• Anonym (bonus eller inte)

Dilemma ang bonusbarn.

Hej

Jag har ett bonusbarn i förskoleåldern som är här vissa helger. Inte riktigt varannan, men regelbundet iaf. Pappan blev lurad och JA han BLEV lurad, mamman påstod att hon åt p piller men när han ändå alltid använde kondom så har hon stuckit hål i kondomer, tagit gamla kondomer och använt sperman för att inseminera sig osv, detta VET jag då jag även känner mamman och hon har själv sagt detta. Så den biten behöver vi inte diskutera mer.

Nu finns barnet dock här och pappan gör det bästa av situationen och barnet trivs här och tycker om att vara här. Problemet är dock min mans psykiska hälsa. Den var ok men inte helt bra när han träffade barnets mamma och den blev inte bättre under tiden med henne och när hon talade om att hon var gravid och tänkte behålla barnet falerade den totalt.
    Han har gått i samtalsterapi, av olika slag och äter nu sertralin vilket han antagligen kommer att behöva göra hela sitt liv.

Han är präglad av stryk och en pappa som talade om hur värdelös han var samt syskon som var likadana, det finns ingen kontakt där emellan men han har viss kontakt med sin mamma. Därav hans val att aldrig bli pappa. (Han har gjort vasektomi nu, men var för ung när hans barn avlades så har vi pratat nog om den saken)

Min man mår inte psykiskt bra av att ha barnet här, det är jag som sköter allt det praktiska och det mesta med barnet. Det är jag som hittar på aktiviteter och tidigare gick pappan iaf ut i lekparken osv. Numer orkar han inte det, han är helt apatisk, tappar tålamodet lätt och höjer rösten (nästan skriker) när barnet gör något som inte är tillåtet så jag känner att jag måste vara på helspänn och ingripa om jag märker att barnet blir rädd eller så.
    Min fråga är nu, hur bra är det för barnet? Än märks inget utåt iaf men jag vet itne hur länge jag orkar, hur länge det tar innan terapin hjälper osv.
    Vad är bäst för barnet i det här läget? Jag känner att jag är för nära för att avgöra själv.

Ska barnet inte alls komma hit på helgumgänge på ett tag? Ska vi kämpa på som nu så länge jag hänger ihop? Har ni några förslag på hur man kan göra? Dagumgänge är endast möjligt på helger pga avståndet.

Kommentarer om att han får skärpa sig kommer jag inte att svara på, han KAN inte det är det som är grejen, han mår mycket mycket dåligt psykiskt just nu men behöver inte bli inlagd.

• Svar på tråden Dilemma ang bonusbarn.
  • puss

Han kanske kan gå nån föräldrakurs och lära sig lite bättre strategier.

• Anonym (viktigt?)

Varför är det så viktigt för dig att berätta, och tro, på amsagan om hur barnet blev till? vet du hur många ggr den skrönan dragits (av olika män)? Spela roll gummiboll HUR barnet blev till huvudsaken är väl ATT barnet finns!?

• Anonym (viktigt?)

Forts
    Kontakta Familjerätten alternativt familjeenheten på sociala och be om hjälp vid umgänge.  Har ni pratat med barnets mamma om detta och har hon några bra förslag till hur ni skulle kunna komma vidare? 

• Anonym (bonus eller inte)
    puss skrev 2013-05-03 17:46:05 följande:
    Han kanske kan gå nån föräldrakurs och lära sig lite bättre strategier.
    Han är inte i skick till det just nu.
    Anonym (viktigt?) skrev 2013-05-03 17:46:27 följande:
    Varför är det så viktigt för dig att berätta, och tro, på amsagan om hur barnet blev till? vet du hur många ggr den skrönan dragits (av olika män)? Spela roll gummiboll HUR barnet blev till huvudsaken är väl ATT barnet finns!?

För att folk som du inte kan läsa tillräckligt noga och alltid ska komma med påhopp.
    MAMMAN har själv sagt detta till mig, vi har varit bekanta i ett antal år och det var inte bara jag som satt där och hörde.

• Regnig måndag

Bäst för barnet är helt omöjligt att säga, det beror på så himla mycket hur barnet är "rustat" så att säga och hur biomamman hanterar eventuella funderingar.

Det jag tycker är prio ett är hans mående.  Orkar inte han så avstå då oaktat vad barnet tycker/tänker/vill.

Som barn till psykiskt sjuk förälder upplever man inte situationen på samma sätt som en vuxen. Det kan vara jobbigt men det tillför ändå. Så egentligen tror jag att barnet mår bäst av att fortsätta komma. Men nu är situationen så "lycklig" att ni i viss mån kan välja och då rekommenderar jag alla gånger att prioritera din sambos mående.

Jag skulle i ditt ställe inplantera tanken på att man kan ha umgänge på andra sätt, tex under dagen och sen låta honom fatta beslutet om han kan.  Jag rekommenderar också att du tar etablerar kontakt med biomamman (om möjligt) så att hon får situationen klart för sig.

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Anonym (viktigt?)

Men vem bryr sig om HUR barnet kommit till? Det är det första du berättar! Varför? Det är väl för 17 BARNET som är viktigt?

• Regnig måndag
    Anonym (bonus eller inte) skrev 2013-05-03 17:55:19 följande:
    Han är inte i skick till det just nu.

För att folk som du inte kan läsa tillräckligt noga och alltid ska komma med påhopp.
    MAMMAN har själv sagt detta till mig, vi har varit bekanta i ett antal år och det var inte bara jag som satt där och hörde.

Ta inte illa upp, jag menar inte att hoppa på eller ifrågasätta men dör inte sperma av luften?
    Jag tänkte på det du sa om gamla kondomer och insemination.

Jag är tekniker och har säkerligen missat en massa biologilektioner men jag är en nyfiken jäkel som vill veta saker.

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • frökenelisabeth

Usch, vilken jobbig sits för er!

Kan det vara en möjlighet att du går och pratar med någon på t ex familjerätten, socialen eller kanske BUP? Någon som kan ta sig tid att sätta sig in i er situation, och som har insikt i barns behov och utveckling? Eller att ni gör det tillsammans, du och din sambo - om han klarar av det?

Hoppas det löser sig för er och att din sambo mår bättre snart! 

• frökenelisabeth
    Anonym (viktigt?) skrev 2013-05-03 17:57:41 följande:
    Men vem bryr sig om HUR barnet kommit till? Det är det första du berättar! Varför? Det är väl för 17 BARNET som är viktigt?
    I sak har du rätt, men här på FL skulle det inte förvåna mig om TS fått en massa inlägg av typen "han har valt det själv" "ingen tvingade honom att bli pappa" osv utan den inledningen hon gjort. 

Jag undrar snarare varför du utgår från att TS historia inte stämmer? Som det första du skriver i ditt inlägg...  
  • Anonym (***)

Jag blev lurad till barn som jag inte ville ha just då.

Nu hade inte jag möjlighet att välja om jag ville ha umgänge med barnet eller inte efterssom pappan drog redan på BB till nån ny kärring!

Men jag har aldrig brytt mig om den saken att jag blev lurad så jag förstår inte heller varför du ens nämner den saken?! Helt oväsentligt!

Klarar han inte av att vara pappa så ska han heller inte vara det anser jag. Kontakta soc och be dem göra en ordentlig utredning på er alla!     

Svar på tråden Dilemma ang bonusbarn.