Aluminium skrev 2013-05-13 22:53:54 följande:
Grejen är bara att en luftvärmepump som bara blåser luft skall nog ses som ett komplement och inte en helhetslösning. Är det inte öppen planlösning så kommer inte varmluften in i rummen, känner flera som har det så. Värmepumpen kan ju dock värma vatten till element också, i mina ögon ett klart bättre alternativ. Sedan är det vilken verkningsgrad dem har när det är minusgrader också.
Nu hänger jag inte alls med. Vad menar du med en pump som blåser luft ska ses som ett komplement, till vad?
Vi bor i radhus alltså ingen planlösning. Luftburen värme går ju genom ventilationssystemet in genom ALLA rum, genom ventilationsuttagen som finns i rummen och där känner man fina värmen allt från toaletterna till lillrummet! Luftburen värme är kopplat till köksfläkten där finns hela maskineriet! I badrummet har vi värmereglatet som nu är helt avstängt. Vi har en inandningsuttag och den värms upp och den luften cirkulerar runt.
Förstår inte riktigt ditt inlägg. Jag är helnöjd med detta system då det är ett av de billigaste och smidigaste, samtidigt fryser vi aldrig på vintern, vi har 21 grader och har i år som mest betalat, när det varit kallast 1400 kr! Nu är som sagt värmen helt avslagen och kommer vara ända till oktober.
TS men vad har dina vänner sagt de som sagt att det är dyrt med luftburen värme?