• Anonym (nedslagen)

könsherpes

Jag ber om ursäkt för vad jag har märkt, ett ganska vanligt ämne här.
    Men jag vet inte vad jag ska göra längre.

I fredags så fick jag beskedet att jag har könsherpes. Min värld rasade ihop och jag tänkte direkt ut den snabbaste vägen att ta livet av mig (dramaqueen, men så kände jag hela fredagen!)
    Läkaren övervägde att skicka mig till psyk för jag var så knäckt, satt och grät i två timmar framför honom. 
    Jag försökte få fram vad det var jag tyckte var SÅ jobbigt med "domen".
    Främst tänkte jag på den killen jag "dejtade", att förlora honom (trots att det var han som smittat mig)
    Sen tänkte jag "Vem fan vill ha mig nu?" "Hur fan ska jag leva med detta?" 
    Tyvärr, kunde inte min läkare ge mig något vidare stöd då han inte var så insatt i herpes. Utan sa det som man kan läsa överallt på internet.. "Det är ju så vanligt!". Nehe!
    Fick en antiviral kur på 10 dagar. Har haft 41 graders feber, ont i nacke, huvudvärk, svullna lymfkörtlar, sveda när jag kissar. Men idag är febern nere, det börjar sjunka in att jag har herpes. Men gråten kommer när den vill och jag har nog aldrig gråtit såhär mycket. Ångestladdat.
    Jag har varit nästintill maniskt renlig, duschar oftar, spritar allt, spritar mig själv. Mest för att jag känner mig så "äcklig" och smutsig. 
    Jag känner mig ensam. Vilse. Läkare verkar helt vilsna. Barnmorskor är hopplösa. 

Jag vet vem som smittat mig och han visste inte om att han hade det heller.
    Jag berättade för honom samma dag. Han var först chockad (såklart!). Och jag sa sen att jag skulle förstå om han vill avsluta vårt "dejtande".  Bemöttes av en förvånad min och han nästintill skrek att jag var dum att ens säga och tänka så för han hade inte kunnat tänka tanken att avbryta detta pga "sjukdomen". 
    Det var en stor lättnad och efter många andra bekymmer för oss denna veckan så är vi nu officiellt tillsammans, stämpeln "pojkvän/flickvän".  Jag är extremt lycklig över detta. 
    Jag vet själv att jag inte hade lämnat en person pga en kronisk sjukdom som denna. Men rädslan var enorm att förlora honom. 

Igår var lite smärtsamt i maskineriet. Idag har jag märkt att det har spridit sig bakåt och upp mot "springan".
    Jag har försökt läsa på internet och får dubbla budskap om hur man ska sköta om blåsorna på rätt sätt.
    Del A säger; Tvätta med två 1-3 ggr per dag med två och vatten. Håll det torrt och rent. Tvättas det inte så sprids det mycket lättare.
    Del B säger; Överdriv inte tvättandet, 1 gång/dag och det ska hållas fuktigt, använd olivolja! Tvättar man för ofta så sprids det.  
    Ja, det är väl rätt så individuellt.

Mina tankar är nu:
    Era första utbrott, Hur mycket spred det sig, på hur stora områden? 
    Hur lång tid tog det för er att bli "friska"/fria från första utbrottet (den jävligaste av det jävliga, så att säga?)
    Hur skötte Ni om era sår och blåsor under första utbrottet? 
    Kan man göra något, ha någon speciell kräm/smörja för att undvika spridning? Zinkpasta?  
    Vart kan man vända sig om man behöver stöd för att leva vidare med det här?  

Tack på förhand! //Dramaqueen de Luxe.  

