• salsashark

gapig 3 åring!

Hejsan!

Min särbo har två barn, en 3 åring och en 5 åring. Vi har varit tillsammans i ca 2 år och allt flyter på bra.

MEN till saken. 3 åringen är väldigt "gapig" alltså kan inte prata i en normal samtalson, hen antingen skriker eller viskar, finns inget mellanting..och hen har varit så hela tiden jag känt hen, så jag trodde de skulle växa bort men icke..   och jag börjar undra om de är nått som inte stämmer? problem med hörseln eller liknande? Har inte jättestor erfarenhet av barn, men det här känns inte riktigt "normalt"? 

har någon liknande erfarenheter eller har någon info om vad de kan vara?      

• Svar på tråden gapig 3 åring!
  • Schack73

Fråga personal på förskolan om de reagerat, annars görs ett hörseltest på BVC vid 4-årskontrollen har jag för mig.

• salsashark
    Schack73 skrev 2013-05-04 15:55:34 följande:
    Fråga personal på förskolan om de reagerat, annars görs ett hörseltest på BVC vid 4-årskontrollen har jag för mig.

det jag vet att dom har sagt är att hen pratar VÄLDIGT mycket, och aldrig är tystr. Vet inte om förskolan reagerar på att hen är högljud, jag menar  med så många barn tillsammans måste de ju bli mer livat än "vanligt"..

men 4års kontroll, de e ju ett år kvar..  ska man behöva vänta i ett helt år!?

tack för svaret!:)     
  • salsashark

ingen mer som har tips?

• salsashark

man kanske måste skriva hur jävla mycket man hatar sitt låtsasbarn, buuuhuu hen är hemsk!!!

behöver tips innan jag avlivar mig själv! 

• Hemlig123

1. Ta ungen till hörselvården nu...

2. Köp öronproppar och ignorera gapet...

• Anonym (F)

Vad säger särbon om saken?

• TigerLinn

1 ring och boka hörsel test

2 testa ignorera henne när de skriks eller viska säg bara att ni lyssnar på vad hen har att säga när hen pratar normalt.

• Ess

Pratar barnet "normalt" för sin ålder?
    Typ rätt ord, någerlunda rätt uttalat?

Gör hen det, så följ TigerLinns 2:a tips. 

• Anonym (vatten?)

Barn som oftast är väldigt högljudda och inte hör hur högt dom pratar ex. Kan ha vatten i öronen vilket är väldigt vanligt. Har en nära vars son va så ett bra tag, dom hör ju inte sig själva. Så dom gick med han till läkaren och han hade vatten i öronen och fick inatt rör som gör så att vattnet kommer ut. Men det kan ju såklart vara nedsatt hörsel oxå eftersom du säger att han varit så hela tiden... Ta han till öronläkare på en gång så du får ett svar på vad det kan vara. Har han/hon haft mycket öroninflammation?

• salsashark
    Anonym (F) skrev 2013-05-04 18:55:14 följande:
    Vad säger särbon om saken?

han tycker också att han patar väldigt högt, men vill inte gå till läkaren i "onödan". Väldigt irriterande. känns ju som att man borde vilja fixa problemet så fort som möjligt om man e förälder, om de nu e nått problem.
  • salsashark
    Ess skrev 2013-05-04 19:36:54 följande:
    Pratar barnet "normalt" för sin ålder?
    Typ rätt ord, någerlunda rätt uttalat?

Gör hen det, så följ TigerLinns 2:a tips. 

alltså för mig e de svårt att avgöra om de e normalt eller inte. Jag e som sagt inte jätte van vid barn och dom barnen jag har känt som e lika gamla so detta barn har inte varit lika högljudda. Hen pratar ganska bra, slutade med napp när hen var ca 1,5 år och efter et har talet utvecklats väldigt fort och mycket. Och hen säger ofta rätt ord typ, "hjälp", Hund" Mamma" "pappa" osv..

de e inte heller så att hen allltid får respons när hen gapar.. vi har prövat att ignorera, fast då brukar de mest eskalera till ohållbara nivåer av gap!  
  • salsashark
    Anonym (vatten?) skrev 2013-05-04 19:43:39 följande:
    Barn som oftast är väldigt högljudda och inte hör hur högt dom pratar ex. Kan ha vatten i öronen vilket är väldigt vanligt. Har en nära vars son va så ett bra tag, dom hör ju inte sig själva. Så dom gick med han till läkaren och han hade vatten i öronen och fick inatt rör som gör så att vattnet kommer ut. Men det kan ju såklart vara nedsatt hörsel oxå eftersom du säger att han varit så hela tiden... Ta han till öronläkare på en gång så du får ett svar på vad det kan vara. Har han/hon haft mycket öroninflammation?

hen har nästan aldrig varit sjuk på något sätt! e nästan onormalt frisk:) men tack för tipset! ska säga till särbon att gå till vårdcentralen så att de blir kollat..

tackar!
  • salsashark
    TigerLinn skrev 2013-05-04 19:31:36 följande:
    1 ring och boka hörsel test
    2 testa ignorera henne när de skriks eller viska säg bara att ni lyssnar på vad hen har att säga när hen pratar normalt.
    tack så mycket för tipsen! :)
  • Anonym (J)

Konstig inställning att man inte vill ta sitt barn till läkaren i onödan. När det gäller barn tycker jag att man istället borde tänka att man tar de till läkaren för säkerhets skull. Har inget mer att komma med.

• salsashark
    Anonym (J) skrev 2013-05-04 20:42:21 följande:
    Konstig inställning att man inte vill ta sitt barn till läkaren i onödan. När det gäller barn tycker jag att man istället borde tänka att man tar de till läkaren för säkerhets skull. Har inget mer att komma med.

jag håller med dig till viss del.. men barnet e inte sjukt och dom enda som har reageerat e jag, pappan och farföräldrarna. Han e inte alls en dålig papppa! Mamman tycker att de e normalt för åldern, vilket de kanske är? jag vet som sagt inte.. men ska tjöta på pappan så att han tar hen till läkaren och kollar läget.

tack för svaret!:) 
  • salsashark
    Schack73 skrev 2013-05-04 18:51:19 följande:
    Det är klart ni inte behöver vänta. Ring BVC och boka tid bara :)
    kan man ta de initiativet som pappas flickvän då, eller e de ett övertramp? vill ju gärna ha med föräldrarna in the game, så att säga.. de e ju trots allt deras barn.. 

kram  
  • Ess
    salsashark skrev 2013-05-04 21:09:28 följande:
    kan man ta de initiativet som pappas flickvän då, eller e de ett övertramp? vill ju gärna ha med föräldrarna in the game, så att säga.. de e ju trots allt deras barn.. 

kram  
    Jag tycker inte du ska ringa själv, utan tryck på pappan att han ringer. Du är nämligen inte vårdnadshavare och har inga rättigheter att ta del utav journaler och sådant.

Det skadar inte att kolla hörseln, även om jag inte direkt tror att problemet ligger där. Hen verkar ju prata normalt för sin ålder.
    Vissa barn är helt enkelt mer högljudda än andra bara. 
  • salsashark

tack så mycket för alla svar! ska prata med pappan och  be honom att gå en snabbis till vårdcentralen.

tack för alla svar! kram på er..  

• Schack73

Om du behöver argument för att pappan ska ringa kan du säga att "tänk om han har problem med öronen el hörsel, då är det bra att få veta det så tidigt som möjligt"

Svar på tråden gapig 3 åring!