• Jordgubben

Ni med autistiska barn...

Jag har en son på 2 år och 8 månader, är nästan säker på att han har autism men väntar på utredning. Har kontakt med specialpedagog på förskolan, varit hos en barnpsykolog en gång.. hon ska iväg och observera min son under en dag på förskolan inom kort, därefter ska vi på samtal hos henne för att höra hur vi ska gå vidare med detta, men lutar ju absolut åt utredning samt ska vi få remiss till logoped. Men allt tar ju så lång tid.. Ni till föräldrar med autistiska barn, hur har ni gjort för att träna dem hemma? T ex för att komma igång mer med språket osv.. Tar gärna emot alla möjliga tips! Min son är ju sen med språket, har pratat 2-3 ordsmeningar sen ett bra tag tillbaka, men stannar upp i språket emellanåt kan man säga.. man hör mest att han pratar när vi tittar i böcker, annars är det mest babbel då jag inte hör vad han säger.. han är ganska tystlåten för övrigt också. Frågar jag han saker händer det ibland att han svarar nej, men det är mer skaka på huvet. Inte ofta heller som han säger hej och hejdå till mig eller någon annan..

• Svar på tråden Ni med autistiska barn...
  • frojken

Men 2-3 ordsmeningar vid nästan 3 år är väl helt normalt? Vad är det mer som gör att ni misstänker autism?

• Dr Mupp

Språket tränar du bäst med logoped.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • UnikFamilj

Var bor du? Bra grundtips är dessa:
    - gå en workshop hos speciella.com, kanon för kommunikationen..! De finns i Stockholm, så bor du på Östkusten är det självklart (och nästan oavsett var du bor...;) )
    - tecken som stöd är bra, ÄVEN för barn med autism oavsett vad vissa andra kanske tycker... Fråga logoped, hab eller BVC (som ska kunna kolla vidare) om kurs, eller titta på nätet - hattenforlag.se tex.
    - vill man ha handfasta och relativt enkla tips att börja med, som ändå är kraftfulla, så försök låna eller köp boken More than words av Fern Sussman på Hanen-centret. Bor man på västkusten tror jag tom det ska finnas Hanenkurser, men jag skulle väl kunna tro att det är svårt att få plats innan diagnos.
    - vill man det nästan ännu enklare, kan man titta på Kommunicerande Samspel. Finns översatt arbetsbok att utgå från.

Och kom in i Autismtråden..! Där är man välkommen även innan diagnos, och där finns mycket kunskap och erfarenhet. Det ovan beskrivna är övergripande, inne i tråden går det nog få bra handfasta och konkreta råd - men det är ändå bra att hitta lite litteratur att utgå från.

• Jordgubben
    frojken skrev 2013-05-05 14:16:18 följande:
    Men 2-3 ordsmeningar vid nästan 3 år är väl helt normalt? Vad är det mer som gör att ni misstänker autism?
    Det är inte bara det, det är jättemycket annat också. T ex så hör han inte alltid när man ropar på honom, och speciellt inte när han är väldigt fokuserad på något han är intresserad av. Han ställer t ex bilarna på rad ibland när han leker med dem vilket jag hört är tydliga tecken, går ibland på tårna vilket också kan vara tecken.. med mera, så det är inte bara språket. Sen att han stannat av lite i språket, är inte lika ofta man hör två-treords meningarna nu som det var förr.
  • Jordgubben
    Dr Mupp skrev 2013-05-05 14:17:50 följande:
    Språket tränar du bäst med logoped.
    Okej :) Ja jag får ringa bvc och höra om de skickat iväg nån remiss, vill ju dit snart och komma igång ordentligt med tips på hur jag ska arbeta med han..
  • Jordgubben
    UnikFamilj skrev 2013-05-05 16:39:17 följande:
    Var bor du? Bra grundtips är dessa:
    - gå en workshop hos speciella.com, kanon för kommunikationen..! De finns i Stockholm, så bor du på Östkusten är det självklart (och nästan oavsett var du bor...;) )
    - tecken som stöd är bra, ÄVEN för barn med autism oavsett vad vissa andra kanske tycker... Fråga logoped, hab eller BVC (som ska kunna kolla vidare) om kurs, eller titta på nätet - hattenforlag.se tex.
    - vill man ha handfasta och relativt enkla tips att börja med, som ändå är kraftfulla, så försök låna eller köp boken More than words av Fern Sussman på Hanen-centret. Bor man på västkusten tror jag tom det ska finnas Hanenkurser, men jag skulle väl kunna tro att det är svårt att få plats innan diagnos.
    - vill man det nästan ännu enklare, kan man titta på Kommunicerande Samspel. Finns översatt arbetsbok att utgå från.

