• Jerryfer

Luftburen värme?

Snälla förklara för mig som om jag vore 5 år, hur fungerar luftburen värme? Ska titta på en lägenhet med denna typ av uppvärmning. En fyra på 99kvm och hyresvärden uppskattade att kostnad för uppvärmning och el bör landa på 1500kr/mån, låter lite lågt? Vi är en familj på två vuxna och en ettåring, betalar idag ca 300kr/mån för hushållselen.

• Svar på tråden Luftburen värme?
  • Solrosens

Jag tycker också det låter högt! Blir det mindre under somrarna! Vi har också luftburen värme och bor i radhus. Billigt faktiskt, vi ger ca 1000kr i månaden för el och uppvärmning i genomsnitt, mer under vintern och mycket mindre på sommaren eftersom man då drar ner och släcker uppvärmningen helt i några månader!

• Jerryfer

Vad glad jag blir! Har ju som sagt noll koll så jag bara antog att han tog i underkant. Den länken tyckte jag var mycket beskrivande :) Tack!

• Maria 434
    Jerryfer skrev 2013-05-02 15:32:38 följande:
    Vad glad jag blir! Har ju som sagt noll koll så jag bara antog att han tog i underkant. Den länken tyckte jag var mycket beskrivande :) Tack!

Vill du veta mer så är det bara att googla, fick många träffar när jag sökte som dessutom var enkla att förstå
  • Jerryfer

Puffar upp den här lite igen.
    Nu har jag nämligen fått höra från en del att 1500kr är väldigt lågt. Finns det någon som kan dela med sig av vad de betalar?

• Aluminium

Grejen är bara att en luftvärmepump som bara blåser luft skall nog ses som ett komplement och inte en helhetslösning. Är det inte öppen planlösning så kommer inte varmluften in i rummen, känner flera som har det så. Värmepumpen kan ju dock värma vatten till element också, i mina ögon ett klart bättre alternativ. Sedan är det vilken verkningsgrad dem har när det är minusgrader också.

• Solrosens
    Aluminium skrev 2013-05-13 22:53:54 följande:
    Grejen är bara att en luftvärmepump som bara blåser luft skall nog ses som ett komplement och inte en helhetslösning. Är det inte öppen planlösning så kommer inte varmluften in i rummen, känner flera som har det så. Värmepumpen kan ju dock värma vatten till element också, i mina ögon ett klart bättre alternativ. Sedan är det vilken verkningsgrad dem har när det är minusgrader också.

Nu hänger jag inte alls med. Vad menar du med en pump som blåser luft ska ses som ett komplement, till vad?

Vi bor i radhus alltså ingen planlösning. Luftburen värme går ju genom ventilationssystemet in genom ALLA rum, genom ventilationsuttagen som finns i rummen och där känner man fina värmen allt från toaletterna till lillrummet! Luftburen värme är kopplat till köksfläkten där finns hela maskineriet! I badrummet har vi värmereglatet som nu är helt avstängt. Vi har en inandningsuttag och den värms upp och den luften cirkulerar runt.

Förstår inte riktigt ditt inlägg. Jag är helnöjd med detta system då det är ett av de billigaste och smidigaste, samtidigt fryser vi aldrig på vintern, vi har 21 grader och har i år som mest betalat, när det varit kallast 1400 kr! Nu är som sagt värmen helt avslagen och kommer vara ända till oktober.

TS men vad har dina vänner sagt de som sagt att det är dyrt med luftburen värme?
  • Solrosens

Alltså det är så svårt att skriva en text och få den rättstavad genom en surfbräda.

Menar givetvis att vi inte alls har någon ÖPPEN planlösning! Ursäkta alla felen i texten ovan.

• Solrosens

Hahahaha SURFPLATTA. Hahaha alltså störigt när plattan väljer att ändra mina ord.

• Jerryfer

Haha känner igen det där, brukar ha en dagens autocorrect tävling med sambon.

De som har sagt att det blir dyrare än 1500kr har pratat om 2500-3500 efter egna tidigare erfarenheter eller vad de har hört från andra. Men antar att det kanske inte alltid har handlat om den här storleken av lgh utan kanske större hus.

Har i alla fall pratat med tjejen som bor där nu och hennes dyraste faktura har legat på 1700kr med två barn som älskar att bada plus en diskmaskin som gått halvfull lite för ofta. Hon har haft 22-24 grader inne, lite varmt för min smak.
    Så tror inte 1500kr ska vara några problem.

• Solrosens
    Jerryfer skrev 2013-05-15 21:01:34 följande:
    Haha känner igen det där, brukar ha en dagens autocorrect tävling med sambon. De som har sagt att det blir dyrare än 1500kr har pratat om 2500-3500 efter egna tidigare erfarenheter eller vad de har hört från andra. Men antar att det kanske inte alltid har handlat om den här storleken av lgh utan kanske större hus. Har i alla fall pratat med tjejen som bor där nu och hennes dyraste faktura har legat på 1700kr med två barn som älskar att bada plus en diskmaskin som gått halvfull lite för ofta. Hon har haft 22-24 grader inne, lite varmt för min smak. Så tror inte 1500kr ska vara några problem.

