• Anonym (E.L)

Använda laxermedel för att gå ner i vikt?

Jag håller på att försöka gå ner i vikt. Har börjat följa diet och satt igång att träna och röra på mig regelbundet. En sak jag undrar nu är om laxermedel kan hjälpa viktnedgången på traven, eller om det bara gör mer skada än nytta för kroppen?

• Svar på tråden Använda laxermedel för att gå ner i vikt?
  • Anonym (skada)

Mer skada än nytta. Laxermedel får bort det som är i tarmen, det som ska tas upp.

• Anonym (NEJ)

Jag återhämtar mig just nu från ätstörningar som jag lidit av i nästan 10 år och det hela började med att jag skulle tappa några kilon och tog hjälp av laxermedel samtidgt som jag tränade och bantade. Min mage är idag totalt förstörd och mycket tack vare att jag använt för mycket laxermedel... =( Så jag säger NEJ, NEJ och återigen NEJ!! Det är inte värt det!

• kexel
    Anonym (E.L) skrev 2013-05-02 18:01:09 följande:
    Jag håller på att försöka gå ner i vikt. Har börjat följa diet och satt igång att träna och röra på mig regelbundet. En sak jag undrar nu är om laxermedel kan hjälpa viktnedgången på traven, eller om det bara gör mer skada än nytta för kroppen?
    Att använda laxermedel för viktnedgång är bara dumt mot din kropp. Du kanske går ner lite i vikt, men du kommer antagligen utveckla det till Bulimi/Anorexi så fort du märker någon skillnad, och det kommer förstöra din kropp brutalt. Om du har en mobil som stöder appar så rekommenderar jag dig att ladda ned ShapeUp Clubs gratisapp (kan skaffa premium). Den har hjälpt mig att gå ned 9 kilo på 3.5 månad utan att bryta ned min muskelmassa. 

Där skriver du in hur mycket din målvikt är, din nuvarande vikt och din aktivitetsnivå och den räknar ut hur mycket kalorier du behöver få i dig. Du lägger in vad du äter efter varje måltid :)

Den är lättare att använda om du har mobilt internet igång då livsmedelsdatabasen är större då, men fungerar även finfint utan.

Lycka till :)  
  • jashrinah

nej det ger absolut ingen viktminsknings effekt.
    det som laxermedel puttar ut har redan gått igenom kroppen och all näring är upptagen. 

• Anonym (smör)

Exakt hur tänkte du dig ts att det ska fungera? 

Vill du göra det på ett skonsamt sätt så smörbantar du. Dvs äter bara smör, osaltat. Inget annat.  

• Anonym (NEEEEJ)

Nej! Banta inte på laxmedel! Jag missbrukade laxmedel under en tid och körde im mig 3-4 flaskor laxoberal i veckan. Blev beroende av viktraset och känslan av att vara tom i hela kroppen. det är ett helvete att ta sig ur sen både psykiskt och fysiskt och dessutom så tappade jag mängder av hår efter ett tag och mitt hår har fortfarande aldrig blivit det samma som det var innan detta hände och det är några år sedan nu.

• Anonym (NEEEEJ)
    jashrinah skrev 2013-05-02 19:31:13 följande:
    nej det ger absolut ingen viktminsknings effekt.
    det som laxermedel puttar ut har redan gått igenom kroppen och all näring är upptagen. 

Det går det visst! Om du kör i dig laxmedel varje dag i en längre period och inte bara en gång. Men jag rekomenderar det verkligen inte.
Svar på tråden Använda laxermedel för att gå ner i vikt?