• rosagubben

Västerås, Uppsala eller Norrtälje. Berätta hur det är att bo där!

Okej, så jag bor i Stockholm, i en söderförort med min son på 5,5 månader.
    Funderar på att flytta från Stockholm.
    Kanske Västerås, Uppsala eller Norrtälje.
    Någon som har bott på någon utav ställena o har lust att berätta lite om hur det är att bo där, med barn? Vilka områden ska man undvika om man har barn? 

• Svar på tråden Västerås, Uppsala eller Norrtälje. Berätta hur det är att bo där!
  • Tutilure

Jag bor i Uppsala och jag trivs utmärkt.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Masken84

Bor i Västerås och är född och uppvuxen här och trivs det är väl som vilken stad som helst både för och nackdelar! Vad vill du veta?

• Masken84

I Västerås ska du undvika bäckby, råby vallby bjurhovda pettersberh. Jag tycker att det finns bra med grönområden lekparker dagis mm

• Pumpkin

Har bott i Uppsala (är uppväxt där) och Västerås och nu bor min mamma i Norrtälje så vi är där rätt mycket. Ska jag rangordna dem skulle jag säga:

Uppsala
    Norrtälje
    Västerås

Uppsala är klart bästa staden av dessa alternativ. Lagom stor stad, allt finns i närheten, pendlingsavstånd till många större orter (tänker jobbmöjligheter), landet runt knuten, nära Arlanda (/världen) osv.  Område att undvika är framför allt Gottsunda.

Norrtälje är en mysig och oerhört vacker stad - på sommaren. På vintern är det dött, men det är ju sjukt smidigt att ta sig in till Sthlm i princip när som helst på dygnet.

Västerås tycker jag är en ganska tråkig stad som jag aldrig fick något riktigt bra grepp om... 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • rosagubben

Tack så mycket för svaren.

Vill veta lite om hur det är att bo i dom städerna. 
    Finns det bra shoppingställen? Lekplatser? Badstränder? Mataffärer? Förskolor? Skolor? högskolor? universitet?
    Hur är lokaltrafiken. Tunnelbana? pendel? buss?
    Bostadspriserna? Vilka områden man ska undvika att bo i, varför? Vilka områden är stadens pärlor, varför?
    För- och nackdelar med de olika städerna helt enkelt. 
    Vad gillar du med att bo där? Vad ogillar du? Vad saknas?

• Masken84

Västerås!

Shoppingen kan väl vara bättre men vi har ett stort köpcentrum som har allt, Ikea, hm, lindex ja basic utbud.
    Här i Västerås är det buss som gäller inom västerås och tåget går ofta till Sthlm varje timme tror jag. Och det tar ca 1 timme med tåg till Sthlm central. Vi har 2 Ica maxi, city gross, Willys mm.

Skallberget, Haga gideonsberg är bra och barnvänliga områden med mycket fina lekparker gröna områden och gång avstånd till centrum.

Priserna för en bostadsrätt varierar men vi bor på Haga och har en 4a på 100 kvm och det kostade strax över 800 tusen.

Fint och mysigt på sommaren men på vintern så är det rätt dött :)

Svar på tråden Västerås, Uppsala eller Norrtälje. Berätta hur det är att bo där!