• Nincompoop

Smultronschersmin - hur fort växer den?

Jag funderar på att köpa några smultronschersmin (mont blanc) som avskärmning mellan uteplatsen och en gångväg som går precis bredvid. Men hur snabbt växer de? Jag bor i en hyresrätt och vet ju inte riktigt hur länge jag tänker bo här, så det får ju inte ta flera år innan den blir tillräckligt stor.

Jag har noll koll på sådant här så all hjälp och information som smultronschersminen uppskattas. Har du själv en sådan? Vad kan ni berätta? Behövs det mycket underhåll? Näring? Beskärning?

• Svar på tråden Smultronschersmin - hur fort växer den?
  • Harmagedon

De växer hyfsat fort. Svårt att säga exakt men du kommer se skillnad mellan vår och höst.

Alla buskar blir glada av några liter kogödsel på våren.

Schersminer håller sig snyggare om man underhållsbeskär dem. Dvs gallrar bort de äldsta grenarna kanske vartannat år eller så. De görs på vårvintern innan de kommit igång att växa.

• Nincompoop

Jag kom på en fråga till:
    Om man planterar smultronschersmin på rad som en häck, vilket planteringsavstånd är lämpligt? 

• Harmagedon

Jag skulle vänta med att beskära nåt år.

Schersminer är inga traditionella häckväxter så jag tror inte du kan få en tät häck av dem om du inte beskär väldigt hårt och då går du miste om blomningen. Sätt dem med ca en meters mellanrum. Då blir det antagligen lite glest vid marken men du skulle kunna plantera några halvhöga perenner där. Tex praktnäva skulle nog funka. Lycka till!

• Nincompoop
    Harmagedon skrev 2013-05-04 20:34:12 följande:
    Jag skulle vänta med att beskära nåt år.

Schersminer är inga traditionella häckväxter så jag tror inte du kan få en tät häck av dem om du inte beskär väldigt hårt och då går du miste om blomningen. Sätt dem med ca en meters mellanrum. Då blir det antagligen lite glest vid marken men du skulle kunna plantera några halvhöga perenner där. Tex praktnäva skulle nog funka. Lycka till!
    Jag behöver inte något jättetätt, bara det är inte glest. Att det är glest vid marken gör inte så mycket.
Svar på tråden Smultronschersmin - hur fort växer den?