• Saralito

Mjölkallergisk?

Vi har en dotter på 11 veckor som vi misstänker är känslig mot mjölk. Hon ammas inte utan får ersättning sedan dag två. Hon har varit bökig med magen hela tiden, haft mycket gaser och svårt att bajsa. Nu de senaste veckorna har det blivit värre och värre, och vi testade att byta från babysemp-ersättning till nan ha. Då blev det en aning bättre i någon dag, sedan återgick hon till att skrika otröstligt, fisa så det luktade död och vara allmänt missbelåten all vaken tid. Nu kör vi sedan några dagar tillbaka med althera och jag inbillar mig att det blivit en aning bättre. Idag har hon dock varit mycket ledsen och kämpat för att bajsa utan att lyckas. När bajset väl kommer nu är det grönsvart och luktar helt obeskrivligt illa.Vi har även givit minifom utan resultat och sempers magdroppar.
     Hon är också extremt kräkig, men det var storasyster med, så jag har inte tänkt så mycket på det. Hon har också varit mer eller mindre förkyld sedan hon föddes och har fått ventoline i en omgång om det kan vara något som påverkar.
     Om ni inte tror att det är mjölken som spökar, vad tror ni att det kan vara då?

• Svar på tråden Mjölkallergisk?
  • skogsvitter

Det är faktiskt vanligt att få problem av althera, antagligen för att det innehåller väldigt stora mängder laktos. Jag tycker inte ni ska ge upp utan fortsätta testa er fram, för jag tycker det låter som mjölkallergi i varje fall. Ett tips annars är också att kolla upp om det kan vara reflux, då finns det särskilt ersättning man kan få som lindrar besvären.

• skogsvitter

Jämför med när en bebis som ammar får i sig för mycket av förmjölken, och inte får tillräckligt mycket av den feta mjölken som kommer sist. Förmjölken är mycket laktosrik, och bebisen kan reagera på exakt samma sätt då och får en sån där konstig, grön och ofta väldigt frätande och illaluktande avföring.

• Saralito

Vi ska träffa bvc på tisdag för att prata vidare och om det behövs få en tid till barnkliniken. Nu sitter lilla damen i mitt knä och småkräks genomskinligt gojs och hickar. För en liten stund sedan kaskadkräktes hon över hela sin pappa. Om nu altheran kan orsaka besvär, vilken ersättning skulle du rekommendera då?

• skogsvitter

Det finns ersättningar helt utan mjölkprotein (de du provat innehåller också vanligt komjölksprotein fast mer sönderdelat än i vanlig ersättning, många klarar av dem men inte alla) men minns tyvärr inte vad de heter just nu... de baseras istället på fria, vegitabiliska aminosyror.

• Saralito

Åh kära värld. Och här som jag trodde att det skulle bli enkelt att komma till rätta med det här.

• t0va

neocate är utan mjölk men man brukar testa minst 1 annan sort innan man får neocate eftersom det är så dyrt. Vi har profylac och det är det enda som funkat för sonen, neocate har vi inte testat. Han blev dålig på althera och pepticate som är väldigt lika varandra och på nutramigen så blev han förstoppad.

Svar på tråden Mjölkallergisk?