• Babyys­tar
    Äldre 5 May 02:48
    937 visningar
    1 svar
    1
    937

    Ny utredning efter flytt??

    Hejsan!
    Jag och min sambo har försökt skaffa barn nu i över 2,5 år utan någon framgång.
    Vi har även genomgått en fertilitetsutredning där allting visade sig vara bra och vi blev så "oförklarligt barnlösa".
    Eftersom att jag är under 25 (är 23 och sambon 27) så får vi inte IVF bekostat av landstinget (pga att vårat landsting har en undre åldersgräns på 25) utan måste betala själva om vi nu vill göra det, vilket inte känns alls roligt.
    Nu har vi tankar på att flytta till en annan kommun för att få IVF gratis men jag undrar då ifall vi måste genomgå en till fertilitetsutredning i den nya kommunen?
    Hoppas någon vet. :)

  • Svar på tråden Ny utredning efter flytt??
  • Äldre 5 May 07:44
    #1

    Att byta kommun räcker inte, ni måste flytta till ett annat landsting, men det kanske var det du menade. Jag kan inte svära på att ni inte behöver genomgå en ny utredning men troligtvis bör det räcka med att ni får ta med er era journaler från er tidigare utredning. 

    Man kan ju genomgå en utredning privat och ändå ha rätt att ställa sig i kö för att få IVF via landstinget, så det borde inte vara några problem. Men det beror nog helt på hur man ser på saken i det nya landstinget, som du märkt har de olika regler och flytt till ett visst landsting kan betyda att ni måste genomgå ny utredning medan flytt till ett annat tillåter er att hoppa in i kön direkt.

    Jag föreslår att kontaktar någon i det landstinget ni tänkt flytta till och höra hur de ser på saken! Lycka till! 

Svar på tråden Ny utredning efter flytt??