• deede

Hur öka upp maten efter amning??

Har en liten tjej ¨på snart 5 månader som är väldigt matglad.

Hon får ½ liten burk till lunch och ½-1 port gröt vid 17.
    Sen ammas hon resten av tiden.

Vad är bäst att göra nu?
    Öka upp lunchmålet eller lägga till ett mål till, isf vad, och när?

Tacksam för hjälp i denna matdjungel=)       

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • Svar på tråden Hur öka upp maten efter amning??
  • Jasmin Karlsson

Jag tycker att du kan vänta tills hon är 6 mån och då öka till en hel burk till lunch, men ingen amning. Du får ju också se om hon verkar mätt på det, om inte; supplera med lite amning. Sen kan du succesivt både öka på portioner och ersätta amning, men ta det långsamt och gör det över flera månader. Sen märker man sitt eget barns behov.

• Jasmin Karlsson

Vad är det för burkmat du ger? Grönsaksmos?
    Danska sundhetsstyrelsen rekommenderar såhär:
    4-6 mån: 4-6 gånger amning/dag (beror ju också på hur amningen fungerar), däremellan 2 måltider som består av gröt med fruktmos + amning efter behov eller potatis- och grönsaksmos + ev. fruktmos till efterrätt + amning efter behov.
    7 mån: 2-3 gånger amning/dag, däremellan 3-5 måltider (gröt med fruktmos eller grönsaksmos med kött eller fisk, ev. fruktmos till efterrätt).
    Alltså ersätter du ett mål om dagen åt gången med lagad mat och varierar den lagade maten, men ger amning efter måltiden efter behov.

• skogsvitter

Om du nödvändigtvis måste ge mer fast föda redan nu så är det oftast bättre att lägga till ytterligare ett mål med smakisstorlek än att öka portionen. Dock förstår jag absolut inte bråtskan? Blir hon inte hård i magen?

• purple box

Det bästa är att ta det i barnets takt. Hon kommer signalera när hon vill ha mer och hur hon vill ha mer.

• pigglet

Vid den åldern rekommenderas inte att byta ut några mål alls. Så jag skulle säga - ta det lugnt och vänta absolut minst 1 månad till innan du ökar på matmängden.

• deede

Hon får dom grönsakspureerna som finns.
    Hon är väldigt intresserad och äter mycket bättre än mina andra som inte fick smaka förrän dom var 6 månader.
    Pga olika omständigheter måste jag sluta amma tidigare än jag egentligen vill, därför har vi börjat med mat redan + att hon va så intresserad.  

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • Jasmin Karlsson

Om du måste sluta amma så kan du ge modersmjölksersättning istället. Dvs. ersätta en del med mat och en del med ersättning.

• cloudberry79

Om du måste sluta nu, så vänj henne vid ersättning i flaska, det innehåller allt ett spädbarn behöver, efter halvåret kan man komplettera med mat, men fortsätt med ersättningen till närmare året iaf.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Hur öka upp maten efter amning??