• Jackson

Högerhängd eller vänsterhängd kylskåpsdörr?

Vår kyl gick idag sönder och vi har redan fått igenom att vi ska få köpa en ny. Det bli en kombinerad Kyl/frys då vi har ett väldigt litet kök och jag tittar framförallt på nätet då det oftast är billigare.. men! På alla de kylskåp jag har kollat på så står det att dörrarna är högerhängda och med omhängbara dörrar som går att ändra, men de står inte om vi kan göra det själva eller om vi måste ta hem någon som kan.. och jag förstår inte vad som menas med högerhängd (IQ fiskmås)..

Hur bestämmer man om ett kylskåp är högerhängt eller vänsterhängt? Naturligtvis beror det på vilken sida gångjärnen sitter på men är det när jag står framför kylskåpet och tittar på det och vill in eller är det när jag "sitter" i det och vill ut? 

• Svar på tråden Högerhängd eller vänsterhängd kylskåpsdörr?
  • annaba

Högerhängd = dörren sitter fast på högra sidan när du står framför kylskåpet och tittar in i det. Tror att det i de flesta fall är relativt enkelt att montera om dörren om man vill ha den vänsterhängd och något du kan göra själv.

• Jackson
    annaba skrev 2013-05-03 14:35:31 följande:
    Högerhängd = dörren sitter fast på högra sidan när du står framför kylskåpet och tittar in i det. Tror att det i de flesta fall är relativt enkelt att montera om dörren om man vill ha den vänsterhängd och något du kan göra själv.
    Tack för svaret! Kanske borde åka till en affär innan ändå bara för säkerhets skull. Om den är hängd åt andra hållet så kommer vi nämligen inte att få upp dörren utan skrapningar i dörren. 
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • Coxia

Är det display, ismaskin eller liknande i dörren brukar de vara svårare att vända. 

• Pimpinellan

Vi bad affären vända på dörren,ytterst tveksamt om vi kunnat det själva. Våra är vänsterhängda,åt höger går inte för dels har vi en bänk där och jag är dessutom vänsterhänt så vänster känns bättre också.

• Jackson

Vi åkte till elgiganten i eftermiddags och fick klart för oss vad en högerhängd dörr betydde, och det var som (jag) och ni trodde. Så nu är den beställd ifrån nätet och borde komma i slutet på nästa vecka. Tack för hjälpen! 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
Svar på tråden Högerhängd eller vänsterhängd kylskåpsdörr?