Och kom in i Autismtråden..! Där är man välkommen även innan diagnos, och där finns mycket kunskap och erfarenhet. Det ovan beskrivna är övergripande, inne i tråden går det nog få bra handfasta och konkreta råd - men det är ändå bra att hitta lite litteratur att utgå från.
    Jag bor lite utanför gävle. Ja tecken har de börjat jobba med lite på förskolan med han också och även gett mig tips om att göra hemma, så det försöker jag med emellanåt. Då ska jag kika upp om den boken :) Ja jag har nog lagt märke till nån autismtråd här, kommer väl in i den jag med ;) Tack för tipsen!
  • Mumin80

Några handfasta tips som vi försöker följa med dottern 3, 5 år och under utredning: Prata mycket själv. Korta, tydliga meningar, betona nyckelorden (BILEN är BLÅ...). Jag brukar gå till dagis och bara "babbla" hela vägen och beskriva det vi ser , titta på bilarna, titta en buske. Busken har blommor. Titta gula blommor. Titta den här busken har röda blommor. Jag plockar blommorna å visar, pekar på bilarna o.s.v. Större delen av tiden får jag ingen respons, men gradvis har dottern blivit bättre på att själv också peka och prata (naturligtvis utvecklas hon även utan vår "hjälp" men lite skillnad inbillar jag mig att allt vårt pratande har gjort).

• Jordgubben
    Mumin80 skrev 2013-05-08 20:08:31 följande:
    Några handfasta tips som vi försöker följa med dottern 3, 5 år och under utredning: Prata mycket själv. Korta, tydliga meningar, betona nyckelorden (BILEN är BLÅ...). Jag brukar gå till dagis och bara "babbla" hela vägen och beskriva det vi ser , titta på bilarna, titta en buske. Busken har blommor. Titta gula blommor. Titta den här busken har röda blommor. Jag plockar blommorna å visar, pekar på bilarna o.s.v. Större delen av tiden får jag ingen respons, men gradvis har dottern blivit bättre på att själv också peka och prata (naturligtvis utvecklas hon även utan vår "hjälp" men lite skillnad inbillar jag mig att allt vårt pratande har gjort).
    Okej, det låter ju bra. Specialpedagogen sa till oss också att prata kort och tydligt, att han förmodligen inte tar in längre meningar, då slutar han lyssna. Försöker också prata mycket, böcker hjälper oss mycket och såna ggr spec känner jag att språket kommer fram mer och jag hör tydligt vad han säger.. sen tycker jag att han blivit pratsammare överlag, även om jag inte hör vad han säger alla ggr. Men en period var han väldigt tystlåten så är glad att han iaf pratar mer även om det är på sitt sätt.
  • Latinomum

Vad gäller språket har jag lite förslag som hjälpt min son. Köp sugrör i olika storkekar. Från överdrivet stora hål till den smalaste sugröret. Flörkulor(vita bollar till pyssel) eller pingisboll. Lägg er på golvet och blås på dessa bollar. Lek ha kul. Detta övar hans mun. Sedan kan man även ta skålar med karamellfärg lite badskum. Och blås i skålen för glatta livet. Brukar öva med orden: päron, äpple, potatis, kiwi. Banan, hallon, jordgubb och selleri. Sätter framför en spegel. Peka ut kroppsdelar. Både på dig själv och på ditt barn. Ut och rör på er mycket. Hoppa studsa. Spring korta sträckor snabbt. Ju mer ni rör på er desto mer främjar du språket. Gör grimaser. Öva på pussa varandra. Anser att det stryker andra muskler runt/i munnen. Rita fiskar och klipp ut. Blås på dom:)). Blåsa ut ljus är med bra. Har tusen tusen saker på lager:)

