• Anonym (Orolig)

Hur är det med toxoplasmos? Snälla, är så orolig.

Hur fungerar det egentligen med toxoplasmos? Jag är gravid men har fått flytta hem till min pappa tillfälligt i väntan på min lägenhet som blir ledig 1/6. Utan att vara elak så har min pappa inte samma syn på städning och liknande. Han har även två katter som är överallt och ingenstanns. Jag klarar inte av att laga mat här och det har blivit en ond cirkel där jag dels inte kan laga mat pga oron, dels mår skit då jag känner att jag inte får i mig vad jag behöver. Hur länge bär katter på toxoplasmos? Hela livet? Dom har varit inne sen i oktober.

• Svar på tråden Hur är det med toxoplasmos? Snälla, är så orolig.
  • Anonym (låg risk)

Det är inte alla katter som har toxoplasma! Bara cirka 1/3 har det, och i så fall finns parasiterna i bajset.
    Det viktiga är som sagt att tvätta händerna innan du lagar mat eller äter. Om du vill vara extra försiktig så får din pappa tömma kattlådan.

• Anonym (G)

Svar från veterinär:

Enda chansen för din katt att sprida toxoplasma är om du matar henne med kött som är infekterat och sedan inte tillagat. Med andra ord osannolikt att det skulle hända med en innekatt. Infekterade katter utsöndrar parasiten i 1-2 veckor men är sedan immuna och utsöndrar därför inga elle rmöjligen mkt små mängder toxoplasma om de infekteras igen.

• Orcha

Toxoplasmos är en parasit och dessa är större än bakterier och därmed inte luftburna.

Enda sättet att få det är gm deras avföring så tvätta händerna före du handskas med livsmedel så är du safe.

Har en bekant som blev drabbad av eländet och läkarna sa att det är högst ovanligt att få det.

Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • Anonym (Djur)

Det är inte bara via avföring katter (och hundar) smittar. Utan du ska undvika att klappa djur också. Jag förstår din oro. Gå till din läkare/BM och ta blodprov för du kan redan haft en infektion och då är det inte alls lika farligt om du skulle få en ny. Det är första gången du blir smittad om du är gravid som det är farligt. I bäst fall har du redan de antikropparna!

• Anonym (G)
    Anonym (Djur) skrev 2013-05-04 09:01:01 följande:
    Det är inte bara via avföring katter (och hundar) smittar. Utan du ska undvika att klappa djur också. Jag förstår din oro. Gå till din läkare/BM och ta blodprov för du kan redan haft en infektion och då är det inte alls lika farligt om du skulle få en ny. Det är första gången du blir smittad om du är gravid som det är farligt. I bäst fall har du redan de antikropparna!
    Stämmer inte alls.
  • La Lola
    Anonym (Djur) skrev 2013-05-04 09:01:01 följande:
    Du får nog läsa på lite.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Djur)

Anonymn G.

Vad ödmjuk av dig att svara att det inte stämmer alls. Vad i det jag skrev stämmer inte alls? Visst det är en extra säkerhetsåtgärd att inte klappa hundar och katter. Kanske överdriven men du vet både hundar och djur slickar sig i röven och sedan i pälsen. Min gynekolog har har sagt att om jag vill vara helt säker så bör jag undvika att klappa.

Och du menar att blodprovet/testet också är felaktigt? Läs på!

• Anonym (Djur)

LA Lola

Vad är fel? och hur ligger det till?

• La Lola
    Anonym (Djur) skrev 2013-05-04 09:06:40 följande:
    LA Lola

Vad är fel? och hur ligger det till?
    Att hundar skulle bära på smittan o att man bör undvika att klappa djur.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hur är det med toxoplasmos? Snälla, är så orolig.