• Svar på tråden könsherpes
  • Elin 885

jag fick könsherpes efter en av mina tre våldtäkter som jag varit med om (tack för det visikortet!) och jag mår dåligt när jag har utbrott och då blir min man psykolog :p.
    jag har aciklovir hemma som jag tar när jag känner av att det är på g.
    mitt första utbrott hade jag hemska blåsor och det gjorde så ont så jag kunde inte sitta :(
    har du fått medicin?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885

inte sprita där nere det gör inte saken bättre. använd embla-kräm om det gör ont.
    det är bedövande.
    ta hela kuren som läkaren har föreskrivit.
    kuren tar inte bort viruset, men det skyndar på processen som annars skulle ta flera veckor.

• Anonym (nedslagen)

Ja, jag har fått Valaciclovir Orion. 
    Men det har inte hjälpt direkt vad jag har märkt. Dock bara käkat det i 1 1/2 dag. Antar jag får ha tålamod på den delen. 

• Elin 885
    Anonym (nedslagen) skrev 2013-05-05 10:17:42 följande:
    Ja, jag har fått Valaciclovir Orion. 
    Men det har inte hjälpt direkt vad jag har märkt. Dock bara käkat det i 1 1/2 dag. Antar jag får ha tålamod på den delen. 
    ha tålamod i alla fall 3 dagar, har det inte hjälpt då så gå tillbaka till doktorn så att du får byta medicin.
    jag brukar inte tvätta med tvål och vatten utan bara med vatten och smörjer med olivolja vid behov.
  • Elin 885

det är faktiskt vanligt med herpes, och det smittar även via oralsex, så jag tycker inte att du ska känna dig nedslagen.
    men visst känner man sig äcklig, det gör man.
    men du det blir bättre =).
    första utbrottet brukar vara värst sen kan man läsa sin kropp och känna när det är på gång.
    det viktiga är att inte ta en kur bara för att utan verkligen ta en kur när man behöver det, annars kan man bli resisent mot medicinen.

• mkl03

Hej,

jag blev själv smittad med herpes för några månader sedan, förmodligen av min nya kille som inte själv visste att han hade herpes. Hos läkaren fick jag inga tips om smärtlindring eller knappt ens någon information om herpes utan hon sa bara i princip "du får gå hem och googla lite". Jo tack, som att jag inte redan gjort det...  Hade faktiskt ingen aning tidigare att man kunde bli så dålig av herpes som jag blev, med feber och framförallt extrem smärta i underlivet som började ungefär tredje dagen efter utbrottet och höll i sig i ca tre dagar. Jag låg mest och grät i fosterställning för att jag hade så ont/kände mig så ynklig.
    Det tog ungefär 10 dagar innan besvären helt och hållet var borta och jag väntade nog nästan tre veckor med att ha sex, mest för att jag ville vara på säkra sidan att det var "läkt" och att det inte skulle göra ont. 

Nu har det ju gått några dagar sen du postade, men här är iallafall några (högst amatörmässiga) tips som kanske kan hjälpa:

- Xylocaine (finns receptfritt på apoteket), lokalbedövande salva. Bara att kräma på konstant om du vill. 

- Lägg en påse frusna ärter eller liknande i en handduk och ha mellan benen, i mitt fall var min smärta väldigt brännande och hettande så det kylde och bedövade skönt. 

- Den cocktail som funkade bäst för mig utifrån sjukvårdsrådgivningens råd (om man inte har tillgång till starkare, receptbelagda grejer) var två alvedon och en diclofenac (voltaren tex) tre gånger om dagen. 

- Drick massa vatten och försök kissa, även om det gör jättejätteont. Jag försökte pricka in kissandet ungefär när tabletterna precis börjat verka, sen smorde jag in med massa xylocain och kissade i duschen för att minska svedan... Sjukt ovärdigt, ja, men det hjälpte lite i alla fall. Sen badda med en varm, mjuk handduk.

