• Anonym (ts)

Har druckit tre klunkar vin. Vågar jag köra?

Fyllde upp ett glas med vin eftersom jag bara skulle vara hemma idag. Har hunnit ta två eller tre klunkar av det (sippat) och har nu fått frågan om jag vill med ut lite senare. Vinglaset var nästan fullt och halva glaset är kvar. Började sippa för en timme sen. Vinet är 14%igt. 

Skulle ni våga köra då, om låt säga 3 timmar? Ska jag låta bli?

• Svar på tråden Har druckit tre klunkar vin. Vågar jag köra?
  • Anonym (OK, TS)

Om tre timmar är det inga problem.

• Anonym (OK, TS)
    Anonym (OK, TS) skrev 2013-05-03 17:21:31 följande:
    Om tre timmar är det inga problem.
    http://www.kalkyleramera.se/kroppen/nykter-efter-alkoholkonsumtion

Här kan man slå in vad man druckit och hur länge sedan det är man slutade. Jag slog in 15 cl vin och att det var 1 timme sedan du slutade dricka. Då kom det upp att om 1 timmer så var det OK. Nu dröjer det ju ännu längre, så det ska inte vara några problem.
  • Regnig måndag

Våga skulle jag men det är nolltolerans när det gäller bil och alkohol som gäller här. Det är en av de få principer jag håller fast vid.

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Anonym (?)

Varför tar du inte buss eller taxi ?
    Vad säger du om du krockar......
    AVSTÅ  

• Tow2Mater

Hur stora glas använder du? Om du sippar två eller tre klunkar och det i princip fulla glaset efter det är halvfullt, hoppas jag du har ett väldigt litet glas. Om inte, hoppas jag din bristande uppskattningsformåga inte påverkar din korning, for isåfall är det nog bäst att låta bli.

• lammlägg

Om det verkligen bara är 2-3 klunkar skulle jag definitivt kunna tänka mig att köra tre timmar senare, på den tiden hinner kroppen förbränna alkoholen.

Dock cyklar jag hellre, eftersom jag har cykelavstånd till allt trevligt där jag bor, och då kan jag dricka vin ute också.

• Anonym (ts)

Fortsätter att sippa på vinet och stannar hemma

Tack för svaren i alla fall :) 

• frappa

Du kan sätta dig i bilen nu och köra.
    Finns inte en chans att du kommer ha värden över 0,2

• Regnig måndag
    Anonym (ts) skrev 2013-05-03 18:10:33 följande:

Bra beslut där.
    Skål på dig! Skål
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Anonym (ts)

Det är ikeas vanliga vinglas. Vet inte hur mycket de rymmer. 

• lammlägg
    Anonym (ts) skrev 2013-05-03 18:10:33 följande:

Ha en skön kväll därhemma! Jag ska också sitta i min egen soffa och mysa.
  • Anonym (ts)

Tack alla

Ja, jag har ju längtat efter detta länge.

Skål Skål på er  

• Gung Ho

Haha, gillar kommentaren om nolltolerans..
    Betyder det att man aldrig skall köra bil någonsin mer om man druckit (eftersom du var mot att köra när alkoholen gått ur kroppen).

Svar på tråden Har druckit tre klunkar vin. Vågar jag köra?