• oroligmor

    Min dotter går ner mycket i vikt på något konstigt sätt.

    Hej! Min 16:åriga dotter kom till mig idag och berättade att hon hade gått ner massor i vikt, helt utan anledning under en period av 5 månader. Hon är tillexempel den stora ätaren i familjen, vill alltid ha godis, äter varenda måltid, mer än oss andra. Hon är en riktig gottegris och äter absolut hela tiden. Vi vet att hon inte har bulimi med tanke på att hon spenderar alla sina vakna timmar med familjen och sina vänner och det är ingenting misstänkt. Vi tänker inte heller på bulimi med tanke på att hon själv kom till mig och frågade vad det var. Jag har en historia som sjuksköterska och jag tänkte på en binnikemask, men det är väl ganska ovanligt? Vi har alla märkt att hon har gått ner i vikt och när man frågar vad hon har gjort för att ha gått ner i vikt så svarar hon glatt: "Jag har ätit 4 chipspåsar" Det roliga är väl ändå att hon nästan inte överdriver. Någon annan som har varit med om liknande? Någon som vet vad det kan vara? 

  • Svar på tråden Min dotter går ner mycket i vikt på något konstigt sätt.
  • lykantrophona

    Det låter onekligen som något är fel. Kanske bäst att ta henne till en vårdcentral eller något där de kan ta prov på henne? Parasit är möjligt, tänker också på om hon har något magproblem så som glutenintolerans eller så. Har hon haft diarréer, ont i magen? Är hon trött eller mår hon bra?

  • oroligmor

    Hon är normalviktig, är 168 cm och väger 60 kg. Hon är laktosintollerant och hon mår oftast bra! Nästan aldrig sjuk, glad tjej som alltid är trevlig! 

  • Vanilla ice queen

    Det finns ju många olika saker som kan göra att hon gått ner i vikt så ta henne till VC. Gluten kan ju också vara en orsak... Men ingen idé att vi här på FL gissar möjliga orsaker utan lika bra att ringa VC på måndag Hoppas ni får ordning på det

  • Severus

    Just nu verkar hon iaf ha en bra vikt. Men alltid bättre ta ett läkarbesök om det rör sig om dramatiska förändringar.

  • skogsvitter

    Klart att ni måste kolla upp det, är väl inget att tveka om? Man tappar ju inte bara plötsligt vikt utan till synes anledning. Mask brukar väl inte orsaka så plötslig viktnedgång? Och då ser man ju dessutom i bajset om man har mask (det blir ju oftast massor, inte bara typ en) och det kliar dessutom väldigt mycket i rumpan om man har mask.

  • k girl

    Du tänker på springmask, Skogsvitter!

    Det är många åkommor som orsakar viktnedgång, så gå absolut till vc! Inga andra symptom? Trötthet, håglöshet, ont?

Svar på tråden Min dotter går ner mycket i vikt på något konstigt sätt.