• Juliasusanne

Tips på mat när bebis är EXTREMT lös i magen?

Min 1-åring har blivit extremt lös i magen. Ser precis ut som senap. Och flera gånger om dagen. Äter sådär bra. Annars e han inte sjuk eller så. Utan bara lös i magen. Har bunkrat upp med majsvälling, banan och blåbär. Behöver lite tips på mer mat som är stoppande. Och mat som han INTE ska äta.

• Svar på tråden Tips på mat när bebis är EXTREMT lös i magen?
  • Makrame

Risgröt och sen kan du ha Proviva blåbär till. Det brukar fungera bra här!

• pigglet

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi !!
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Kallpressad rapsolja
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor
    Konserverad fruktcoctail 

• sihn

Jag fick tipset att en mosad banan var stoppande och det har hjälpt.

• Jkpg Deluxe
    Använd laktosfria mjölkprodukter tills han är bra igen!
    Ge inte kiwi, vindruvor, banan (mogen) och hela majskorn!!! 
    Ge istället grönt äpple, blåbärspuré, ris, smörgåsrån med smör på m.m.
    Glöm inte vätska om han förlorar mycket pga diarré?! 
  • Juliasusanne

Oj hela majskorn äter han för fullt! Det e typ det han äter utan att vi trugar. Men då tar vi bort det ett tag då. :p

• savu

Ska tillägga att min son också fick trasig mage när han var drygt ett och det dröjde ett och ett halvt år innan han tålde vanlig mjölk igen, efter ett år kunde vi börja med Bregott på mackan... Han var förstås ett extremfall, vill bara säga att det kan ta tid innan magen repar sig.

• dec2010

En sak som är lösande är havregrynsgröt. Det är ju nåt många ger för att det är smidigt o milt. Men icke.

Det ändrade min pojks mage drastiskt när vi slutade med kvällsgröten. Från ständig diaree till vanlig mage typ :)

• Juliasusanne
    savu skrev 2013-05-04 07:28:57 följande:
    Ska tillägga att min son också fick trasig mage när han var drygt ett och det dröjde ett och ett halvt år innan han tålde vanlig mjölk igen, efter ett år kunde vi börja med Bregott på mackan... Han var förstås ett extremfall, vill bara säga att det kan ta tid innan magen repar sig.

Va han allergisk då eller va det "bara" magen som va känslig? Börjar fundera på om det handlar om allergi dethär...

Han har alltid varit lös i magen och har pratat med BVC om det, men hon sa bara att vissa barn är helt enkelt bara är lösa i magen. Nu den senaste veckan har han varit värre, typ diarré och vill inte äta. Men är i övrigt frisk pch pigg så börja tycka att det är lite konstigt.
  • savu

Numera tål han ju laktos, så jag skulle säga nej, men att tarmluddet var så skadat efter långvarig diarré att det tog väldigt lång tid att reparera.

De utreder inte gärna laktosintolerans före 3 års ålder här eftersom resultaten ofta är felaktiga.

• pigglet
    Juliasusanne skrev 2013-05-04 08:43:15 följande:

Han har alltid varit lös i magen och har pratat med BVC om det, men hon sa bara att vissa barn är helt enkelt bara är lösa i magen.

Månag barn tål inte fullkornsvällingen. Vår son var konstant dålig i magen i flera år - tills han slutade med välling.
  • Elin 885

han kanske har IBS? vet ej om bebisar kan ha det dock.
    jag har ibs och enligt all tester ska jag kunna äta laktos men icke, hela magen blir helt kaos så jag kör laktosfritt.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
Svar på tråden Tips på mat när bebis är EXTREMT lös i magen?