• Jordgubben
    Latinomum skrev 2013-07-15 00:10:41 följande:
    Vad gäller språket har jag lite förslag som hjälpt min son. Köp sugrör i olika storkekar. Från överdrivet stora hål till den smalaste sugröret. Flörkulor(vita bollar till pyssel) eller pingisboll. Lägg er på golvet och blås på dessa bollar. Lek ha kul. Detta övar hans mun. Sedan kan man även ta skålar med karamellfärg lite badskum. Och blås i skålen för glatta livet. Brukar öva med orden: päron, äpple, potatis, kiwi. Banan, hallon, jordgubb och selleri. Sätter framför en spegel. Peka ut kroppsdelar. Både på dig själv och på ditt barn. Ut och rör på er mycket. Hoppa studsa. Spring korta sträckor snabbt. Ju mer ni rör på er desto mer främjar du språket. Gör grimaser. Öva på pussa varandra. Anser att det stryker andra muskler runt/i munnen. Rita fiskar och klipp ut. Blås på dom:)). Blåsa ut ljus är med bra. Har tusen tusen saker på lager:)
    Vilka intressanta tips, tack! :) Har ditt barn autism? Hur gammal är han? Hur mycket pratar han nu, dvs ex meningar/ord ?
  • DianaG

Hej :) 

Jag är en 17 årig tjej som är autistisk och som har asperger syndrom, jag var ganska sen med att prata och formulera "vanliga" meningar när jag pratade, tydligen är det vanligt att personer som är autistiska är sen i utvecklingen med att prata. Om inte barnet kan prata "vanligt" när man fyllt 6 år kanske man bör gå och kolla om ens barn kanske har någon tal svårighet.

Jag kunde tala flytande när jag var 4 år ungefär. (jag stammade också, när jag var 6 år gick jag hos en logoped, det hjälpte, jag slutade att stamma men stamningen började komma tillbaka lite när jag var 15 år)

Tips som jag kan ge
    :

- Prata INTE långa meningar om ditt barn ska härma eller härmar själv det du säger 

- Ta fram en bok med bilder och peka och säga vad det är för något, sen frågor du om han/hon kan säga det, så säger du det en gång till så kanske han/hon försöker säga det också (Man behöver ingen bok, man kanske ser något i hemmet eller i lekparken) 

-  Om ens barn stammar så avsluta inte meningen själv om man vet vad han/hon ska säga, vänta tills hon/han har pratat färdigt

-  Behandla barnet som är autistisk samma som dom som INTE är autistiska

- Barn som är autistiska har svårt med att förstå det som "vanliga" personer kan förstå lätt, därför så får man förklara på ett enklare sätt så att man förstår

Det är allt som jag kan komma på 

MVH Diana 

• Jordgubben
    DianaG skrev 2013-07-16 13:54:54 följande:
    Hej :) 

Jag är en 17 årig tjej som är autistisk och som har asperger syndrom, jag var ganska sen med att prata och formulera "vanliga" meningar när jag pratade, tydligen är det vanligt att personer som är autistiska är sen i utvecklingen med att prata. Om inte barnet kan prata "vanligt" när man fyllt 6 år kanske man bör gå och kolla om ens barn kanske har någon tal svårighet.

Jag kunde tala flytande när jag var 4 år ungefär. (jag stammade också, när jag var 6 år gick jag hos en logoped, det hjälpte, jag slutade att stamma men stamningen började komma tillbaka lite när jag var 15 år)

Tips som jag kan ge:

- Prata INTE långa meningar om ditt barn ska härma eller härmar själv det du säger 

- Ta fram en bok med bilder och peka och säga vad det är för något, sen frågor du om han/hon kan säga det, så säger du det en gång till så kanske han/hon försöker säga det också (Man behöver ingen bok, man kanske ser något i hemmet eller i lekparken) 

-  Om ens barn stammar så avsluta inte meningen själv om man vet vad han/hon ska säga, vänta tills hon/han har pratat färdigt

-  Behandla barnet som är autistisk samma som dom som INTE är autistiska

- Barn som är autistiska har svårt med att förstå det som "vanliga" personer kan förstå lätt, därför så får man förklara på ett enklare sätt så att man förstår

