• lundiis

Pulsationer i örat

Jag har problem med pulsationer i örat sedan ca 2 månader tillbaka. Ibland upplever jag att det förstärks av rörelser eller vilken position mitt huvud är i, men det är rätt konstant även om det varierar i ljud. Det känns lite som jag har ett tryck i örat ibland. Men om jag stoppar in ett finger i örat så tystnar det.  Jag är stressad som fasen över detta eftersom jag oroar mig över att det är tinnitus. Men med tinnitus så tystnar väl inte oljudet för att man trycker in ett finger i örat? Är det någon som kan ge exempel på vad det annars kan vara? Känns som att jag behöver något uppmuntrande?Gråter

• Svar på tråden Pulsationer i örat
  • surfacing

Hmm, jag har problem med något liknande ibland. Brukar oftast märka av det mer när jag lägger huvudet mot kudden. Jag har mer eller mindre konstaterat att det pulsar i samma takt som halspulsådern. Har inte ont av det, och har inga problem så ha inte känt något behov av läkarvård. Kommer och går lite då och då under dom senaste 6 åren.

Känner du att du har ont eller några ändra besvär så ring vårdcentralen och boka tid hos öra- näsa- halsmottagningen så får dom undersöka vidare.

• Marie-anne

hm jag brukar få sånt om jag är förkyld eller orolig, men det ska finnas en bra hälsokost med groblad på bla life!

• lundiis

Jag har bokat tid hos vårdcentralen men jag ville bara höra vad det eventuellt kan bero på? Höra någonting som lugnar en. Jag känner nog att jag lider av det, eftersom det är hela tiden och inte bara någon enstaka timme då och då. Jag håller på att bli galen på detta ljud. Jag är definitivt inte förkyld, orolig är väl alla från och till. Skrattande

• Mette

Jag har upplevt samma som dig Lundiis. Det var för några år sedan när jag var enormt stressad och hade sömnproblem. Jag hade det dygnet runt i flera månader. Läkarna sa att det var stressrelaterat, inget farligt i sig men obehagligt och det som hjälpte mig var att ta tag i min sömn och stress. Undrar du något så skicka ett meddelande till min inbox så kan jag berätta mer. Lycka till på vårdcentralen!

• Dr Mupp

Pulsationerna är med största sannolikhet blodflöde du hör. Ökat blodtryck kan göra att man hör pulsationer i öronen. Jag gör det ibland när jag är stressad/upprörd och lägger mig ner. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jisa

Jag har också haft så. Fick det när min son inte sov alls under 1års tid. Satt i väldigt länge men nu är det borta.

• lundiis

Jag hoppas det "bara" är stressrelaterat... kanske påverkar det att jag har urusla sömnvanor.

{#emotions_dlg.flower}

Tack för alla svar! Jag känner mig något lugnare nu! Skrattande

Svar på tråden Pulsationer i örat