• Kanelgalen

Endometrios och D-vitamin!

Hej,

Vill bara dela med mig av lite egna erfarenheter och av lite fakta jag hittat sedan.

Sedan november har jag varit helt under isen och inte alls mått bra. Trodde först det var järnbrist då jag försökt ta minipiller efter graviditet och amningen och blödde i stort sett konstant i två månader. Testen visade inte järnbrist och jag började leta på nätet och insåg att jag kanske hade D-vitaminbrist. Fick inte göra något test på vårdcentralen men blev rekommenderad att ta piller vilket jag gjorde och vilken skillnad. Det är inte bara det allmänna tillståndet som har blivit bättre utan även min endo. Vid mens nu så känner jag i stort sett ingen smärta överhuvudtaget och blödningarna har blivit lite mindre rikliga. Sedan vet jag ju inte vad som händer inombords men det borde väl ändå betyda en del.

Däremot brukar jag inte känna av min ägglossning vilket jag gjorde nu senast men eftersom vi försöker bli med barn via ivf och har eskimåer i frysen måste jag vet när jag har ägglossing. Förra månaden när jag kände att det högg och var ömt vid ljumskarna men fick jag inget utslag på stickan vilket jag fått innan. Vet inte om det kan påverkas av D-vitamin tillskott. Jag tar 25 mg vilket motsvarar 1000 IE, livsmedelsverket håller på att se över sina rekommendationer för D-vitamin då nya studier visar att det krävs mer än 10 mg som är rekommendationen idag.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Sedan hittade jag detta på Zarah Öbergs sida:

"Studien visade att högre nivåer av D-vitamin och större intag av mejeriprodukter gav minskade risker för att utveckla endometrios."

• Svar på tråden Endometrios och D-vitamin!
  • RobSab

Jag har också blivit rekommenderad att få i mig mer D-vitamin och började faktiskt ta piller igår, tar en dos på ca 4000IE per dag :)
    Har såklart inte börjat känna av det hela än, men hoppas på att göra det snart :) 

• Waiting 4U

Oj, detta kanske är något man borde testa.
    Planerar att göra FET efter sommaren men måste in för fler tester då min endo smärta blivit värre & blöder nästan konstant. 

• Waiting 4U

Började med folsyra för ca 1 vecka sedan & måste faktiskt säga att det redan känns bättre med min endo :)
    Har har ont  & varit svullen nästan varje dag i snart 3-4 månader & blöt flera gången varje månad helt osammanhängande, noll koll på ägglossning med mera.
    Äntligen känns det som det händer något, mindre svullnad & smärta, dock håller små blödningar igång till & från men jag har ju i princip bara börjat. :D

• Kanelgalen
    Waiting 4U skrev 2013-07-10 13:02:43 följande:
    Började med folsyra för ca 1 vecka sedan & måste faktiskt säga att det redan känns bättre med min endo :)
    Har har ont  & varit svullen nästan varje dag i snart 3-4 månader & blöt flera gången varje månad helt osammanhängande, noll koll på ägglossning med mera.
    Äntligen känns det som det händer något, mindre svullnad & smärta, dock håller små blödningar igång till & från men jag har ju i princip bara börjat. :D

Gud va skoj att höra att även folsyra kan hjälpa. Jag fick faktiskt tillbaka min smärta nu i juni när jag slutat med D-vitaminen eftersom jag tänkte att det borde räcka med solljuset. Nu har jag börjat igen så får se hur det blir i augusti. D-vitamin sägs även hjälpa när det gäller både ägglossning och fertilitet. Många barn föds ju på april-maj vilket kan inidikera att d-vitamin har en roll i det hela.
  • Kanelgalen

Hittade detta och förstod genast varför jag både har polycystiska ovarier och endo....har nog lidit av D-vitaminbrist ett bra tag...

Low D causes infer­til­ity, poly­cys­tic ovary syn­drome and endometriosis:

There are vit­a­min D recep­tors in the ovaries, the tes­ti­cles and the fal­lop­ian tubes to help match our repro­duc­tion to the amount of food avail­able. As the D level climbs in the fall, to 80 ng/ml, we make higher estro­gen and testos­terone lev­els that make us want to mate. Because our babies develop over 9 months, the baby that is con­ceived in Sep­tem­ber is born in June. This guar­an­tees that at birth the baby is in the sun mak­ing her own D hor­mone because there is no D in the breast milk. Low D sup­presses ovu­la­tion so that our babies will be born when mom has food. “Poly­cys­tic ovary” describes an ovary with many eggs that are all try­ing to mature at once. Because ovu­la­tion is inhib­ited by the low D, the ovaries are stuck at the stage of many eggs try­ing to mature and cysts develop, lead­ing to abdom­i­nal pain, often accom­pa­nied by weight gain and acne (the triad of symp­toms called poly­cys­tic ovar­ian syndrome).

Endometrio­sis results from endome­trial tis­sue going back­ward up the fal­lop­ian tube into the abdomen instead of out the cervix, (the open­ing in the uterus), dur­ing men­stru­a­tion. Because the fal­lop­ian tube is open into the abdomen, the only thing that keeps the endome­trial tis­sue head­ing out the cervix are wave-like move­ments in the fal­lop­ian tube push­ing toward the uterus. There are vit­a­min D recep­tors in the fal­lop­ian tubes that influ­ence the propul­sive move­ments, pro­mot­ing or pre­vent­ing fer­til­iza­tion depend­ing on the D level. Also, once the endome­trial cells have arrived in the abdomen, where they don’t belong, the white blood cells are sup­posed to find and kill them. Because the low D also affects the func­tion of the white blood cells the proper elim­i­na­tion of the endome­trial tis­sue doesn’t occur and fixed implants of endome­trial tis­sue appear in the abdomen, caus­ing abdom­i­nal pain dur­ing menstruation.

• LängtansMirakel

Vad intressant!

Har själv, av andra anledningar, misstänkt brist på vitamin D och funderat på att börja ta tabletter med detta.

Att det även kan orsaka PCO(s) och endimetrios känns ju inte direkt osannolikt.

Jag misstänker att jag även har PCO(s) men har av olika anledningar inte kollat upp det där än.

Någon som vet om dessa bekymmer (PCO(s)/endimetrios) försvinner (om de beror på brist av vitamin D vill säga) om man tar tillskott av det?

Eller kvarstår bekymmerna men slutar att utvecklas/förvärras?

Behöver man fortfarande hjälp av läkare (för att exempelvis få bort cystor eller så)?

• Siri29

Tror ni det räcker med det d-vitamin som finns i Mitt val kvinna? Det ska ju vara 100 procent av rekommenderat dagligt intag. Eller tar ni nån annan d-vitamin? Tacksam för tips!

• Kanelgalen

Svarar dig här också...10 mg räcker inte långt. Prova att köpa tabletter med 25 mg eller rent av 50 mg. Jag tar nu 50 mg och är mkt piggare och mår bättre. Hur mkt man själv behöver är nog högst individuellt men prova dig fram. Akta dig dock för att ta flera olika preparat så man inte överdoserar.

• Waiting 4U

Ja jag blev förvånad över att jag började må bättre när jag började med folsyra, men det är väl just B-vitaminen som gör det, det är ju bra vid blodbrist. Glad
    Jag har börjat ta D-vitamin nu också, köpte extra stakt 50mg & mår väldigt bra Skrattande

Svar på tråden Endometrios och D-vitamin!