• Zazu01

Ärftlig cancer

Min faster har nyss varit på utredning då hennes mor och mostrar dött i bröstcancer.., av utredningen kom det fram att det VAR en ärftlig cancer . Men läkaren hade sagt till min faster att varken hon eller vi barnbarn behövde testa oss några extra? Är inte de skumt om de nu var ärftligt?????

• Svar på tråden Ärftlig cancer
  • Smilla0608

Jo det låter ju konstigt. Jag ska på sån utredning på tisdag, eller 1:a mötet är då. Min mamma dog i bröst cancer. Ingen annan har haft de, men ja vill kolla. Tycker du ska kontakta läkaren/ Vc och säga att du vill ha remiss till mammografi. Kan dom ju ej neka dej.

• Zazu01

Kan dom se på mamografibom man bär på genen?

• Zazu01
    Zazu01 skrev 2013-05-05 15:06:27 följande:

Zazu01 skrev 2013-05-05 15:06:27 följande:

*mamografin
  • Anonym (x)

Man måste ta ett blodprov och göra en genetisk test. Att få ärftlig bröstcancer från sin fars sida har inte en lika enkel genetisk förklaring som om man ärver det genom sin mamma, visst det finns bröstcancer som är kopplat till andra cancerformer hos pappan (tex prostatacancer) men mycket ovanligare.

• Marie Curie

1) Ta reda på vilken typ av ärftlig bröstcancer det rör sig om. Är det en mutation i någon av de kände bröstcancergenerna (BRCA1 och BRCA2), i någon annan gen som ger något ökad risk (ATM, CHEK2). Eller är det så att man fastställt att det är ärftlig cancer baserat på familjeträdet, men att det inte beror på någon "känd" gen?

2) Om din faster, farmor eller farmors systrar har mutation i tex BRCA1 eller BRCA2 finns det absolut en anledning för dig att testa dig. Därefter ta ställning till hur du vill göra om du har en mutation. Har du inte det har du samma risk som vilken medelkvinna som helst i Sverige.

3) Är det ingen känd mutation är det ju inte lönt att du testar dig heller. Men kan då vara värt att diskutera om det skulle vara en fördel för dig att gå på tex tätare mammografikontroller.

4) Oavsett bör du ha som vana att undersöka dina bröst själv varje månad. Dagarna precis efter mens är bäst eftersom brösten oftast är mjukast minst spända då.  

• Marie Curie
    Anonym (x) skrev 2013-05-05 15:54:45 följande:
    Man måste ta ett blodprov och göra en genetisk test. Att få ärftlig bröstcancer från sin fars sida har inte en lika enkel genetisk förklaring som om man ärver det genom sin mamma, visst det finns bröstcancer som är kopplat till andra cancerformer hos pappan (tex prostatacancer) men mycket ovanligare.
    Vilken sida man ärver mutationer i BRCA generna på har ingen som helst betydelse. Däremot har ju män inte samma risk om de har dessa mutationer. Den "genetiska förklaringen" är dock densamma.
  • Neko

Du kan testa dig själv via 23andme ifall läkarna inte vill testa er. Det kostar drygt 500 kr och man får veta om mängder av andra sjukdomar förutom bröstcancern, och varifrån ens släkt kommer.

• Zazu01
    Marie Curie skrev 2013-05-05 16:06:21 följande:
    1) Ta reda på vilken typ av ärftlig bröstcancer det rör sig om. Är det en mutation i någon av de kände bröstcancergenerna (BRCA1 och BRCA2), i någon annan gen som ger något ökad risk (ATM, CHEK2). Eller är det så att man fastställt att det är ärftlig cancer baserat på familjeträdet, men att det inte beror på någon "känd" gen?

2) Om din faster, farmor eller farmors systrar har mutation i tex BRCA1 eller BRCA2 finns det absolut en anledning för dig att testa dig. Därefter ta ställning till hur du vill göra om du har en mutation. Har du inte det har du samma risk som vilken medelkvinna som helst i Sverige.

3) Är det ingen känd mutation är det ju inte lönt att du testar dig heller. Men kan då vara värt att diskutera om det skulle vara en fördel för dig att gå på tex tätare mammografikontroller.

4) Oavsett bör du ha som vana att undersöka dina bröst själv varje månad. Dagarna precis efter mens är bäst eftersom brösten oftast är mjukast minst spända då.  

Å tack för infon! Men jag menar om min farmor o hennes systrar hade mutation i tex BRCA1 , borde inte läkarn ha förespråkat extra koller för oss? Han hade sagt att vi inte behövde kolla oss mer än någon annan ?
  • Marie Curie
    Zazu01 skrev 2013-05-05 18:00:20 följande:

Å tack för infon! Men jag menar om min farmor o hennes systrar hade mutation i tex BRCA1 , borde inte läkarn ha förespråkat extra koller för oss? Han hade sagt att vi inte behövde kolla oss mer än någon annan ?
    Jo det tycker jag läkaren borde ha gjort. Eller åtminstånde borde ni bli ordentligt informerade samt få erbjudan om att testa er också om ni ville. 

För att förstå läkaren känns det viktigt att reda ut vad han/hon menar med ärftlig cancer i ert fall. 
  • Marie Curie

Inget hindrar ju att du själv uppsöker en läkare som kan gå igenom din familjehistorik och genomföra ett test.

Svar på tråden Ärftlig cancer