• elllllasellllla

Mitt första IVF har lite frågor =)

Hej

Är nu inne på ruvardag 2 med mitt första ivf och såklart har man tusen frågor så här efter =) Sånna man inte kom ihåg att ställa då man var på kliniken för man var alldeles för nervös. Jag gjorde mitt äggplock i Tisdags. I Fredags kom vi tillbaka för ET. Vi fick då veta att av mina 10 ägg som de fann var 8 mogna och 6 stycken hade blivit befruktade med hjälp av isci. Är det bra eller dålig skörd? Någon som har erfarenheter? Alla 6 var i fin form i fredags och jag fick ett 8 celligt tillbaka och de övriga 5 skulle de odla vidare till dag 5 och se om de överlever. Svar skulle vi få via brev, vilket känns lite opersonligt. Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få detta brev? Är sjukt orolig att inte få något till frysen och att detta försök inte ska ta sig då vi enbart har ett gratisförsök på vårat landsting. Jag är 29 år i år och min sambo 32.

Tacksam på svar från en väldigt nervös och spända förstaruvare =)

Ps: de har inte kommit fram till någon förklaring till varför vi inte lyckats utan är oförklarligt barnlösa de valde isci eftersom våran hemläkare tyckte det..   

• Svar på tråden Mitt första IVF har lite frågor =)
  • Ellie
    elllllasellllla skrev 2013-05-05 19:47:41 följande:
    Hej

Är nu inne på ruvardag 2 med mitt första ivf och såklart har man tusen frågor så här efter =) Sånna man inte kom ihåg att ställa då man var på kliniken för man var alldeles för nervös. Jag gjorde mitt äggplock i Tisdags. I Fredags kom vi tillbaka för ET. Vi fick då veta att av mina 10 ägg som de fann var 8 mogna och 6 stycken hade blivit befruktade med hjälp av isci. Är det bra eller dålig skörd? Någon som har erfarenheter? Alla 6 var i fin form i fredags och jag fick ett 8 celligt tillbaka och de övriga 5 skulle de odla vidare till dag 5 och se om de överlever. Svar skulle vi få via brev, vilket känns lite opersonligt. Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få detta brev? Är sjukt orolig att inte få något till frysen och att detta försök inte ska ta sig då vi enbart har ett gratisförsök på vårat landsting. Jag är 29 år i år och min sambo 32.

Tacksam på svar från en väldigt nervös och spända förstaruvare =)

Ps: de har inte kommit fram till någon förklaring till varför vi inte lyckats utan är oförklarligt barnlösa de valde isci eftersom våran hemläkare tyckte det..  

Det låter som en mycket bra skörd!
    Hos mig plockade de 15 ägg. 8 blev befruktade och 4 klarade sig till dag 5. Vi satte in ett dag 5 som tog sig direkt.
    Har 3 i frysen.
    Vi fick också brevsvar angående de frysta embryona och brevet kom efter ca 1 vecka.

På kliniken var de mycket nöjda med denna skörd och sade att ofta får man bara 4-5 ägg, varav kanske 1 eller 2 överlever några dagar.
    Jag har aldrig utretts, och är fullt frisk vad jag vet. Min man är steriliserad, därav IVF.

Hoppas det tar sig för dig!
  • misseire

Hej,
    Vi är oxå på vårt första IVF.
    Vi fick ut 9 ägg och endast 4 av dem blev befrukatade. Dag 2 fick vi tillbaka ett 4celligt embryo och 3 odlades vidare. Vi fick nu veta att inget klarade sig till frysen utan nu får vi lägga allt hopp på den lilla stackare som vi fick tillbaka. Går det inte så hoppar vi vidare till försök nr2... Läskigt tycker jag, känns som nedräkning... :(

De har inte hittat något fel alls på mig och jag har bra äggreserv trots att jag snart fyller 37. Min man hade något nersatt antal spermier - 25milj istället för 40milj, men fortfarande väldigt aktiva.

Bara att hoppas att det lyckas rätt som det är!!

• Mee2013

Vid ÄP så tog de ut 21 ägg, varav 11 var befruktade dagen efter, nu väntar vi bara på vidare svar om några av dessa överlever tills att det blir dags för frysen (inget kommer sättas tillbaks dirket pga. överstimulering) .. Hoppas på att något överlever men de vågar inte lova något på kliniken. Nu två-tre dagar kvar att vänta på besked å hålla tummarna. Vi skulle både få brev och bli uppringda.
    Hoppas det går vägen för dig!

Vilket landsting med bara ett gratis försök?    

Svar på tråden Mitt första IVF har lite frågor =)