- Själva blåsorna "skötte" jag väl inte på nåt speciellt sätt, utöver normalt duschande och tvättande. I slutet av utbrottet började de spricka och det blev lite varigt, jag fick panik och ringde sjukvårdsrådgivningen för femtioelfte gången men de sa att det var helt normalt. Bara att försöka lufta och badda med en mjuk, fuktig handduk. Sen tror jag förövrigt inte att man ska hålla på och "pilla" för mycket där nere, det gör bara att blåsorna sprider sig lättare. 

- Se till att få virushämmande utskrivet så att du OM du får ett nytt utbrott kan börja behandla direkt vid de första symtomen. 

Sen för den andra, mer psykiskt påfrestande delen... Jag förstår verkligen att du känner dig nedslagen och uppgiven, jag kände likadant. Jag kände mig äcklig och ledsen för att jag ska behöva dras med det här resten av livet. 

MEN. Jag tror det finns en risk med att bli alltför dramatisk kring det här. Ett: det är VÄLDIGT vanligt med herpes. Två: Det är många som blir smittade som aldrig någonsin får besvär av viruset igen, eller att det åtminstone dyker upp väldigt, väldigt sällan. Och om det dyker upp igen kommer det vara i mycket mindre skala, har i alla fall jag fått höra så jag väljer att tro på det... Första utbrottet är tydligen alltid överjävligast.
    Tre: Du verkar ha en förstående och kärleksfull pojkvän som inte verkar vara alltför bekymrad av din åkomma (det var ju dessutom han som smittade dig, så han har väl lite en del i det här :) ) så försök att komma ihåg det och oroa dig inte allt för mycket. Jag försöker inte alls nonchalera dina ångestladdade känslor kring det här, utan vill bara försöka inge hopp och säga att jag tror att du kommer må bättre och se det lite mer rationellt när besvären har gått över.  

Ta hand om dig!

• Anonym (nedslagen)
    mkl03 skrev 2013-05-07 01:46:26 följande:
    Hej,

jag blev själv smittad med herpes för några månader sedan, förmodligen av min nya kille som inte själv visste att han hade herpes. Hos läkaren fick jag inga tips om smärtlindring eller knappt ens någon information om herpes utan hon sa bara i princip "du får gå hem och googla lite". Jo tack, som att jag inte redan gjort det...  Hade faktiskt ingen aning tidigare att man kunde bli så dålig av herpes som jag blev, med feber och framförallt extrem smärta i underlivet som började ungefär tredje dagen efter utbrottet och höll i sig i ca tre dagar. Jag låg mest och grät i fosterställning för att jag hade så ont/kände mig så ynklig.
    Det tog ungefär 10 dagar innan besvären helt och hållet var borta och jag väntade nog nästan tre veckor med att ha sex, mest för att jag ville vara på säkra sidan att det var "läkt" och att det inte skulle göra ont. 

Nu har det ju gått några dagar sen du postade, men här är iallafall några (högst amatörmässiga) tips som kanske kan hjälpa:

- Xylocaine (finns receptfritt på apoteket), lokalbedövande salva. Bara att kräma på konstant om du vill. 

- Lägg en påse frusna ärter eller liknande i en handduk och ha mellan benen, i mitt fall var min smärta väldigt brännande och hettande så det kylde och bedövade skönt. 

- Den cocktail som funkade bäst för mig utifrån sjukvårdsrådgivningens råd (om man inte har tillgång till starkare, receptbelagda grejer) var två alvedon och en diclofenac (voltaren tex) tre gånger om dagen. 

- Drick massa vatten och försök kissa, även om det gör jättejätteont. Jag försökte pricka in kissandet ungefär när tabletterna precis börjat verka, sen smorde jag in med massa xylocain och kissade i duschen för att minska svedan... Sjukt ovärdigt, ja, men det hjälpte lite i alla fall. Sen badda med en varm, mjuk handduk.

