• Bebbe3

    Pricktest

    Hej!
    Min son på snart 19 månader har reagerat på hund.
    Han vart jätteröd och prickig på kinderna efter en hund kom i kontakt där. 
    Både jag och min man vill göra ett pricktest på honom men har hört olika om vilken ålder man gör ett pricktest.
    Så min fråga är när är det en lämplig ålder på ett litet barn att få ett sådant test?

     Linda

  • Svar på tråden Pricktest
  • Allergiexperten

    Hej! Oftast kan man inte se någon reaktion med pricktest för pälsdjur på så litet barn men det finns alltid undantag förstås. Det man alltid tar hänsyn till är barnets symtom vilket betyder att om sonen fått utslag av hund så bör han inte träffa hund eftersom risk finns att utveckla allergi. Håll honom alltså från hundar. Lämplig ålder för pricktest för pälsdjur är från cirka 3 års ålder men det är alltid läkare som avgör om allergitest är lämpligt att göras.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Bebbe3

    Varken min mamma och syster vill ta hänsyn till det.
    Min syster har en hund som dom inte kan lämna ensam trots att hon jobbar 2 minuter ifrån hemmet. 
    Och iom det så kan hon inte lämnas ensam när hon ska hälsa på oss heller.
    Nu va det ett tag sen han fick nässelutslag men han har ju ändå reagerat.
    Min äldsta syster har skaffat katt och tjatar om att vi ska komma dit, han har aldrig träffat katt.
    När vi läser om katt allergi så är det den värsta man kan få allergi mot.
    Hans farbror va i samma ålder och träffa hund och det slutade med ett besök på akuten för andnings svårigheter.
    Han är idag hyperallergisk mot all sorts pälsdjur.
    Vi har en kanin, men den sitter mest i sin bur och sonen rör honom inte.
    Men vi har märkt att han hostar utan att vara förkyld och får röda kinder och näsa ofta här hemma, kan det ha med kaninen att göra?
    Mvh, Linda 

  • Allergiexperten

    Hej! Du beskriver många faktorer som verkar påverka din sons hälsotillstånd. Det är klokt av dig att reagera eftersom det du beskriver som finns runt din son inte är bra. Jag kan inte göra annat än att föreslå att ha det pälsdjursfritt omkring sonen eftersom han så tydligt visar att han inte tål dessa allergen. Hosta utan förkylning är ett allvarligt tecken på att hans luftrör inte mår bra. Mitt förslag är att du söker barnläkare för bedömning av hur sonen mår.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Bebbe3

    Vi ska träffa en barnläkare nästa vecka om detta. 
    Kaninen har åkt till min mamma i några veckor så vi kan förhoppningsvis se om hostan blir bättre när den är borta.
    Kaninen har vart borta nu i 2 dagar och jag själv tycker hostan har försvunnit mer och mer och den rodnad han fick på kinder och näsa har inte dykt upp sen dagen före kaninen "flyttade".
    Nu kan vi inte göra annat än hålla tummarna! 

    Tack för svar!
    Linda 

  • Bebbe3

    Kan även visa en bild på hans kind efter kortison salvan då hundsvansen kommit i kontakt med hans kind.



    Innan kortison va han mycket värre än det som syns på bilden.
Svar på tråden Pricktest