• Anonym (blä)

Någon här med kronisk magkatarr?

Finns ni här inne? Vad gör ni åt detta? Kan man ens göra något åt detta? Börjar misstänka jag har det eftersom jag får magkatarr så ofta, trots att jag försökt stressa ner och inte äter så olämpligt. Har gjort gastroskopi för nått år sedan och inget hittades då, så därför tror jag det är magkatarr.

• Svar på tråden Någon här med kronisk magkatarr?
  • Essence

Hur mycket har du lagt om kosten då? Det kan vara så att det finns mer som din mage inte tål. Du får helt utesluta stekt mat, starka kryddor, kaffe, te, dricka, godis, choklad, bakelser, snabbmat osv.

• Anonym (blä)

Tycker jag uteslutit allt det där, men det kommer tillbaka i perioder rätt ofta ändå.

• Essence

Kan vara idé att göra en ny utredning då om den senaste var ett år sedan. Man kan bli känslig för nya saker lite när som helst i livet. Jag blev laktosintolerant när jag var 18, som utvecklade sig till IBS när jag var 20, och sen kom första magkatarren när jag var 25.

• Anonym (blä)

Menar du ny gastro? Det var bland det värsta jag gjort så slipper helst, och vad jag hört gör de ingen ny sådan om det var så kort tid sedan. Det ska gå typ 3-4 år emellan annars.

• Jättekul

Omeprazol 20 mg. Två tabletter varje dag i 14 dagar. Sen slipper du skiten länge. Troligtvis i flera år.

Jag vet att det står på förpackningen att man ska ta för eget bruk end 1 T men läkare säger alltid 2 tabletter i 14 dagar.

• Philippa

Jag har kronisk magkatarr sedan 8 år tillbaka, äter omeprazol 20 mg på morgonen och 20 mg på kvällen... jag kommer få äta det livet ut enligt mina läkare....

• Essence
    Jättekul skrev 2013-05-03 16:11:15 följande:
    Omeprazol 20 mg. Två tabletter varje dag i 14 dagar. Sen slipper du skiten länge. Troligtvis i flera år.

Jag vet att det står på förpackningen att man ska ta för eget bruk end 1 T men läkare säger alltid 2 tabletter i 14 dagar.

Mmm... En sådan "kur" på 14 dagar håller min mage snäll i ungefär... 14 dagar. :P Sen är det tillbaka på ruta ett.
  • Jättekul
    Essence skrev 2013-05-03 16:34:18 följande:
    Mmm... En sådan "kur" på 14 dagar håller min mage snäll i ungefär... 14 dagar. :P Sen är det tillbaka på ruta ett.
    Jag har hört andra råka ut för det också. Då ska man byta till t ex Novalucol som tillhör en annan "medicinsk familj" men verkar likadant. Därför att magen kan vänja sig av med viss medicin om man använt den för mycket.

T ex om man tar en tablett då och då under ganska lång tid. Då är det bättre att köra en riktig dos. 
  • Anonym (...)

Magkatarr är alltid kronisk. Dock kan det gå långa perioder då man inte känner av den, men den finns alltid där.

• Border
    Anonym (blä) skrev 2013-05-03 15:57:22 följande:
    Tycker jag uteslutit allt det där, men det kommer tillbaka i perioder rätt ofta ändå.
    Är du stressad/orolig eller liknande i samband med dessa perioder med magkatarr?
  • Anonym (blä)
    Anonym (...) skrev 2013-05-03 20:00:25 följande:
    Magkatarr är alltid kronisk. Dock kan det gå långa perioder då man inte känner av den, men den finns alltid där.
    Jasså? Det hade jag ingen aning om, inte stått någonstans där jag läst.
    Border skrev 2013-05-03 20:01:40 följande:
    Är du stressad/orolig eller liknande i samband med dessa perioder med magkatarr?
    Förmodligen utan att jag egentligen tänker på det. Obestämd

• Border
    Anonym (blä) skrev 2013-05-03 20:53:20 följande:
    Jasså? Det hade jag ingen aning om, inte stått någonstans där jag läst.

Förmodligen utan att jag egentligen tänker på det. Obestämd

Jag har också hört att magkatarr alltid är kronisk, en läkare sa det till mig en gång bl.a, men jag vet inte

Stress kan ju utlösa symtomen, även annat som man kanske inte tänker på så som rökning ex.vis. 
  • Anonym (blä)

Jo jag vet det med stress och förmodligen är det mer det som ligger bakom, vi har svårt att bli gravida och givetvis påverkar det även om man kanske inte tänker på det. Röker och dricker gör vi inte, ja nått glas vin eller öl kanske 4 ggr per år men inte mer än så

Svar på tråden Någon här med kronisk magkatarr?