• Anonym (Cc)

Ovanligaste namnen i Sverige?

Har googlat men hittar inte.. Kan man någonstans se vilka namn som är ovanligast i Sverige?

• Svar på tråden Ovanligaste namnen i Sverige?
  • SupersurasunkSara

Det står väl i namnboken? Fast jag tror inte det finns någon lista på det som så, utan man får kolla själv vilket namn som minst antal personer heter.

Annars tror jag att Shinetto är ett rätt ovanligt killnamn iaf

• Anonym (Cc)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-04 19:06:09 följande:
    Det står väl i namnboken? Fast jag tror inte det finns någon lista på det som så, utan man får kolla själv vilket namn som minst antal personer heter.

Annars tror jag att Shinetto är ett rätt ovanligt killnamn iaf

Namnboken?
  • Anonym (Cc)

Hittade namnboken men den var inte mycket att hurra över. Jag har tittat på scb men hittade bara de vanligaste namnen.

• Anonym (Cc)
    Anonym (c) skrev 2013-05-04 19:12:04 följande:
    www.scb.se/Pages/TableAndChart____31028.aspx

Inte tydligt direkt alls men något att gå efter. Sedan får man väl söka namn för namn för att se vilket som är ovanligast, skulle jag tro. Eller maila scb och fråga

Det är för nya namn, det är lite äldre människor som jag tänker på, men det hade varit kul att se en lista helt allmänt över ovanliga namn och inte bara de vanligaste.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Cc) skrev 2013-05-04 19:18:00 följande:

Det är för nya namn, det är lite äldre människor som jag tänker på, men det hade varit kul att se en lista helt allmänt över ovanliga namn och inte bara de vanligaste.
    Finns en bok som heter namnboken, jag har två gamla böcker och i den kan man se vad folk har döpts till mest under flera olika år från 1900-talets början fram tills då den var ny (1990 tror jag det var jag köpte den) och så står det vid varje namn hur många som heter det osv, så då får man kolla på namn och skriva upp själv tror jag.

• Anonym (poängen?)

Jag har en kompis som har ett barn med ovanligt namn. Det typ bara 35 som heter så I Sverige. Men jag vet inte om det står någonstans.

Vad vill du uppnå med att få informationen? Kan du inte välja ett namn du gillar till ditt barn?

• Anonym (Cc)
    Anonym (poängen?) skrev 2013-05-04 19:46:15 följande:
    Jag har en kompis som har ett barn med ovanligt namn. Det typ bara 35 som heter så I Sverige. Men jag vet inte om det står någonstans.

Vad vill du uppnå med att få informationen? Kan du inte välja ett namn du gillar till ditt barn?

Jag vill se hur jag och resten av min familj ligger till. Letar endast namn för befintliga människor, kul att kolla lite!
  • Anonym (Cc)
    EmmaHenke skrev 2013-05-04 19:49:51 följande:
    Jag har en dotter som är ensam om sitt namn i Sverige.

Vi är de två enda om ett namn, men vill kolla runt lite eftersom vi är så nyfikna.
  • Anonym (Hemliga Bobo)

Jag är ensam med mitt namn i Sverige o vad jag vet i världen :) pratat med folk i England, USA, Frankrike o Australien som aldrig hört någon ha de namnet :)

• Anonym (e)

Min dotters namn finns inte med i namnboken, men enligt svenska namn finns de 172 i Sverige som har det namnet. Så kolla flera källor på ett namn, och inte bara en.

• Anonym (e)

På länken högre upp, scb? Fanns inte min dotters namn heller med. Så nu vart jag nyfiken.

• Anonym (Cc)

Visst kan man söka på ett visst namn, men det vore också kul att kunna se en lista för att se vilka ovanliga namn som finns.

• EmmaHenke

Listan med namn uppdateras en gång om året, så har man bebis med ovanligt namn kan det ta ett tag innan det registreras.

Svar på tråden Ovanligaste namnen i Sverige?