• Momalicious

Vänja katt och hund vid varann?

Igår tog vi hem vår valp på 15 veckor. Hemma har vi två katter på tre år sedan innan som inte är hundvana.

Nu är frågan - hur ska vi göra för att de ska acceptera varandra eller till och med gilla varann? Katterna har kattlucka ner till källaren där de har sin mat och kan gå ut, där är såklart inte hunden. Men borde vi spärra av på nåt sätt inomhus med? Vi vill gärna att hunden ska få sova hos oss på nätterna, men det ska även katterna få. Igår när vi skulle sova så kom katten, hunden morrade (och vi bannade) men katten blev rädd och gick. Vill ju inte att katterna ska känna att de inte är välkomna.

Tips!

Pojke 2010
  • Svar på tråden Vänja katt och hund vid varann?
  • dogcatbird

Låt valpen träffa katterna på golvet så ska du se att de uppfostrar den. Ta fram en blomspruta och spruta på valpen när den blir för ivrig. Banna inte, då tar nog bara katterna åt sig.

• Whitetrash86
    dogcatbird skrev 2013-05-05 21:12:28 följande:
    Låt valpen träffa katterna på golvet så ska du se att de uppfostrar den. Ta fram en blomspruta och spruta på valpen när den blir för ivrig. Banna inte, då tar nog bara katterna åt sig.
    Håller med här, låt hunden få veta att det är katterna som bestämmer och inte tvärtom. Sen använd er av en metod som gör att bara hunden "straffas" och som inte riskerar att katterna tar åt sig.
  • Grappa

Äsch, låt dem vara. De löser det där själva. Valpen kommer akta sig då  han fått några snytingar, och katterna kan hoppa undan och sätta sig på en onåbar plats tills vidare.
    Ingen ide att lägga energi på. Det löser sig när de vant sig vid varandra.

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2013-05-05 21:17:43 följande:
    Håller med här, låt hunden få veta att det är katterna som bestämmer och inte tvärtom. Sen använd er av en metod som gör att bara hunden "straffas" och som inte riskerar att katterna tar åt sig.
    o sen självklart låta djuren sköta det hela själva.. min hund får sig fortfarande (8 månader senare) snytningar av honkatten...
  • Momalicious

Fast våra katter har hittills bara fräst som värst, så hunden blir ju inte straffad för de sticker bara och gömmer sig stackarna. Jag har gjort misstaget att googla för mycket och läser bara massa hemskt om katter som flyttar och sådär ;)

• Momalicious

Så här blir det ju att hunden har övertaget. Hittills åtminstone, men har svårt att se att katterna skulle bli bossar helt plötsligt.

• Grappa

Trust me, jag har vant in ett antal hundar och katter, Så fort katterna hajar hur hundskrället funkar så kommer de klippa tillbaka och återta sin position.

• pantylies

Skaffade också valp när mina katter var 3-4 år gamla och var orolig som du. Men det har gått så himla bra! Vi lät djuren lösa det själva helt och hållet, katterna sade ifrån när valpen var för på. Oftast fräste de bara och jabbade med tassarna (med klorna indragna) men vid ett tillfälle fick valpen ett litet rivsår på nosen. Vecka för vecka blev det bättre och bättre och nu ligger de och gosar i soffan tillsammans eller busar i trädgården!

• Momalicious

Åh jag hoppas det blir så. Tänker att det är för sent för att hon är 15 veckor haha, ja jag vet att jag är lite löjlig. Men mina katter är ju mina bebisar, de får inte känna sig bortvalda.

Tycker ni att jag ska spärra av övervåningen för hunden på natten ett tag tills katterna vant sig lite eller ska jag låta det vara? Lär ju bli en del gnäll från hundens sida om jag gör det.

• Momalicious

Och tack så hjärtligt för alla tips! Har hundvana men inte katt- och hundvana haha, är som en hispig förstagångsmamma typ ;)

• Grappa
    Momalicious skrev 2013-05-05 21:52:06 följande:
    Åh jag hoppas det blir så. Tänker att det är för sent för att hon är 15 veckor haha, ja jag vet att jag är lite löjlig. Men mina katter är ju mina bebisar, de får inte känna sig bortvalda.

Tycker ni att jag ska spärra av övervåningen för hunden på natten ett tag tills katterna vant sig lite eller ska jag låta det vara? Lär ju bli en del gnäll från hundens sida om jag gör det.
    Nä, ta hand om den lille nu i början, katterna överlever. Mina djur började faktiskt samsas just för att katterna till sist kom ner i sängen de med trots att hunden var där.
    Du behöver inte oroa dig.
  • pantylies

Jag hade nog faktiskt haft alla helt "fria", till sist skapas det regler. Katternas Man får låta det ta lite tid, bara. Katterna känner sig inte bortglömda så länge man uppmärksammar dem också- till exempel när valpen sover. Dessutom är de mer självständiga än hundar i deras natur, så fokusera på den lille tycker jag

• dogcatbird

Se till att det inte finns stora ytor så att hunden jagar och katten blir bytesdjur. Bäst är att alla träffas i köket t ex. Så får hunden på nosen om den jagar katten in i ett hörn. 

• Momalicious

Tack så mycket för alla råd! Katterna har ju varandra i alla fall, och försöker gosa med dom så mycket som möjligt. Får hoppas det blir bra när de hunnit vänja sig lite :)

• Gizmo
    Grappa skrev 2013-05-05 21:21:06 följande:
    Äsch, låt dem vara. De löser det där själva. Valpen kommer akta sig då  han fått några snytingar, och katterna kan hoppa undan och sätta sig på en onåbar plats tills vidare.
    Ingen ide att lägga energi på. Det löser sig när de vant sig vid varandra.
  • Solrosens

Vattenspruta är jag helt emot! Akta dessutom att inte katten river upp ögat på valpen, händer lätt!

• Momalicious

Det har faktiskt gått lite bättre. Vi stängde så att vi var i tre rum tillsammans jag katten hunden och sambon. Först hade vi hunden kopplad och sådär, efter ett tag så märkte vi hur hunden "gav sig" och erkände att katten hade högst rang. Katten gillar fortfarande inte hunden direkt men det är ju ett stort framsteg i alla fall. Nu ska vi bara upprepa tills katten kan slappna av lite mer, och sen köra på med nästa katt som är den fegaste haha.

• MSL

Låt dem lösa så mycket som möjligt själva, se bara till att de inte jagar varandra så ska det nog gå bra. Jag har inte så mycket erfarenhet av katter och hundar tillsammans, men den jag har är väldigt olika från fall till fall. Kort resumé:

Katt 1, vuxen och ovan vid hundar + Hund 1, 18 mån och ovan vid katter = inga problem, blev kompisar snart, åt och sov tillsammans.

Katt 1 går bort. Katt 2, ej hundvan kattunge, introduceras till numera kattvane Hund 1 = katten trycker under soffan ett tag, men sen blir de kompisar och Katt 2 har ett tydligt övertag över den snälla Hund 1.

Hund 1 går bort. Hund 2, 8 v och ej kattvan, introduceras till den numera hundvana Katt 2 = Katt 2 flyttar upp på översta våningen och kommer inte ner frivilligt på 10 år, trots otaliga försök att vänja dem vid varandra.

Katt 2 flyttar hemifrån och introduceras till Hund 3, vuxen och ovan med katter = de blir kompisar efter bara några dagar. 

• Momalicious

Katterna hänger nere i källaren typ jämt. Önskar jag kunde se in i framtiden och veta om de någonsin kommer vänja sig. Saknar mina missar :(

Svar på tråden Vänja katt och hund vid varann?