• kristallens

    grävade/bitande kaniner?

    Hej

    Mina barn vill gärna ha en kanin, och eg har vi vuxna sagt ifrån när det gäller djur. Men helt överrens är vi inte...än. Jag undrar hur vanligt det är att kaniner gräver på kvällen/nätterna och biter i gallret?
    Beror det på understimulans eller är det ett naturligt beteende?
    Har aldrig haft kanin så jag har ingen erfarenhet men en vän har haft 2 kaniner och båda håller på och gräver och har sig så att de har svårt att sova.
    Dessa kaniner har dock varit ute och skuttat jämt när vi hälsat på. Men jag vet ju inte exakt. 

    Detta och att det ev skulle lukta en del från spån/hö är det som känns mest jobbigt. Annars verkar de vara trevliga djur  

  • Svar på tråden grävade/bitande kaniner?
  • kristallens

    Hampaströ alltså... det ska jag kolla på. Ang 2 st kaniner har jag förstått att de gärna är sociala men även vill vara ensamma ibland. Man ska ha 2 hus då eller?

  • Dr Mupp

    Gallerbitning och frenetiskt grävande är tecken på understimulering. Ingen av mina kaniner pysslar med sånt (har sju). 

    Beträffande lukten så det det ju inte komma ifrån att hö luktar hö och spån luktar trä (och hampa luktar hampa) men håller man rent och kastrerar hanar så luktar det iaf inte kiss och bajs. Själv har jag mina kaniner ute, tycker det är mycket bättre.

    Tänk på att om du vill ha mer än en kanin så bör de sitta i varsin bur eller så måste du ha en stor hage eller box för dem. Två kaniner i en vanlig bur fungerar sällan. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • kristallens

    Tack. Vi funderar lite på utebur, fast tycker att det känns trist att inte alltid kunna ha djuret omkring sig. Som sagt så är INGET bestämt än utan vi kollar runt och läser på och samlar fakta iför ett ev djurinköp.
    Tack för svar. 
     

  • Lilia

    Att bita på gallret och gräva frenetiskt tyder på understimulering och att kaninen inte mår bra. Kaniner behöver mycket aktivitet och rörelse för att må bra. Mina kaniner har alltid fått skutta fritt i lägenheten, det går jättebra. De har haft en kattlåda där de har gjort sina behov.

    Tänk på att du enligt lag måste ha minst två kaniner. Två honor eller en kastrerad hane och en hona är den bästa kombon.

    Tänk också på att en kanin kan leva i tio år, min senaste kanin blev 11 år. Ett barn utvecklas mycket på tio år och får kanske andra intressen, då är det ditt ansvar att sköta om kaninerna. Så jag tycker inte att du ska köpa kaniner om du inte vill ha dem själv. Isåfall är t.ex en hamster bättre. De lever i runt två år bara och de kräver mindre.

  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2013-05-05 14:28:06 följande:
    Att bita på gallret och gräva frenetiskt tyder på understimulering och att kaninen inte mår bra. Kaniner behöver mycket aktivitet och rörelse för att må bra. Mina kaniner har alltid fått skutta fritt i lägenheten, det går jättebra. De har haft en kattlåda där de har gjort sina behov.

    Tänk på att du enligt lag måste ha minst två kaniner. Två honor eller en kastrerad hane och en hona är den bästa kombon.

    Tänk också på att en kanin kan leva i tio år, min senaste kanin blev 11 år. Ett barn utvecklas mycket på tio år och får kanske andra intressen, då är det ditt ansvar att sköta om kaninerna. Så jag tycker inte att du ska köpa kaniner om du inte vill ha dem själv. Isåfall är t.ex en hamster bättre. De lever i runt två år bara och de kräver mindre.
    Nej enligt lag BÖR kaniner ha en kompis om det går. Det fungerar sällan i vanlig bur.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lilia
    Dr Mupp skrev 2013-05-05 14:35:10 följande:
    Nej enligt lag BÖR kaniner ha en kompis om det går. Det fungerar sällan i vanlig bur.



    Det står att de ska ha en kompis, jag har haft kanin i 16 år och det har sällan varit bråk. Men jag är ingen förespråkare av att man ska ha kanin i bur heller.
  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2013-05-05 17:37:13 följande:


    Det står att de ska ha en kompis, jag har haft kanin i 16 år och det har sällan varit bråk. Men jag är ingen förespråkare av att man ska ha kanin i bur heller.
     
    Allmänna råd till 8 kap.1§
    Kaniner bör hållas i par eller grupp, när de så är möjligt.

    Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf 

    Gnagare, förutom guldhamster ska däremot hållas i par eller grupp. Kaniner är dock inte gnagare. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden grävade/bitande kaniner?