• spöke

Liten undersökning: Vems efternamn tog ni vid giftermålet?

Spöke har gjort många, många undersökningar här på FL när det gäller förnamn... men efternamnen har inte fått vara med... förrän nu!

Jag är intresserad av vilka faktorer som ligger bakom val av efternamn vid giftermål. Du som svarar behöver inte vara gift, kanske har du och din partner redan haft denna diskussion ändå.

1. Vems efternamn valde ni? Eller behöll ni era efternamn?

2a. Varför valde ni just detta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val (t.ex. traditioner, hur vanligt namnet är, känslomässiga skäl etc.)?

2b. Varför valde ni att inte byta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val?

3. Var detta ett lätt eller svårt beslut? (Hur gick förhandlingen till? Fick den som gav upp sitt efternamn löften om andra fördelar, t.ex. bestämma vad barnen ska heta?)

4. Hur reagerade omgivningen (familj, släkt, vänner etc.) på ert val?

(5. Om du är skild, bytte du/din partner tillbaka till gamla efternamnet? Varför? Varför inte?)
  • Svar på tråden Liten undersökning: Vems efternamn tog ni vid giftermålet?
  • Mercurialis

Jag tog makens efternamn och behöll mitt eget som mellannamn.

Det hela föregicks inte av några förhandlingar utan var en outtalad självklarhet för oss båda två, troligtvis för att våra föräldrar gjorde så, alltså tradition. Vi ville ha samma efternamn och vi ville att kommande barn skulle ha samma efternamn som sina föräldrar. Omgivningen har inte reagerat alls på vårt val.

Numera har vi ett helt nytt efternamn, som vi själva har "hittat på".  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Fatheya

Jag tog makens av traditionella skäl. Det blev en stor diskussion om det på vår bröllopsfest där jag fick veta att jag var totalt korkad för att jag bytte efternamn.

• Emma3

Vi tog mitt efternamn. För maken spelade det ingen roll och jag ville behålla mitt så valet blev enkelt. Sa att han kunde behålla sitt och ha dubbelnamn om han ville men det ville han inte. Och så är mitt namn ovanligt oxå bara 5 familjer i Sverige med det.

Det var ingen av familj och vänner som sa något om det elr att det var konstigt. 

♥ Våra underbara barn! Leo-07 ♥ Wilma-09 ♥
  • Parcae
    Vi valde mitt efternamn.

2a. Varför valde ni just detta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val (t.ex. traditioner, hur vanligt namnet är, känslomässiga skäl etc.)?
    Jag har ett ovanligt förnamn och maken hade innan vi gifte oss ett lite ovanligt efternamn. Jag gillade inte tanken på att bli den enda i Sverige med det namnet. I övrigt var det skitsamma för oss båda två, efternamnet spelade ingen större roll.

3. Var detta ett lätt eller svårt beslut? (Hur gick förhandlingen till? Fick den som gav upp sitt efternamn löften om andra fördelar, t.ex. bestämma vad barnen ska heta?)
    Det var ett lätt beslut på det sätt att ingen av oss hade några direkta åsikter om vilket efternamn vi skulle ta men eftersom att det inte spelade oss någon roll så var det svårt att välja. Det som fick bli avgörande var just min ovilja till att bli ensam om namnet.

Vi fick inga reaktioner alls. Det var inte någon som höjde på ögonbrynen åt att vi tog mitt efternamn.
    Sometimes I just want someone to talk to. And sometimes I want someone to kick in the crotch
  • Nesss

Vi båda bytte och tog min mormors flicknamn, ett kort och snyggt efternamn tyckte vi båda och det slapp bli något tjabbel om vems namn man skulle ta

• J1983

Vi bytte till min mans namn eftersom jag hade ett väldigt vanligt tråkigt namn och han ett mer ovanligt.
    Vi hade gjort tvärtom om det varit jag som hade ett mer ovanligt namn och han ett mer vanligt, det är vi båda överens. Har inte fått några reaktioner alls på namnbytet som jag tänkt på.

• alexs mamma
    spöke skrev 2013-05-02 17:19:12 följande:
    Spöke har gjort många, många undersökningar här på FL när det gäller förnamn... men efternamnen har inte fått vara med... förrän nu!

Jag är intresserad av vilka faktorer som ligger bakom val av efternamn vid giftermål. Du som svarar behöver inte vara gift, kanske har du och din partner redan haft denna diskussion ändå.

2b. Varför valde ni att inte byta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val?

(5. Om du är skild, bytte du/din partner tillbaka till gamla efternamnet? Varför? Varför inte?)
    Jag valde att behålla mitt efternamn. Han har ett av Sveries vanligaste och jag har ett som är lite mindre vanligt. Att bli man och hustru påverkar inte vem jag är, min identitiet finns bla i mitt namn och i dag är det en del ändringa att göra som jag inte hade lust att göra av ren lathet. Dessutom t ycker jag mitt enamn är finare. barnen har fått hans namn då vi var sambos för att jag ville att de skulle ha något gemensamt med sin pappa. De har ju legat i min mage så en del av mig är de ju... Min mamma valde att ha kvar sitt namn när de gifte sig på 70talet kunde hon så kan jag.... Inga diskussioner alls och inga kommentarer från släkt och vänner, vi gifte oss borgeligt utan gäster och utan fest för att säkra min framtid om han går bort före mig (han ägde huset långt innan vi träffades, och an håller på med en relativt riskfylld sport så risken finns att han blir skada eller faktiskt dör...)
  • Peach

Vi tog makens. Jag hade ett -son namn jag gärna bytte bort. Var lite tveksam till hans namn, då det innehåller ä. Han ville dock behålla sitt namn och jag ville att hela familjen skulle komma att få samma namn. Funderade lite på att ta annat släktnamn, men mannen var inte så intresserad. Ingen har reagerat på vårt val.

• Tiiinaa

Vi vaIde hans efternamn utan att ens tveka, det är väldigt fint och ovanligt, men det fanns även personliga skäl som gjorde att jag helt enkelt inte ville heta som jag hette längre. Så vi skulle tagit hans även om det inte var så ovanligt. Sen är jag en sucker för traditioner och tycker det är något romantiskt i att bli en del av hans "familjesymbol". Jag gillar framför allt att vi numera heter samma efternamn hela familjen utan en massa bindestreck och dubbelnamn...utan att döma andras väl så för vår familj var och är det helt rätt beslut!!

Svar på tråden Liten undersökning: Vems efternamn tog ni vid giftermålet?