• sannaaa

Mellanmål för 7månaders

Har 7månaders tvillingpojkar som är rätt matlgada, såpass att vi nu ger i princip bara mat, ammar endast när de vaknar vid 6, samt till natten. Hittills har de ätit typ allt man gett dem, nu ser våra dagar ut såhär;

5-6 godmorgon, amning
    8.30 frukost, gröt (hemgjort havregrynsgröt)
    10 mellanmål (mosad banan+ lite turkistyoghurt, oftast)
    12 lunch. burkmat/hemgjord
    14.30-15 mellanmål (just gått från ersättning här till välling)
    17 middag, gröt (pulvergröt, oftast)
    18-19 amning och godnatt 

behöver tips på mellanmål, kan inte ge mer banan än en gång/dag då de blir hårda i magen och vill helst inte bara ge en fruktpureburk, känns inte som det mättar så mycket? plus att bara banan blir nog lite tråkigt i längden...

ska väl såsmåningom byta ut kvällsgröten mot "riktigt mat", och kan då ev ha gröt som mellanmål, men har som sagt, total idétorka vad gäller dessa mellanmål så alla tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Mellanmål för 7månaders
  • Duckan

Jag skulle ge mat istället för gröt till middag. Gröt kan vara ett mellanmål, yoghurt med nåt annat än banan, omelett, smoothie.  Du kan gott ge ersättning istället för välling ett tag till.

• Natulcien

Ersättning eller bröstmjölk är ju bra mellanmål i den åldern. Varför byta ut ersättningen till välling när ersättningen är mycket mer näringsrik? Verkar ju onödigt. Jag hade gett ersättning som mellanmål om du inte vill amma.

• sannaaa

Också funderat på yoghurt, men man ska väl inte ge  så mycket mjölkprodukter före de är 1år? Bytte egentligen ut ersättningen för min sambo promt ville ha in välling nånstans och jag sa bestämt nej till att byta ut nåt annat mål än mellanmål (möjligen frukost), eftersom jag ammar till natten fortfarande så var det inte aktuellt där heller ;) 

Försökte amma som mellanmål ett tag.. men de håller sig inte mätta alls på det. Funkar som "1a frukost" på morgonen och till natten, men tror inte de äter så mycket på kvällen utan mest snuttar lite innan de somnar. De har ingen lust alls att tutta på dagarna (inte mig emot egentligen). 

• Duckan

Yoghurt är ingen fara. Jag skulle ge det hellre än tre mål av gröt/välling.

• Rani

Jag ger ersättning som mellanmål. Ger vanlig mat till huvudmålen men har valt att behålla ersättningen bl a för att det är så smidigt att ge när man t ex är på utflykt (vanlig mat kladdar ju en del). Sedan går det snabbt och lätt att göra också. Och det är lite mysigt att ge tycker jag.  

• mikroE

Små smörgåsar eller kex med leverpastej eller mjukost på som de får äta själva? Det ger jag min dotter ibland och har gjort sedan ungefär den åldern. Blodpudding värmd i mikron funkar både som mellanmål eller som  en mindre lunch och det äter hon också själv. Äppelbitar eller äppelrasp, hemgjord pure (klart matigare), yoghurt funkar ju också.

• pigglet
    sannaaa skrev 2013-05-03 09:31:21 följande:
    Bytte egentligen ut ersättningen för min sambo promt ville ha in välling nånstans och jag sa bestämt nej till att byta ut nåt annat mål än mellanmål (möjligen frukost), eftersom jag ammar till natten fortfarande så var det inte aktuellt där heller ;) 
    Då kan du be din sambo att jämföra näringsinnehållet på välling  och ersättning. Ersättningen innehåller mer än dubbelt så många näringsämnen.
    Dessutom kan ni ju läsa livsmedelsverkets rekommendationer om mat under första året. Ersättning eller bröstmjölk hela året, först vid 10-12 månader börjar man ha bytt ut de flesta målen mot mat/gröt/välling. Och inte fler än högst 3 välling/grötmål per dag. 
  • sannaaa
    pigglet skrev 2013-05-03 21:43:02 följande:
    Då kan du be din sambo att jämföra näringsinnehållet på välling  och ersättning. Ersättningen innehåller mer än dubbelt så många näringsämnen.
    Dessutom kan ni ju läsa livsmedelsverkets rekommendationer om mat under första året. Ersättning eller bröstmjölk hela året, först vid 10-12 månader börjar man ha bytt ut de flesta målen mot mat/gröt/välling. Och inte fler än högst 3 välling/grötmål per dag. 
    Jo, har berättat för honom... Men vill egentligen själv också ha bort flaskorna, även om det är väldigt praktiskt, sålänge man är två att mata. Tycker det är lättare att mata två samtidigt vid bordet än med flaskor... 

