• Anonym (Fundersam)

ADHD-medicin utan diagnos?

Som rubriken lyder: Finns det någon som fått nån form av adhd-medicin utskriven utan diagnos eller i väntan på utredning?

Jag väntar på att bli utredd (äntligen), och har så svårt att "komma igång" på dagarna. Mkt surr i huvudet som kan liknas med en torktumlare. Allmänt seg, trött och motvillig till det mesta. En vän till mig som har ADHD medicinerar med Metamina, och jag har vid en del tillfällen fått ta av hennes medicin.
    Jag upplever att jag svarar mkt positivt på medicinen, för jag får en helt annan ork, får saker och ting gjorda, blir lugnare och lite gladare.

• Svar på tråden ADHD-medicin utan diagnos?
  • Blåbäret0

Idag i Sverige finns det än så länge inte lagar på att läkare inte får skriva ut adhd-medicin till patienter som inte har diagnosen, MEN det är väldigt sällan läkare gör det pga etiska skäl blad annat. Man kan alltså fråga och se vad läkaren säger.

Däremot ringer det varningsklockor att du tagit narkotikaklassad och licenskrävande medicin utav en vän, det visar brist på respekt för en stark medicin som faktisk är centralstimulernade. Man bör ha ytterst respekt och försiktighet när det gäller dessa mediciner.

Om du klarat dig såhär pass länge(många år) kanske du klarar dig några månader till?

Tänk på att det finns många problematiska biverkningar för metamina, därför ska läkare alltid skriva ut medicinen och regelbundet göra blodtryckskontroller i början eftersom medicinen ger förhöjt blodtryck.

Jättebra att en medicin fungerar men sluta direkt ta av din vän, och prata istället med läkaren!

• Anonym (Metamina)

Jag hade förmånen att få medicin innan jag påbörjade utredningen. FIck diagnos ett och ett halvt år senare tror jag om jag inte minns fel. Men du kan nog inte räkna med att få det. Berätta absolut inte för läkare eller någon annan som har med utredningen att göra att du har provat Metamina. Tänk också på att Metamina kan synas i upp till 4 dagar på ett drogtest.

Svar på tråden ADHD-medicin utan diagnos?