• Micke1980

Tyg som är 3m brett eller mer.

Hej.

Jag är på jakt efter ett "neutralt" färgat tyg som är, nu kommer det svåra, minst tre meter brett/långt. Det jag ska göra är att jag har ett rum med väggar som skall döljas och rummet är 3m högt. Tanken är gardinstänger längs hela väggen från golv till tak och det är ju inte som snyggt som tyger tar slut halvvägs ner till golvet ;)

Letar man på Ikea eller de vanliga tygaffärerna är aldrig tyget så långt tyvärr, så... är det någon som har lite tips och ideér. Om rummet är 3m högt så är det ca 17 brett/runt om, men bredden är ju inga problem att "skarva" och att "väggardinerna" går lite omlott...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tyg som är 3m brett eller mer.
  • Kodia

Det blir nog extremt svårt att hitta! Men du skriver att det inte är några problem att tyget går omlott (liksom hänger lite omlott så att skarven går lodrätt, antar jag?)
    Då är det ju bara att köpa tyg som är 140-150 cm brett och sy 3 m. långa längder av det. Eller missförstår jag dig nu?

• Zs1985
    Micke1980 skrev 2013-05-04 18:07:49 följande:
    Hej.

Jag är på jakt efter ett "neutralt" färgat tyg som är, nu kommer det svåra, minst tre meter brett/långt. Det jag ska göra är att jag har ett rum med väggar som skall döljas och rummet är 3m högt. Tanken är gardinstänger längs hela väggen från golv till tak och det är ju inte som snyggt som tyger tar slut halvvägs ner till golvet ;)

Letar man på Ikea eller de vanliga tygaffärerna är aldrig tyget så långt tyvärr, så... är det någon som har lite tips och ideér. Om rummet är 3m högt så är det ca 17 brett/runt om, men bredden är ju inga problem att "skarva" och att "väggardinerna" går lite omlott...

Tack på förhand!
    Bredden på ett tyg är ju i snitt 150cm men längden kan du ju bestämma själv om du köper på rulle (löstyg) oavsett om du kollar på ikea eller en annan tygbutik.
  • Micke1980
    Kodia skrev 2013-05-04 19:37:12 följande:
    Det blir nog extremt svårt att hitta! Men du skriver att det inte är några problem att tyget går omlott (liksom hänger lite omlott så att skarven går lodrätt, antar jag?)
    Då är det ju bara att köpa tyg som är 140-150 cm brett och sy 3 m. långa längder av det. Eller missförstår jag dig nu?
    Ja, du missförstår tyvärr lite grann, den "kortaste" delen av tyget måste vara 3m. Jag kan förlänga på bredden, men längden(höjden) måste vara minst 3m. Om jag förlänger på mitten kommer jag ju få en skarv på mitten av väggen, och det vore ju inte så snyggt. Det skall agera typ som draperier.
  • Micke1980
    Zs1985 skrev 2013-05-04 19:44:55 följande:
    Bredden på ett tyg är ju i snitt 150cm men längden kan du ju bestämma själv om du köper på rulle (löstyg) oavsett om du kollar på ikea eller en annan tygbutik.
    Den kortaste delen av tyget måste vara minst 3m. Precis som du säger kan en rulle vara kanske 50m, men då är den andra vinkeln 150cm. Jag behöver ett tygstycke som är kanske 18x3m totalt, ska jag skarva ihop behöver varje del vara MINST 3x3m.
  • Kodia
    Micke1980 skrev 2013-05-04 20:45:36 följande:
    Ja, du missförstår tyvärr lite grann, den "kortaste" delen av tyget måste vara 3m. Jag kan förlänga på bredden, men längden(höjden) måste vara minst 3m. Om jag förlänger på mitten kommer jag ju få en skarv på mitten av väggen, och det vore ju inte så snyggt. Det skall agera typ som draperier.
    Ok, men jag tänkte att det kanske var ok att varje "draperidel" bara var 150 cm bred. Då blir det vansinnigt mycket lättare att hitta tyg, antagligen mycket billigare, och du kan låta draperierna vara ganska mycket veckade, så syns inte skarvarna. Att tvätta blir inte heller några problem.

Att skarva vågrätt i ögonhöjd på den som står i rummet var inte vad jag menade - det hade inte varit så snyggt!

Ungefär så här menar jag:

• Micke1980
    Kodia skrev 2013-05-04 21:49:40 följande:
    Ok, men jag tänkte att det kanske var ok att varje "draperidel" bara var 150 cm bred.

I för sig, så kan jag göra, det har du rätt i. Tack :)
Svar på tråden Tyg som är 3m brett eller mer.