- Själva blåsorna "skötte" jag väl inte på nåt speciellt sätt, utöver normalt duschande och tvättande. I slutet av utbrottet började de spricka och det blev lite varigt, jag fick panik och ringde sjukvårdsrådgivningen för femtioelfte gången men de sa att det var helt normalt. Bara att försöka lufta och badda med en mjuk, fuktig handduk. Sen tror jag förövrigt inte att man ska hålla på och "pilla" för mycket där nere, det gör bara att blåsorna sprider sig lättare. 

- Se till att få virushämmande utskrivet så att du OM du får ett nytt utbrott kan börja behandla direkt vid de första symtomen. 

Sen för den andra, mer psykiskt påfrestande delen... Jag förstår verkligen att du känner dig nedslagen och uppgiven, jag kände likadant. Jag kände mig äcklig och ledsen för att jag ska behöva dras med det här resten av livet. 

MEN. Jag tror det finns en risk med att bli alltför dramatisk kring det här. Ett: det är VÄLDIGT vanligt med herpes. Två: Det är många som blir smittade som aldrig någonsin får besvär av viruset igen, eller att det åtminstone dyker upp väldigt, väldigt sällan. Och om det dyker upp igen kommer det vara i mycket mindre skala, har i alla fall jag fått höra så jag väljer att tro på det... Första utbrottet är tydligen alltid överjävligast.
    Tre: Du verkar ha en förstående och kärleksfull pojkvän som inte verkar vara alltför bekymrad av din åkomma (det var ju dessutom han som smittade dig, så han har väl lite en del i det här :) ) så försök att komma ihåg det och oroa dig inte allt för mycket. Jag försöker inte alls nonchalera dina ångestladdade känslor kring det här, utan vill bara försöka inge hopp och säga att jag tror att du kommer må bättre och se det lite mer rationellt när besvären har gått över.  

Ta hand om dig!
    Jag experimenterade lite. Jag höll det torrt och luftigt, vilket jag märkte att det gjorde ännu ondare. 
    Sen tvättade jag med tvättlappar som var dränkta i olivolja. Det blev mycket bättre. Sen köpte jag alsolgel och zinkpasta och smörjde på de ställen som var utsatta. Dock inte i närheten av slemhinnorna. Och det hjälpte. Kladdigt men, det hjälpte.
    Just med kissandet. Herregud. Svordomsvalsar som skulle få en sjöman att rodna. Jag kände efter först om jag var kissnödig. Smetade på Xylocaine och lät det verka. SEN kissade jag.. SÅ mycket bättre och inte lika smärtsamt. Men det var mest smärtsamt för jag hade ett enormt sår som såg ut som om någon hade snittat upp mig. 
    Olivolja när man tvättar, morgon och kväll. Det underlättade jättemycket. Och använda hårfönen för att lufta lite ibland. Hur skönt som helst!
    Den här grejen med att hålla det torrt, kändes som som hela maskineriet skulle spricka på mig. 

Märkte också att jag fick extrema smärtor i höfter och lår. Vet inte om det berodde på alla konstiga ställningar som man intog när man låg och satt. Men värkte gjorde det iaf. 

Nu, nio dagar senare. Har en dag kvar av kuren som jag fick. Alla blåsor är borta, såret har läkt bra.
    Pojkvännen och jag är glada. Han frågar hela tiden 'hur det är med "mufflan"?' Vilket jag tycker är gulligt på ett sätt, genant på ett annat. Hålla sig från sex är fruktansvärt svårt. 

Och psykiskt. Nu när blåsorna har försvunnit, så känns det en aningen bättre. Men jag vet inte hur jag kommer att reagera om/när jag får ett nytt utbrott. Förhoppningsvis så är det inte lika brutalt som det första. Tar väl sin lilla tid att smälta och få in i skallen att detta är något som är för resten av livet.
    Annars mår jag bättre. Nu är det mer ett ryck på axlarna. Har börjat berätta för familj och vänner. Särskilt hur jag mådde och mår.

Tack för dina tips och råd. Blir nästa utbrott jävligt så ska jag prova frusna ärter!  
Svar på tråden könsherpes