• Anonym (ts)

Vad blir det för straff?

Tjenare.
    Hoppas jag lagt tråden rätt nu.
    Ska försöka dra lång historia kort. blev placerad i familjehem när jag var 14 efter ett trassligt förflutet. Familjehemspappan hade sex med mig ganska direkt. Det var ingen rå våldtäkt, jag slogs och skrek inte, det var mer att jag var rädd för att säga nej för att 1. det inte skulle respekteras och 2. för att han skulle kunna få mig flyttad till behandlingshem, vilket var en av mina största rädslor.
    första gången hade han bråkat med familjehemsmamman, och full tagit bilen och kört i diket. Sen ringde han mig mitt i natten och bad mig komma och hjälpa honom för att mamman inte skulle få veta.
    Familjehemspappan är inte svensk men har uppehållstillstånd då han är gift med den svenska mamman.
    En sommar var vi i hans hemland, då var jag 15. var ute på krogen då alla drar hem förutom jag och en tjej till, och fosterpappan. Efter en stund skickade pappan hem den andra tjejen med taxi tillsammans med en som jobbade på krogen. Sen hade vi sex på stranden innan han drog med mig till ett litet hotell i slummen där det fortsatte. Tidigt på morgonen försökte jag väcka honom för att ta mig hem till vårt hotell för att mamman inte skulle märka något. Då var jag mest rädd för att hon skulle skicka mig till behandlingshem om hon fick veta. Det vart alltså ett par gånger i utlandet också. mamman misstänkte och frågade och vi båda nekade. Och sen fick jag runka av honom i bilen en gång när vi var i sverige igen.. Resten har jag kämpat hårt med att förtränga. Jag sa tillslut ifrån och allt slutade, då jag fortfarande var 15.

Bodde kvar i familjehemmet tills jag var 17 och flyttade till eget. På nyår träffade jag på honom på stan, då han var full. Pratade i tio minuter typ och han upprepade att jag skulle ringa honom när jag kände för Det. sen smsade han mig hela natten och ville ha mig, innan han på morgonen skrev och bad om ursäkt. en kväll efter det var jag ute och festade med mamman och hon frågade då igen. Eftersom jag nu mognat till lite och insett hur puckad jag är som inte anmält tidigare så svarade jag ärligt. Hon berättade då att han både var spelmissbrukare, sexmissbrukare och alkoholist. Att det jag berättat skulle få henne att äntligen kunna ta rätt beslut. Hon gick hem och konfronterade honom och han stack till sitt hemland. jag fick berätta allt för deras gemensamma vän för att han skulle få höra sanningen och stötta mamman i allt. båda trodde på mig fullt ut. Några veckor senare var han tillbaka i sverige hos dom och tillsammans driver dom fortfarande familjehemmet. Hon har inte berättat något för soc utan har nya placeringar och så.

Nu har hennes barn gått ihop och tillsammans med mammans vän vill anmäla. Jag har självklart gått med på det. Dom vill få mannen utvisad. Och sen vill ju jag inte att mamman ska få bedriva mer familjehem (vilket hon gjort i typ 20 år)
    Genom att inte berätta allt för soc tillåter ju hon indirekt att det händer. mannen har ju all möjlighet att fortsätta förgripa sig på nya placeringar. Sen tycker jag inte det är okej att man får supa hur mycket man vill när man är utomlands med familjen, trots att jag var 15 första gången. Mannen har också lurat mamman på pengar vid ett flertal gånger. inte alltid så små summor. Dom bråkar konstant vilket inte heller är en trygghet för barn som behöver hjälp. När jag bodde där fick jag agera psykolog åt henne.. och fick veta allt för mycket jag inte borde ha gjort. Jag kunde vara narkotikapåverkad på allt från lsd till tjack i veckor utan att hon märkte något. en gång när vi var utomlands hade dom bråkat vilt och hon hade tydligen fått en armbåge i ögat. jag fick då göra ett sugmärke över hennes öga för att det skulle se ut om en blåtira. så han skulle få dåligt samvete.
    Finns massa grejer som jag tycker gör henne olämlig som familjehem. Vissa saker kunde jag ju självklart tycka var jättekul när jag var 15 och bodde där men allt eftersom jag vuxit upp och fått eget barn så ser jag ju hur otroligt olämpigt det är.

Så på måndag blir det både anmälan till soc och polisen. Vad tror ni straffet kommer bli? kan han bli utvisad? Kan hon bli av med jobbet? Kan jag begära skadestånd? Hur mycket ungefär tror ni isåfall? Allt började alltså för 5 år sen, men berättade för familjehemsmamman först nu 2013.

• Svar på tråden Vad blir det för straff?
  • Anonym (ts)

Kan ju tillägga att jag blev våldtaget i hemlandet en sommar också, då jag var 16. Vilket jag berättade ganska direkt. Då fick jag höra av mamman att jag är för lättillgänglig, så jag kunde ju inte räkna med något annat. Ville då åka hem till sverige igen, vilket mamman vägrade hjälpa mig med. Vi skulle stanna i ett par veckor till för mamman hade inte råd att åka hem just då. Så min pojkvän betalade min biljett på sitt existensminimum och jag åkte själv, då helt plötsligt hade resten av familjen råd att åka hem dagen efter..

• Anonym (ts)

Provar igen?

• Dragonball

Lite svårt att veta, men antagligen blir hon också av med jobbet, vilket jag anser vore bra. Hon har brustit i omdöme flera gånger pga sin relation till mannen.

Lycka till. Hoppas verkligen att det reder ut sig så de inte får ta fler familjehemsbarn. Har själv haft kompisar som suttit på familjehem. Två av dem har knarkat ihjäl sig och började med droger på familjehemmen!

• Anonym (ts)

Ja jag hoppas hon blir av med jobbet.. Det bör hon ju bi eftersom hon mörkat allt från soc..

Undrar mest vad som händer med pappan? Hur mycket krävs det för att man ska bli utvisad?

• Anonym (Förbluffad)

Jag blir så arg så sånt här. 
    Att inte soc har mer koll än så!?

Jag kan bra säga en sak, gumman..
    Du kan rädda någons liv och framtid genom att anmäla.
    En känslig tjej som kommer i händerna på honom kan få allvarliga skador. 

Hur mår du idag?

• Anonym (Förbluffad)

Det är svårt att säga vilket straff han skulle få. 
    Kan vara allt från skadestånd till fängelse.  

Svar på tråden Vad blir det för straff?