• Tokstolla

Våra grannar klagade på barnens ljud- hjälp mig att underlätta för grannarna. Snälla!

Vi flyttade in i vår lägenhet för ca 2 månader sedan, haft lägenheten sedan 10 mån tillbaka- men den har stått tom i 8 mån och tidigare bodde det en tant som var mer eller mindre sängliggande så jag förstår att kontrasten av ljud blir enorm men så här ligger det till.

Imorses hittade jag en lapp på hallgolvet:

"HEJ & VÄLKOMMEN TILL HUSET!
    HAR RINGT PÅ TIDIGARE MEN
    INGEN VA HEMMA DÅ

DET ÄR LYHÖRT SÅ KAN NI
    VARA BUSSIGA OCH SLUTA HA
    VM I ATT BANKA I GOLVEN,
    KASTA SAKER PÅ M.M.

VI HAR HAFT ÖVERSEENDE 
    INNAN, MEN NU ALLVARLIGT 
    TRÖTTNAT PÅ ATT HÖRA DET 
    VARTENDA FANTASTISKA DAG!!!!

MVH GRANNARNA UNDER ER"

Om vi bortser från drygheten och det faktum att om vi nu alltid stör varför ringer grannen inte på då (vilket borde vara när som helst) så ser jag också att min granne har ett problem och vi är (troligtvis) orsaken.

Jag har två barn. 3,5 år samt 13 mån. Vi bor i en övermoblerad tvåa på 52m2 så det finns inte mkt plats att löpa amok på. Mao mina barn springer inte fram och tillbaka som idioter. De får varken hoppa i soffan eller sängen så att hoppstörningar borde de inte ha.

Mina två söner älskar att leka med småbilar, briotåg, lego, ballonger och såpbubblor. Visst händer det att min minsting tar en matsked eller en liten leksak och bankar på golvet men det kanske händer max 3 gånger/dag och 5-6 slag. För jag är ju inte dummare än så att jag förstår att det stör grannarna.

Mina barn TAPPAR saker och kastar sällan. Så för oss kommer klagomålet som en chock! 

Vårt golv är ett parkettgolv från 50talet- nedslipat några ggr och på vissa ställen har sanden under helt utplånats. Så det är inte optimalt på något sätt.

Hur mycket isolerar en tjock matta? Är det värt för oss (som är dammallergiker) att lägga tjocka mattor? Kommer det att dämpa tillräckligt mycket för grannen? 

Hur har ni gjort? 

Pratade med hyresgästföreningen som i stort sa: Barn får leka och man får tåla normala ljud (även barn) men sån taskig granne är jag ju inte... 

Tips någon?

• Svar på tråden Våra grannar klagade på barnens ljud- hjälp mig att underlätta för grannarna. Snälla!
  • Jessa N

Om barnen tycker om att leka med bilar och sånt så kanske en bilmatta kan vara något? Eller överhuvudtaget en lekmatta att leka på.

• Sunshine808

Kolla efter en allergivänlig mata för att ha där barnen leker.

• iakttagare
    Tokstolla skrev 2013-05-02 13:32:42 följande:
    Vi flyttade in i vår lägenhet för ca 2 månader sedan, haft lägenheten sedan 10 mån tillbaka- men den har stått tom i 8 mån och tidigare bodde det en tant som var mer eller mindre sängliggande så jag förstår att kontrasten av ljud blir enorm men så här ligger det till.

Imorses hittade jag en lapp på hallgolvet:

"HEJ & VÄLKOMMEN TILL HUSET!
    HAR RINGT PÅ TIDIGARE MEN
    INGEN VA HEMMA DÅ

DET ÄR LYHÖRT SÅ KAN NI
    VARA BUSSIGA OCH SLUTA HA
    VM I ATT BANKA I GOLVEN,
    KASTA SAKER PÅ M.M.

VI HAR HAFT ÖVERSEENDE 
    INNAN, MEN NU ALLVARLIGT 
    TRÖTTNAT PÅ ATT HÖRA DET 
    VARTENDA FANTASTISKA DAG!!!!

MVH GRANNARNA UNDER ER"

Om vi bortser från drygheten och det faktum att om vi nu alltid stör varför ringer grannen inte på då (vilket borde vara när som helst) så ser jag också att min granne har ett problem och vi är (troligtvis) orsaken.