Eftersom de själva inte vill amma mer (dagtid) så känns det som att det är mat de vill ha, och då känns det helt ok för min del att ge dem mat. Vet att både min bror och jag slutatde amma självmant nästan över en natt och gick över till frukost/lunch/middag + mellanmål runt 6mån och det blev folk av oss med ;)
  • Alby

Är inte målen lite väl täta? Kan de inte gröt med mosad frukt på morgonen? Bvc här säger att det ska gå ca 3 timmar mellan målen när det inte är bröstmjölk då.

• parentesen

Mosad banan med pressad apelsin/sötsur frukt/ kiwi och eventuellt avokado för mer mättnad blir bästa fruktkompotten för de minsta (försiktigt lite till bäby) Från 3 mån ålder tror jag.

• parentesen

Joghurt viktigare än vi tror, för magfloran. Motverkar diarré verkar det som. Autistisk pojke blev av med lös mage då han första gången fick joghurt 5 år gammal !!

• fluu

Vi gav och ger ofta smoothie, kokosvåfflor, plättar, majskolvar i mindre bitar, skuren frukt/grönsaker, yoggi, riskaka/macka.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Vill du inte ge vanlig yoggi kan du ju ge havreyoggi, det gav vi pga allergi innan ett år. Nu äter hon sojayoggi i maten ibland och mer sällan till kvällsmat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • parentesen

Joghurt viktigare än vi tror, för magfloran. Motverkar diarré verkar det som. Autistisk pojke blev av med lös mage då han första gången fick joghurt 5 år gammal !! Det är lätt att barn får motvilja mot allt som är grönt om de grönsaker som serverats inte gillades. De vägrar då kanske allt grönt! Mixad ärtpuree i liten mängd med liten nypa socker, för att lära blir värdefullt knep?

• La Lola
    parentesen skrev 2013-10-01 06:14:26 följande:
    Mosad banan med pressad apelsin/sötsur frukt/ kiwi och eventuellt avokado för mer mättnad blir bästa fruktkompotten för de minsta (försiktigt lite till bäby) Från 3 mån ålder tror jag.
    Vid 3 mån ska def bröstmjölk eller ersättning vara det enda de äter.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    parentesen skrev 2013-10-01 06:40:54 följande:
    Joghurt viktigare än vi tror, för magfloran. Motverkar diarré verkar det som. Autistisk pojke blev av med lös mage då han första gången fick joghurt 5 år gammal !! Det är lätt att barn får motvilja mot allt som är grönt om de grönsaker som serverats inte gillades. De vägrar då kanske allt grönt! Mixad ärtpuree i liten mängd med liten nypa socker, för att lära blir värdefullt knep?
    Varför skulle socker i ärtorna skapa smak för grönsaker, menar du? Hur tänkte du där?

• La Lola
    Natulcien skrev 2013-10-01 12:50:47 följande:
    Varför skulle socker i ärtorna skapa smak för grönsaker, menar du? Hur tänkte du där?

Det undrar jag också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Chanel no 5

Jag skulle inte ge så mkt gröt. Kokt äpple kanske med kanelsmak brukar bli en favorit. Mosat päron. Katrinplommonoure. Mosasd frukt i största allmänhet. Kivi kanske.
    Ärtpurée. Majspurée. Man kan ju gärna koka potatis och majs eller ärter och mosa/mixa gärna med lite grädde/vatten etc. Sen en klick smör på det:)

Svar på tråden Mellanmål för 7månaders