Precis, vi bor på 118 kvadratmeter och har det ganska billigt vad gäller värmen och elen! Se till att hitta en bra och billigare elleverantör, värt att kolla upp det med, även olika avtal de erbjuder! Lycka till!
  • Aluminium
    Solrosens skrev 2013-05-14 14:56:12 följande:
    Nu hänger jag inte alls med. Vad menar du med en pump som blåser luft ska ses som ett komplement, till vad?

Vi bor i radhus alltså ingen planlösning. Luftburen värme går ju genom ventilationssystemet in genom ALLA rum, genom ventilationsuttagen som finns i rummen och där känner man fina värmen allt från toaletterna till lillrummet! Luftburen värme är kopplat till köksfläkten där finns hela maskineriet! I badrummet har vi värmereglatet som nu är helt avstängt. Vi har en inandningsuttag och den värms upp och den luften cirkulerar runt.

Förstår inte riktigt ditt inlägg. Jag är helnöjd med detta system då det är ett av de billigaste och smidigaste, samtidigt fryser vi aldrig på vintern, vi har 21 grader och har i år som mest betalat, när det varit kallast 1400 kr! Nu är som sagt värmen helt avslagen och kommer vara ända till oktober.

TS men vad har dina vänner sagt de som sagt att det är dyrt med luftburen värme?

Ingen jag känner har kopplat sin luftvärmepump på det sättet du beskriver, att du skulle ha en tilluftskanal till samtliga rum har jag aldrig hört talas om. De lösningar jag har sett har 1 enda punkt där varmluft strömmar ifrån, inte kanaler till samtliga rum i hela huset. Öppnas inte alla dörrar blir det då kallt och då är det dom gamla elementen som startar igen. Luftvärmepumpen har mycket låg verkningsgrad när det är över -10.
  • Solrosens
    Aluminium skrev 2013-05-16 22:36:18 följande:
    Ingen jag känner har kopplat sin luftvärmepump på det sättet du beskriver, att du skulle ha en tilluftskanal till samtliga rum har jag aldrig hört talas om. De lösningar jag har sett har 1 enda punkt där varmluft strömmar ifrån, inte kanaler till samtliga rum i hela huset. Öppnas inte alla dörrar blir det då kallt och då är det dom gamla elementen som startar igen. Luftvärmepumpen har mycket låg verkningsgrad när det är över -10.

Jag vet inte alls vad du pratar om. Tror du har blandat ihop värmepump med LUFTBUREN värme. Googla lite specifikt på luftburen värme och läs på vad det innebär. De flesta radhusen på mitt område, byggda från 1990 och frammåt har uppvärmningssystemet med luftburen värme. Köksfläkten är direkt kopplad till systemet, och om man då ska renovera i köket och byta ut gamla köksfläkten måste man köpa en som har det här maskineriet, alltså går dessa fläktar på ca 12-15000 kr, betydligt dyrare än de vanliga köksfläktarna för 2000 kr. Ja mitt tips är att googla luftburen värme och inte luftvärmepump!
  • Solrosens
    Solrosens skrev 2013-05-17 10:18:57 följande:
    Jag vet inte alls vad du pratar om. Tror du har blandat ihop värmepump med LUFTBUREN värme. Googla lite specifikt på luftburen värme och läs på vad det innebär. De flesta radhusen på mitt område, byggda från 1990 och frammåt har uppvärmningssystemet med luftburen värme. Köksfläkten är direkt kopplad till systemet, och om man då ska renovera i köket och byta ut gamla köksfläkten måste man köpa en som har det här maskineriet, alltså går dessa fläktar på ca 12-15000 kr, betydligt dyrare än de vanliga köksfläktarna för 2000 kr. Ja mitt tips är att googla luftburen värme och inte luftvärmepump!

Skriver bara till att man har ventiler i alla rum där värmen kommer ifrån! Vi har tre i vardagsrummet, små avlånga. I hallen två, köket två osv! Dessa måste också underhållas, man måste byta ut ett filter som dessutom renar luften en ggr per år, de är billiga filter! Hoppas du förstår nu vad jag menar :)
  • Solrosens

Där är också köksfläktar för 30000 kr också som man måste köpa ifall man vill byta ut fläkten vid luftburen värme! Vi har kvar den gamla, och den måste alltid vara igång man får inte stänga av fläkten, men där är två funktioner till på fläkten där man sätter igång själva suget som ska suga ut ångan från mat, samma som på vanliga fläktar bara det att vår fläkt alltid är igång och inte får stängas ner helt (man hör inte något ljud alls i on läget utan suget)!

• Solrosens
    Aluminium skrev 2013-05-16 22:36:18 följande:

Ja okej, där är flera luftburna system, du nämner en som innebär en luftvärmepump. Jag är inte så insatt med det systemet. Hittat en enkel text som i grova drag förklarar hur vi har det:
  • Solrosens

Usch postade innan jag han kopiera in text: Sedan finns det ventilationssystem som återanvänder värme från \"utluften\" och sedan tar in en viss mängd kall luft som den värmer upp och sedan skickar in hela klabbet genom ventilationsaggregat i de \"torra\" rummen. I de \"våtare\" rummen (kök, badrum, tvättstuga) sugs luft ut (det är värmen från denna som återanvänds). Kräver dock någon sorts annan värme.

Svar på tråden Luftburen värme?