Jag har två barn. 3,5 år samt 13 mån. Vi bor i en övermoblerad tvåa på 52m2 så det finns inte mkt plats att löpa amok på. Mao mina barn springer inte fram och tillbaka som idioter. De får varken hoppa i soffan eller sängen så att hoppstörningar borde de inte ha.

Mina två söner älskar att leka med småbilar, briotåg, lego, ballonger och såpbubblor. Visst händer det att min minsting tar en matsked eller en liten leksak och bankar på golvet men det kanske händer max 3 gånger/dag och 5-6 slag. För jag är ju inte dummare än så att jag förstår att det stör grannarna.

Mina barn TAPPAR saker och kastar sällan. Så för oss kommer klagomålet som en chock! 

Vårt golv är ett parkettgolv från 50talet- nedslipat några ggr och på vissa ställen har sanden under helt utplånats. Så det är inte optimalt på något sätt.

Hur mycket isolerar en tjock matta? Är det värt för oss (som är dammallergiker) att lägga tjocka mattor? Kommer det att dämpa tillräckligt mycket för grannen? 

Hur har ni gjort? 

Pratade med hyresgästföreningen som i stort sa: Barn får leka och man får tåla normala ljud (även barn) men sån taskig granne är jag ju inte... 

Tips någon?

Man kan inte få stopp på barnskrik, förstår inte de som bor under er eller över. barn måste få låta
  • hymafr

Jag känner en allergisk barnfamilj som fick rådet att lägga in heltäckningsmattor i hela huset eftersom dammet då stannar i mattan och kan dammsugas upp istället för att yra runt.

Så om man bara dammsuger ordentligt kanske det vore en idé med tjocka mattor? 

• Ruggugglan

Som jag har förstått så är det mer hygiensikt med mattor eftersom dammet hamnar där istället för att cirkulera i luften. Så länge du är noga med städningen så ska det inte vara problem. Mattor är ju något som dämpar ljud till viss del så det är ju en bra lösning. Andra lösningen är ju att vara utomhus mer (om man inte redan är det mkt).

Annars håller jag med hyresgästföreningen. Barn måste få leka. Gå ner och prata med grannen? Berätta hur det ligger till. Bor man i ett lyhört hus så får man ju nästan räkna med att det hörs ljud i normal nivå.

• Unbreakable

Det där gamla spökena under er får inte ro i sina själar förrän ni hittar en tystare plats åt dem eller flyttar.

• Tokstolla
    Jessa N skrev 2013-05-02 13:42:16 följande:
    Om barnen tycker om att leka med bilar och sånt så kanske en bilmatta kan vara något? Eller överhuvudtaget en lekmatta att leka på.
    Vi har två från Ikea men jag är väldigt tveksam till att mattorna kommer att dämpa tillräckligt, men visst ngr dB ner gör säkert skillnad.
    iakttagare skrev 2013-05-02 13:46:19 följande:
    Man kan inte få stopp på barnskrik, förstår inte de som bor under er eller över. barn måste få låta
    Absolut ska de få låta (mina barn går dessutom upp mellan kl 7-9 så ingen stiger upp i ottan) men det betyder inte att mina grannar ska behöva vantrivas. 
    Sunshine808 skrev 2013-05-02 13:44:21 följande:
    Kolla efter en allergivänlig mata för att ha där barnen leker.
    Och när du säger allergivänlig matta tänker du på ngt speciellt då? Jag trodde att mattor i allmänhet drog åt sig mkt (även om långhåriga mm drar åt sig mer).

• Tokstolla

hymafr och Ruggugglan:

Hade ingen aning om att det var bättre med mer mattor Tack.

• Tokstolla
    Unbreakable skrev 2013-05-02 13:54:52 följande:
    Det där gamla spökena under er får inte ro i sina själar förrän ni hittar en tystare plats åt dem eller flyttar.
    tja. Jag tror de är i unga 30årsåldern och jag vet inte hur många nätter, men säkert ett 15-20 nätter under de här två månaderna som jag vaknar vid 2-3 på natten över att grannarna spelar hög technomusik på veckodagarna (annan granne) men inte ringer jag störningsjouren för det. Jag räknar med att folk LEVER

• viseversa

Som sagt som granne får man tåla lekande barn på dagtid. Så du behöver inte göra något om du nu vet att dom inte låter som en flock apor dagligen.

Svar på tråden Våra grannar klagade på barnens ljud- hjälp mig att underlätta för grannarna. Snälla!