• Elvinsmamma

IBS och gravid

Hej tänkte kolla ifall det är någon mer än jag som har ibs och är gravid? Tänkte kolla hur ni har gjort med magen och hur dom är förstoppade/ lösa. Jag själv har haft i s sen jag var 12 år och nu är jag 24 . Så har haft problem med magen länge. Oh undrar nu mest ifall det är någon mer där ute? Var inte rädda för att skriva isf! Kram på er

• Svar på tråden IBS och gravid
  • Loriyana

Jag har haft problem med magen så länge jag kan minnas. Provade tillslut LCHF och det fungerade! Äter inte LCHF för att gå ner i vikt, jag har bra BMI. Men äter det för att slippa problemen med magen. Min syster, som jobbar som träningsinstruktör, har precis samma problem. Hon började också äta enligt LCHF och det blev bättre...och hon är smal som en sticka, så har absolut inte med vikt-nedgång att göra.

• idab84

Hej :)
    Är 28 år o haft besvär av ibs sedan ca 4 år (bara) är lös (sprutande) i magen när min mage inte är bra.. Vilket man ju aldrig vet när de ska bli... Har klarat att jobba med 8 st dimmor om dagen,,, blev gravid i november och fick då (omedelbart) sluta med dom,,, vilket gjorde att ja fick vara sjukskriven till ja nu i andra terminen av graviditeten får börja äta dom igen..
    Min mage är bättre nu när magen blir trög av graviditeten, känner mig riktigt normal :)

• Elvinsmamma
    idab84 skrev 2013-05-02 19:01:53 följande:
    Hej :) Är 28 år o haft besvär av ibs sedan ca 4 år (bara) är lös (sprutande) i magen när min mage inte är bra.. Vilket man ju aldrig vet när de ska bli... Har klarat att jobba med 8 st dimmor om dagen,,, blev gravid i november och fick då (omedelbart) sluta med dom,,, vilket gjorde att ja fick vara sjukskriven till ja nu i andra terminen av graviditeten får börja äta dom igen.. Min mage är bättre nu när magen blir trög av graviditeten, känner mig riktigt normal :)

Min mage är också dålig jämt jämt jämt! Gick inte på några tabletter på min förra grav men då gick det jätte bra.. Men nu är bara i v.5 dock men det är sjukt jobbigt att behöva springa på toan heela tiden! Nu innan har jag gått på 1-2 dimor om dagen men som sagt fick sluta med dom nu! Och vad jag kan äta är typ ingenting för det kommer ut igen! Inte alls kul att behöva säga nej till saker hela tiden för att man vet att man kommer behöva springa på toan! Mår jätte dåligt av detta!
  • idab84

Nää alltså ja gick ner i vikt fram till vecka 18 ,, då allt bara ran rakt igenom,,, var på mag och tarm kliniken för att kolla om dom kunde hjälpa men icke,,,
    Som sagt är de myyycke bättre nu,, men när ja va sjukskriven (från vecka 7 till vecka 19 typ) kunde ja inte gå hemifrån (alls) även fast ja va hemma jämt han ja inte alltid till toan :( sååå förnedrande och nedbrytande...

Tycker de hade varit lättare om ja kunde styra min magen med min kost,,, men har provt lchf vilket är svårt då ja är vegetarian,,, men mådde jätte dåligt av de,, min mage klarar inte mycket saker utan tabletter.. En choklad bit funkar bättre en pasta, sallad (är rena mordet för min mage), grädde/såser, frukt, mejerier mm inget funkar :/

Fick helt enkelt äta bra mat o hoppas att något blev till näring.. De gick ju över efter några (många) veckor :)

• Elvinsmamma

Känner mig bara så värdelös som inte kan hitta på så mkt med min son.. Man får så dåligt samvete! Men har telefontid med min läkare den 14 maj så ska fråga henne om vad jag ska göra då.. Hoppas hon har ett bra svar. Vågar ju inte äta dimor ifall det skulle kunna hända nåt.. Har liksom försökt bli med barn i 9 månader och nu äntligen hände det då vill man inte riskera någonting!

• Sara H

Jag går in i vecka 21 imorgon med första barnet, och jag är mycket bättre i magen nu under graviditeten än vad jag var innan. Min IBS var som värst för ca 4-5 år sen, och jag var till och med sjukskriven från mina studier. Jag var jag konstant lös och gasig med kraftig smärta, gick på toa många gånger per dag. Hade kraftiga eksem över hela händerna. Fick vara med i IBS-forskning på Sahlgrenska i Göteborg och gick i KBT för att se om det var psykologiska betingelser som gav mig såna besvär.

För ca 3 år sen, efter att ha prövat allt och varit stammis på Mag- och tarmmottagningen, började jag med matsmältningsenzymer. Och skillnaden var total direkt! Började med Holistics, tar numera Helazym sedan nåt år tillbaka, och kunde inte vara mer nöjd med hur de hjälper min mage att ta hand om maten.

Nu under graviditeten är som sagt magen ännu bättre. Jag går på toa oftast en gång per dag, kanske två ibland, vilket känns helt fantastiskt. Är inte alls lika gasig heller. Vet inte om det beror på hormonerna eller att jag äter lite annorlunda, men jag äter väldigt mycket spannmålsprodukter nu och det är inget som min mage är direkt kompis med annars.

Jag hoppas verkligen att ni blir hjälpta och mår bättre! Jag lider med er som har svåra problem med IBS. Har ni inte testat matsmältningsenzymer är det ett gigantiskt tips från mig. Finns i hälsokostbutiker.

• idab84

Ahaaa Sara H måste provas,,,

Elvinsmamma min läkare berättade för mig att dimmor och liknande har testats på gravida möss och dessa foster har blivit missbildade och senare lett till missfall... Så kan du undvika dom i första terminen är de ju bra,,, trodde ett tag tt ja skulle behöva ta nån gång men är glad att ja kunde vara hemma och slippa ta dessa risker...

• Elvinsmamma
    idab84 skrev 2013-05-03 19:43:06 följande:
    Ahaaa Sara H måste provas,,, Elvinsmamma min läkare berättade för mig att dimmor och liknande har testats på gravida möss och dessa foster har blivit missbildade och senare lett till missfall... Så kan du undvika dom i första terminen är de ju bra,,, trodde ett tag tt ja skulle behöva ta nån gång men är glad att ja kunde vara hemma och slippa ta dessa risker...

Ja jag riskerar ingenting så har slutat med dom helt nu! Men tycker det är jätte jobbigt!!! Har en teletid med min läkare den 14/5 så hoppas på att hon kan ge mig lite råd!
  • idab84

På mig kolla dom massor i blodet,, ja hade brist på en heldel vitaminer så räknades som näringsbrist,,, skumt med tanke på att ja är överviktig,,, men så blev de,, tarmarna va sååå inflammerade att ingen mat togs upp liksom,,,
    Har lämnat massa prover på tarm kliniken o allt har varit normalt,, ska fortsätta efter graviditeten..

De rådet ja typ gick gällande mat/dryck va att drick ingen light eller zero då det är "lösande" och ät inte lök kål mm sån som är gasbildade... Hjälpte inte alls på mig men,, kanske på dig :)

• Fiddelie

Har IBS och är gravid. Direkt när jag blev gravid blev magen mycket bättre! Är väldigt lös i vanliga fall men nu är jag i stort sett som vanligt! otroligt skönt :)

Svar på tråden IBS och gravid