MissSegerQ skrev 2013-05-03 17:09:59 följande:
Kjellgren: Tusen tack för ditt inlägg! I och med att man inte kan något om tänder så söker man ju vård till dom som kan. Och när man vänt sig till alla håll och inte får något svar och värken kvarstår så blir man lite ledsen och vet inte vad man ska göra.
Han tog en plåt på tanden efter lite påtryckning av mig. På plåten så såg han att tanden va "tät" i rotfyllningen. Dock att tanden bara var 2/3 rotfylld. Den sista biten längst ner så fanns det ingen fyllning. Mycket märkligt. Resten såg bra ut. Dock lite hög så det "filade" eller vad man säger han ner lite. När han även knackade på tanden så skrek jag aj utan någon respons. Påpekade även att jag har väldigt ont i tandköttet hela vägen ner mot käken. Fick känslan att han tyckte det va jobbigt att kolla om jag hade något i tanden som kan göra att det gör så ont.
Är det farligt att gå för länge med detta??
Att tanden var öm när tandläkaren knackade innebär att den på något sätt är överbelastad - av en spricka, infektion eller tandpressning. Att slipa in tanden var därför helt rätt oavsett anledningen till besvären men är det en infektion lär det knappast hjälpa i längden.
Att rotfyllningen är tät är bra men tyvärr ingen garanti eftersom det finns vindlande småkanaler som man inte kan rensa och där kan det gömma sig bakterier i vilket fall.
Farligt är det knappast men det är klart att det inte är bra att gå runt med en infektion.
Ring FTV-kliniken och be att få en annan tandläkare som kollar, säg att du vill ha en "second opinion" om det inte blivit bättre efter helgen. Men känn inte och tryck inte med fingret där det gör ont - inget gott kommer ut av det.
Om det är en spricka så är det tyvärr något av det svåraste vi kan diagnosticera, sprickan är så tunn och syns inte på röntgen utan man få gå på de kliniska tecknen eller ibland "fälla undan tandkötte"t så man kan undersöka tandroten med blotta ögat.