• Mossy

Ont i magen

Vet inte om jag lägger tråden rätt. Min son är 3 år och har haft problem med sin mage under en längre tid. Han har under de senaste veckan fått kramper i magen. Kräkts nån enstaka gång. Vi var hos BVC idag och sen vidare mot barnavdelningen på sjukhuset. Men de säger bara att de hittar inget fel utan magen mjuk osv. Kanske är han lite förstoppad. Vi var där för liknande magsmärtor för ca ett halvår sen.

Han får Laktulos varje dag och det har ju hjälpt magen lite men jag tycker inte det är ok att han mår såhär eller att han ska behöva ha hjälpmedel för att sköta magen?

Börjar fundera på om han har nån slags allergi? Gluten? Laktos? Han har även mycket torr hud med prickar. Läste i nån annan tråd att detta också kunde vara tecken på allergi?

/Orolig mamma

• Svar på tråden Ont i magen
  • Shakti

Hej!
    Det låter absolut som att det kan vara någon form av allergi speciellt också eftersom han även har problem med huden. Tarmarna är ju hud/ slemhinna och om de är irriterade så kan även huden (utanpå kroppen) bli det.
    Be att få prata med någon som förstår sig på födoämnes allergi. Glutenallergi kan man se på ett blodprov och även genom gastroskopi (kamera som man går in med via munnen). 
    Lakos kan man göra en sk, laktos belastning för att se om det ger utslag. Annars kan du prova att utesluta alla mjölkprodukter ett tag, minst 2 veckor och sedan återföra dem för att se hur han reagerar.

Men gluten är bra att ta prov på innan man börjar ta bort det ur kosten.

Jag är själv gluten allergisk och får extrema kramper i magen om jag får i mig gluten. Fick diagnos i vuxenålder då jag levt med magsmärtor hela livet. Även laktos är jag känslig för.

Lycka till och stå på dig! 

• Hajis

Atopisk hy korrelerar ofta med allergi mot raps och senap, testa också att utesluta D dropparna några dagar.

• Mossy

Tack för era svar. Vi ska göra glutentestet i nästa vecka och sen får man se hur vi går vidare därifrån.

Svar på tråden Ont i magen