• Annzi83

Rätt till sjukersättning efter plastikoperation??

Måste bara fråga om jag är ensam om att tycka att man inte borde ha rätt till sjukersättning efter en frivillig operation?? Jag menar väljer man att förstora brösten, förfina magen eller något annat så tycker jag att man får va hemma utan lön eller ta semester eller något. Förstår inte varför samhället ska betala för någon som folk gör frivilligt och som inte är nödvändigt. Sen anser jag att det finns en del plastikkirurgi som är berättigad och där ska man så klart få sjukersättning som vanligt.

• Svar på tråden Rätt till sjukersättning efter plastikoperation??
  • Annzi83

Ja om du hade medicinska besvär av sköldkörteln så tycker jag det klassas som en nödvändig operation, likväl tycker jag att plastikoperation efter brännskador och dyl är ok. Det jag reagerar emot är rent estetiska operationer.

• Annzi83

Ja men då tycker jag verkligen att det ska ligga en ordentlig psykiatrisk utredning bakom beslutet. Får man ingreppet betalt av landstinget så bör man ju även på sjukersättning. Men håll med om att det finns många i dag som förstorar brösten eller penis lägger i fillers i rumpan, gör fettsugning osv av ren fåfänga och dessa människor tycker jag inte borde ha rätt till sjukersättning.

• niagara

Jag tycker du ska läsa på om skillnaden mellan sjukersättning och sjukpenning...

• mamma40plius

Det finns skönhetsoperationer som inte ger rätt till sjukskrivning. Folk får istället ta semester el obetald tjänstledighet.

• Annzi83

Ja det är möjligt att jag använder fel ord absolut men det är inte det tråden handlar om. Jag tycker inte man ska få ersättning alls efter dessa rent estetiska ingrepp.

• Annzi83
    mamma40plius skrev 2013-05-04 19:58:24 följande:
    Det finns skönhetsoperationer som inte ger rätt till sjukskrivning. Folk får istället ta semester el obetald tjänstledighet.

Bra! Det visste jag inte. På mitt jobb har vi nyligen haft en fettsugning och en bröstförstoring och de är båda hemma med betald sjukskrivning. ( vet det eftersom jag känner båda ganska väl)
  • guinevere

Bröstförstoring = betald sjukskrivning

Akut KS = ej betald sjukskrivning.

Konstigt tycker jag. 

• Annzi83
    guinevere skrev 2013-05-04 20:11:28 följande:
    Bröstförstoring = betald sjukskrivning Akut KS = ej betald sjukskrivning. Konstigt tycker jag. 

Mycket konstigt!
  • aj 378

Jag hoppas du är ensam om det iaf! Det var det dummaste jag hört! Jag opererade mina bröst och har jobbat varje dag sen jag tog studenten. Folk kan leva hela livet på soc och mjölka pengar men en annan som jobbar och sliter ska inte ha rätt till ersättning efter en operation?? Föda barn gör man ju frivilligt också, ska man inte få ersättning för det heller?

• Annzi83

Inte en frivillig onödig operation enligt mig. Som sagt har man stora psykiska men är det en annan sak men inte när det bara är rent utseende som gäller. 
    Sen tror jag inte man får någon ersättning för att just föda barn, man får ersättning för att kunna vara hemma och ta hand om barnet eftersom barnet annars inte klarar sig utan konstant tillsyn den första tiden. 

Svar på tråden Rätt till sjukersättning efter plastikoperation??