• Anonym (TS)

Coca Colas sommaretikett

Coca Cola byter ut sin logga i sommar och skriver dit Sveriges 144 vanligaste namn istället.
    Men tre namn fick inte komma med. De har medvetet valt att plocka bort namn som kan anses som stötande eller förknippas med annat.
    Är det rätt eller fel? Borde namnen kommit med i alla fall? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Coca Colas sommaretikett
  • Anonym (rätt)

Om dom anser att dom namnen kan anses som stötande och dom inte vill stå bakom sådant så är det ju inte mer än rätt..
    Sen vad jag vet så använder som inte bara namn. Dom 2 jag har köpt har det stått familj och vänner på.

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (rätt) skrev 2013-05-03 16:15:55 följande:
    Om dom anser att dom namnen kan anses som stötande och dom inte vill stå bakom sådant så är det ju inte mer än rätt..
    Sen vad jag vet så använder som inte bara namn. Dom 2 jag har köpt har det stått familj och vänner på.
    Hur kan ett NAMN vara stötande? OK om vi pratar om att de uteslutit Hitler, Göring, Usama bin Laden osv, men dessa hör knappast till de 144 vanligaste i Sverige...

Sen tycker jag idén är väldigt tramsig över huvud taget.
  • Anonym (Mohamed)

De tre namnen som valts bort är: Max, Felix och Mohamed.

Max och Felix är förknippade med andra kända varumärken. Mohamed valdes bort genom goda diskussioner med företrädare för svenska  muslimer; Islamska föreningen i Sverige. Anledningen är att namnet har en religiös betydelse. 

- Det är mindre stötande att inte med namnet än att ha det med på en produkt som förknippas med USA, säger Gustav Wettervik, marknadschef på Coca-Cola 

• Whitetrash86

Ett av Sveriges vanligaste namn i dag är Muhammed, men detta har Coca-cola ändå valt att plocka bort.

– Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska föreningen i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA.

Från SvD 

• MissStrawberry

Om jag har förstått det hela rätt så är det namnen Max,  Felix och Mohamed som de har valt bort. De två första tycker jag är en självklarhet att skippa på det är namnen på andra kända produkter och helt ärligt, att en Coca cola burk ska heta max vore ju rätt löjligt. :P

Att de valde att ta bort namnen Mohamed ställer jag mig dock ganska tvivlande till då jag inte riktigt kan förstå  varför de har valt att göra det.

• Whitetrash86
    MissStrawberry skrev 2013-05-03 16:31:23 följande:
    Om jag har förstått det hela rätt så är det namnen Max,  Felix och Mohamed som de har valt bort. De två första tycker jag är en självklarhet att skippa på det är namnen på andra kända produkter och helt ärligt, att en Coca cola burk ska heta max vore ju rätt löjligt. :P

Att de valde att ta bort namnen Mohamed ställer jag mig dock ganska tvivlande till då jag inte riktigt kan förstå  varför de har valt att göra det.
    För att den Islamska föreningen anser att det skulle kunna vara stötande för vissa islamer eftersom namnet anses vara religiöst/heligt.
  • Anonym (TS)
    Whitetrash86 skrev 2013-05-03 16:28:36 följande:

Ett av Sveriges vanligaste namn i dag är Muhammed, men detta har Coca-cola ändå valt att plocka bort.

– Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska föreningen i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA.

Från SvD 

Före detta ordförande för Sveriges muslimska förbund, ifrågasätter beslutet att ta bort namnet Muhammed från kampanjen.

– Det är diskriminerande, de missar poängen. Det är ett namn som är väldigt vanligt i Sverige, vanliga människor kallas i dag Muhammed. Man förknippar det inte längre bara med profeten.

Heter man Ali eller Fatima kommer man däremot att kunna hitta en flaska med sitt namn.

– Muhammed är det största arabiska namnet och det borde synas mer.

• Voluptuous Shalimar

OK, men då tog de alltså inte bort dessa namn för att de var stötande, utan av helt andra orsaker?!? Max och Felix för att de är varumärken och Mohammed för att muslimer inte vill förknippas med USA. Vad alla ska hålla på och tjata om stötande och kränkning hela tiden!

• Whitetrash86
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-03 16:37:11 följande:
    OK, men då tog de alltså inte bort dessa namn för att de var stötande, utan av helt andra orsaker?!? Max och Felix för att de är varumärken och Mohammed för att muslimer inte vill förknippas med USA. Vad alla ska hålla på och tjata om stötande och kränkning hela tiden!
    Precis, även om det KANSKE kan finnas någon som skulle kunnat blivit stött av att Mohammed var med, lika mycket som att det kan finnas dom som blir stötta nu för att det inte finns med.. men man kan ju inte göra alla nöjda.

Coca cola kollade och pratade igenom detta och kom fram till att det var bäst att inte ha med dessa namn. Deras val och inget att sitta och tjaffsa om och gnälla över kränkning och stötande handling.
  • Anonym (TS)
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-03 16:37:11 följande:
    Det är ju Coca-Cola själva som sagt att Mohammed kan vara stötande på en Colaflaska
Svar på tråden Coca Colas sommaretikett