Det är allt som jag kan komma på 

MVH Diana 
    Tack för tipsen! :) Har fått höra från både specialpedagog och psykolog att det är bra att prata kort och tydligt, så det blir enklare för han att förstå. Böcker/bildstöd är även väldigt bra hjälpmedel för hans språk. Hur gammal var du när du fick diagnosen? Har du gått i "vanlig" skola eller särskola ?
  • DianaG

Jag fick diagnosen när jag var 8 år, skolan såg att jag inte hängde med lika bra som dom andra i klassen när jag gick i 1:an så då tyckte skolan att dom skulle kolla om jag led av något.

Låg och mellanstadiet:
    Jag gick i "vanlig" klass tills jag började 4:an, då började jag i grundsärskolan men jag hade slöjd, jympa, musik m.m. med den "vanliga" klassen, jag gick i 2 klasser, "lilla gruppen" som jag kallade det och den "stora klassen" men jag gick mest i den "lilla gruppen" (jag hade matte, no, so, engelska, svenska med lilla gruppen) 

Jag blev inskriven i särskolan när jag gick i 5:an, min kommun var väldigt tröga, egentligen skulle jag blivit inskriven mycket tidigare.

Högstadiet:
    I högstadiet så hade jag samma som i låg och mellanstadiet men när jag gick i 9:an så var jag mest i den "lilla gruppen" för jag orkade inte med att vara i den "stora klassen", det var för jobbiga elever, dom stökade, de beteede sig löjligt, de var dumma också.

Jag blev mobbad i 8 år ungefär, då menar jag verkligen mobbad, det var bara några i den "stora klassen" som var snälla mot mig, resten var dumma, även andra klasser och resten av skolan var elaka mot mig, kallade mig saker, kastade saker på mig i slöjden, låste in mig i en stuga som tillhörde skolan där man lägger bollar och sånt,  m.m.

Barn och ungdomar är inte vana att det finns endel personer som inte är som alla andra, föräldrarna måste lära ut barnen att det finns barn som är annorlunda. När barnen som börjar skolan inte har fått kunskap om sånt, de blir rädda och vet inte hur dom ska handskas och då blir dom elaka, det blir så fel, hoppas föräldrar idag tänker på hur dom ska lära ut barnen om sånt som dom kommer vara med om i skolan och utanför hemmet.

Gymnasiet:
    Nu går jag i gymnasiesärskola, har gått 1 år där, jag blev chockad, ingen mobbning, alla lärare visste vem man är, man behöver inte känna sig osynlig längre, det är så bra, negativet är att dom inte har dom linjerna som jag ville gå men det är ändå en jätte bra skola. 

Tips:
    Om ditt barn är autistisk så vill jag tipsa om ett jätte bra kollo som han kan gå på när han fyllt 10 år http://leva.se/

Det är jätte kul där, jag var där efter midsommar, man kan paddla, fiska, gå på disco, busa med ledarna, var med i en show, ledarna fixar skattjakter, tälta, gå i en gruva, spela in en film och mycket mer...
    om man har tur kan man få träffa en kändis, jag träffade EMD (fast det var inte nu i sommar, det var år 2009)

På showen sjöng jag, i filmen var jag en spion ;) 

ledarna är mellan 19-29 år (ledarna är jätte busiga och roliga)

Jag har varit där 5 gånger

• Loppaan

För att gå på särskola måste man också ha en utvecklingsstörning, vilket inte är ovanligt tillsammans med autism.

Habiliteringen kan hjälpa dig med övningar och annat som stimulerar ditt barns utveckling. Jag jobbar med en liten kille och där har man blå något som kallas "barnets stund. Jobba ocks kmed övningar i olika steg för att barnet ska lystra på ex "kom", lära sig att vänta och förstå vardagssituarioner. Allt går ut på tt barnet inte misslyckas och att man promptar barnet så att det blir rätt. Och belöningen i detta är viktig.ktigt. tjo och tjim, såpbubblor, tala för barnet hur duktig hen är, barnet får göra nåt den tycker om och applåder. :)

Svar på tråden Ni med autistiska barn...