• Minna1982

Flygresa med vild tvååring?

Vi har blivit bjudna på en resa till Turkiet  höst, då vår yngsta dotter kommer vara nästan två år.

Saken är den att hon är helvild, är inte still mer än max tjugo sekunder och har mycket vilja. Jag drar mig lite för att åka med tanke på flygresan som är fyra timmar. Värsta scenariot är att hon gallskriker i fyra timmar och vägrar sitta still, men det är så trist att det ska behöva vara skäl till att tacka nej. Storasyster som är sju drömmer ju om sol och bad!

Hur skulle ni ha resonerat? Kommer hon kanske bli lugnare om ett par månader (är ju ett tag kvar)? Kan man "träna henne" på något vis? :) Drömmen är ju om hon börjar gilla att kolla på film eller så så att man kan distrahera lite ;)

Vad skulle ni gjort? Någon som haft lika goa och energiska barn som det gått bra för?
    Kanske kan mamma ta lugnande och bara gilla läget med ilska medresenärer? ;) (för hon överlever ju resan såklart...)

• Svar på tråden Flygresa med vild tvååring?
  • Vickan I

Vi har typ samma dilemma. Har goda vänner som vi vill resa med i slutet av sommaren, men drar mig för att flyga med lillebror (nu 18 mån). Han fick psykbryt idag och ville inte vara still och skrek på en t-banetur som tog 10 min så en flygresa känns övermäktig. Tråkigt för vi vill verkligen resa och storebror skulle ha så kul med sin kompis. Vi flög med han som liten utan problem. De är verkligen olika våra killar. Så väntar också på ev tips!

• Minna1982

Samma här! Storasyster kunde sitta still i den åldern, eller så kanske det är jag som minns fel... Det kanske var när hon var något äldre. Hm. Man kanske ska försöka flyga på kvällen/natten? Å andra sidan är risken för övertrött tvååring som inte kan somna kanske ännu värre...

• Tuss 1

Reste med dottern när hon var ett, ett och ett halvt och två år. Det gick toppen fast jag inte trodde det. Vi hade med lite snack och frukt samt lite leksaker. Det var ju mat också. Sen sov hon på varje flygtur. Gick riktigt bra.

Har nu en son som är 1,5 och tvivlar starkt på att han skulle greja det. Har är mer aktiv och vill springa osv. Fast oftast oroar man sig i onödan. Det brukar ju gå bättre än man tror

• päronkagge

Bärbar Dvd med nån film som barnet gillar är mitt tips för en lugn stund, inte 4 timmar kanske ;) men alla bäckar små :)

• Lekia

Hahaha EN vild tvååring Vi åkte med TVÅ vilda tvååringar, en vild 5 åring samt en 8 åring. Ni kommer fixa det galant! Ett tips är att införskaffa en iPad med roliga appar/spel.

• Miss Cee

Tycker att det är grymt orättvist och taskigt mot både barnet och övriga medresenärer att sätta henne i en situation som du på förhand vet att hon inte behärskar.

Stanna hemma.

Ordet
  • Linmin

Gillar hon inte att lyssna på när man läser för henne eller puzzla tillsammans med henne? Sen kan du ju allltid går med henne i gången på flyget, när hon vill springa av sej:) Det kommer att gå bra!

• Mellanmjölkens land

Det kan hända mycket på bara ett par månader. Vi flög vid 13 mån (katastrof), vid 20 mån (ok, nattflygning och hon sov mest) och 2 år (jättebra förrutom landningen).

Vid långflygningen fixade vi med lite presenter som kunde öppnas som distraktion. Ett annat tips är att ta med frukt eller något annat lämpligt mellanmål.

• Cocolino

Jag tycker runt 18 manader ar varsta tiden att flyga med smattingar, de sitter inte i egen stol annu och ar lite for sma for att kunna resonera med. Vi bor sa att vi "maste" flyga flera ganger per ar, men om jag hade haft ett val skulle jag undvikit att flyga sa mycket som mojligt mellan 6 manader och 3 ar  Flört Hur som helst, jag brukar packa en liten vaska/ryggsack till varje barn med sma overraskningar i. Lite favoritleksaker, nagot nytt som jag tror de gillar, bocker som passar deras alder, pysselbocker och pennor (Crayolas tvattbara ar att rekommendera, gar latt att torka av och tvatta bort fran klader!), lite Play-Doh att pyssla med. Tyvarr ar mina sma inte sa intresserade av skärmar sa Ipad och filmer funkar bara nagra minuter. Sen ater de val lite mat, ta med lite snacks och sant som de kanske inte far ata sa ofta hemma typ godisbitar, nagra roliga kex, juicekartonger (under 100ml). Som nagon sa, manga bäckar sma. Kan vara bra att ta med en extra filt/tjocktroja/tofflor eller mockasiner till barnen, mina brukar alltid frysa och klaga over att de inte kan lagga sig bekvamt for att sova i stolen. 

Jag gjorde misstaget att forsoka trotta ut en 12-13 manaders innan en flygtur. Jag var ensam med honom och ville vara lite smart. Sen tvar-somnade han precis innan vi boardade och jag var tvungen att bara en djupt sovande säck potatis, plus allt vart handbagage och forsoka krangla mig pa planet. Sen vaknade han ungefar en halvtimme senare vildare och piggare an nagonsin, inte sa lyckat! Oftast ar det bara att tanka att man fixar det, komma forberedd, ta manga djupa andetag och gilla laget. Och vara trevlig och be mycket om ursakt till folk runt omkring. Personligen tycker jag att det ar lattare att sta ut med andra manniskors skrikande och stojande barn om man marker att foraldrarna gor sitt basta for att hantera barnen och situationen... 

• Mellanmjölkens land

När vi flög med knäbarn hade vi tur på de flesta flygningarna. På ett ställe (tror det är rad 11) finns det 2 vanliga säten och ett aningen smalare, obokbart crew-seat. Genom att boka de bägge vanliga sätena där får man ett "eget" säte till barnet att användas under själva flygningen. Ovärderligt!

Svar på tråden Flygresa med vild tvååring?