• fiora

Allergiskt storasyskon, väntar nr 2. Utesluta mjölkprotein och ägg direkt under amningen?

Mitt stora barn är multiallergiskt, men främst mot mjölkprotein och ägg. Upptäcktes när hen var ca ett halvår och började med smakportioner. Jag åt alltså både ägg och mjölkprodukter under amningen, eftersom vi inte tyckte att vi hade några problem med kolik o dyl. Dock hade hen eksem vid några månaders ålder, som vi inte kopplade ihop med allergi just då.

Nu väntar jag nr 2 och funderar på om det är bättre att utesluta åtminstone mjölk/ägg till att börja med under amningen, för att sedan introducera det försiktigt i min kost och se om bebisen reagerar. Vill ju helst minska risken att lilla får samma, relativt allvarliga, allergier som stora. Om det går. 

Har någon här i allergitråden med ett allergiskt förstabarn fått bra råd från sjukvården när ni fick tvåan/syskon?

• Svar på tråden Allergiskt storasyskon, väntar nr 2. Utesluta mjölkprotein och ägg direkt under amningen?
  • SockerStinn

Jag fick rådet från vår barnallergolog att äta allt och att äta så varierat som möjligt, att uteslutning från början ist kan öka risken för allergier. Det rådet fick jag för 4 år sedan. Mitt första barn var allergisk mot mjölk, ägg och sädesslag. Dock upptäckte jag vid amning av första barnet att jag inte heller tål mjölk, ,så det uteslöt jag ju ändå. 

Andra barnet var överkänslig mot ägg, fick och skaldjur som bäbis, men allt hade växt bort till ett-års-dagen. Han har fått en ganska besvärlig astma.

Förutom risk pga gener hade han extra risk att få allergier och astma eftersom han dels föddes med kejsarsnitt, dels fick bredspektrum-antibiotika intavenöst innan han var en vecka gammal. Så  vi kom relativt lindrigt undan ändå.

• SockerStinn

Jo, just; vi fick rådet att verkligen försöka undvika kejsarsnitt och att ge probiotika. Undrar om jag också fick rådet att själv äta probiotika? Jag åt även omega3-tillskott.

• Dr Mupp

Fick rådet att inte undvika nått under amningen med restrerande barn.

Ettan är var allergisk mot ägg, vilket har vuxit bort och är idag "bara" allergisk mot nötter, jordnötter, mandel, soja, latex, björk, al, timotej, dammkvalster, hund, katt och häst. Korsallergisk mot Kiwi, äpplen och päron. 

Tvåan var allergisk mot mjölk som bebis, idag inga allergier
    Trean var inte allergisk som bebis (vad vi vet), men är idag allergisk mot skaldjur, björk och katter och har astma.
    Fyran är inte allergisk.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • fiora

Stort tack för era svar. Äta varierat verkar vara det som gäller alltså. Fast jag ska ju förstås prata med läkare också.
    Vi har rätt dåliga gener när det gäller allergi, och stora är född med kejsarsnitt. Hoppas förstås att det blir en normal förlossning denna gång. 

• Hajis

Vår "etta" var allergisk mot mjölk, ägg, fisk, vete, råg och reagerade på rapsolja och AD dropparna. När "tvåan" kom åt jag som vanligt och han fick inga allergier... När trean kom och hon började visa allergiska symtom tog vi bort D dropparna och alla utslag försvann!

Svar på tråden Allergiskt storasyskon, väntar nr 2. Utesluta mjölkprotein och ägg direkt under amningen?