• Anonym (Sara)

Hur mycket kollar och kräver soc?

Hej!

Jag får csn just nu men min sambo blev av med jobbet för 3 månader sedan och a-kasseutredningen verkar dröja.
    Nu har vi bestämt oss för att gå till soc för att se om vi kan få pengar tills a-kassan drar igång eller tills min sambo får ett jobb. Till saken hör att vi har ett flertal mindre lån då jag tidigare inte fick csn som följd av en tids sjukskrivning (som tydligen inte räknades), så då lånade vi för att betala räkningarna.

Nu till min fråga, hur mycket kontrollerar soc innan de börjar betala?
    Har hört att man måste visa de senaste 3 månadernas kontoutdrag, stämmer detta?
    Kommer våra lån säkna möjligheten att få pengar, tror ni?
    Har även hört att de gör hembesök för att utreda eventuella tillgångar, stämmer detta och vad måste man sälja i så fall?

Vad gör de mer för typ av utredningar/frågor?
    Vet ni hur lång tid de tar innan första utbetalningen görs?

Tack!

• Svar på tråden Hur mycket kollar och kräver soc?
  • Trolle40

Ja dom kollar tre mån tillbaka

• Anonym (Svårt)

När jag vände mig till soc för att få hjälp 2 månader innan jag kunde börja ta ut föräldrapenning när jag var gravid så blev jag helt nekad ersättning. Jag hade bott och jobbat i Norge en period och blev informerad om att jag skulle kunna stämpla när jag kom hem. Men det gick inte, och som höggravid var jag inte särskilt attraktiv inom arbetsmarknaden + att jag jobbar inom vården, vilket jag absolut inte kunde. Men vi blev nekade främst för att dom ansåg att jag tjänat för bra dom senaste månaderna att jag borde ha tänkt på att spara undan ifall jag skulle få det sämre ekonomiskt... Kul att man betalar skatt utan att få hjälp när man verkligen behöver det ;) så man ska ju helst svälta och i princip bo på gatan innan man får hjälp. Dom frågade till och med om jag inte hade nån släkting att låna av tills allt löst sig... Bra id'e.... Dra på sig ännu mer skulder när man redan är utan inkomst. Men lycka till och hoppas inte vi bor i samma kommun ;)

• Anonym (soc sekr)

De(vi) kontrollerar ganska mycket. Det görs en fullständig ekonomiskt utredning av er, vanligtvis bakåt i tiden 3 månader. Dock är det inte säkert att ni kommer att bli beviljade alls eftersom du studerar. I en del kommuner krävs det att båda i ett hushåll står till arbetsmarknadens förfogande, vilket man inte anses göra om man studerar medan det i andra kommuner är så att man helt enkelt räknar bort den studerande som självförsörjande och att den andre kan få försörjningsstöd för hela sitt uppehälle och hälften av de fasta kostnaderna såsom hyra, el osv.

Att ni har lån spelar ingen roll för om ni blir beviljade eller inte men det är ingen utgift som tas hänsyn till när man beräknar ert eventuella försörjningsstöd.

Det ni ska redovisa är bl a: Senaste deklaration och utdrag från skattekontot, inkomster 3 månader bakåt, affärssammanställning från banken samt kontoutdrag 3 månader bakåt från alla konton, hyreskontrakt, hyresavier, kvitton på betalda hyror, handlingsplan från AF, värderingsintyg på bil(om ni har en), CSN-beslut samt utbetalningsplan, handlingar från A-kassan, redovisning av övriga tillgångar, redovisning av sökta arbeten sedan sista anställning, arbetsgivarintyg mm mm som kan vara relevant i ert fall.

Det kanske inte är meningen men så som du uttrycker dig (Hur mycket kontrollerar Soc innan de börjar betala?) låter lite som att du inte riktigt har klart för dig vad som gäller. Att man inte klarar sig är långt ifrån en garanti för att ni faktiskt FÅR hjälp utan det är en process med en del krav som ska vara uppfyllda för att få försörjningsstöd.

Nej, vanligtvis gör man inte hembesök för att kolla om det finns några tillgångar. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (soc sekr) skrev 2013-05-05 22:40:32 följande:
    De(vi) kontrollerar ganska mycket. Det görs en fullständig ekonomiskt utredning av er, vanligtvis bakåt i tiden 3 månader. Dock är det inte säkert att ni kommer att bli beviljade alls eftersom du studerar. I en del kommuner krävs det att båda i ett hushåll står till arbetsmarknadens förfogande, vilket man inte anses göra om man studerar medan det i andra kommuner är så att man helt enkelt räknar bort den studerande som självförsörjande och att den andre kan få försörjningsstöd för hela sitt uppehälle och hälften av de fasta kostnaderna såsom hyra, el osv.

Att ni har lån spelar ingen roll för om ni blir beviljade eller inte men det är ingen utgift som tas hänsyn till när man beräknar ert eventuella försörjningsstöd.

Det ni ska redovisa är bl a: Senaste deklaration och utdrag från skattekontot, inkomster 3 månader bakåt, affärssammanställning från banken samt kontoutdrag 3 månader bakåt från alla konton, hyreskontrakt, hyresavier, kvitton på betalda hyror, handlingsplan från AF, värderingsintyg på bil(om ni har en), CSN-beslut samt utbetalningsplan, handlingar från A-kassan, redovisning av övriga tillgångar, redovisning av sökta arbeten sedan sista anställning, arbetsgivarintyg mm mm som kan vara relevant i ert fall.

Det kanske inte är meningen men så som du uttrycker dig (Hur mycket kontrollerar Soc innan de börjar betala?) låter lite som att du inte riktigt har klart för dig vad som gäller. Att man inte klarar sig är långt ifrån en garanti för att ni faktiskt FÅR hjälp utan det är en process med en del krav som ska vara uppfyllda för att få försörjningsstöd.

Nej, vanligtvis gör man inte hembesök för att kolla om det finns några tillgångar. 
    Min förhoppning är givetvis inte att få socialbidrag över huvud taget men om det fanns möjlighet att få täckta våra kostnader de månader in imellan att vi kan försörja oss själva hade det givetvis varit en enorm lättnad.
    Det var därför jag frågade om de gör hembesök till exempel, eftersom vi kommer gå runt om någon månad igen vill jag givetvis inte sälja allt jag äger och har bara för att få hjälp.

Anledningen till att jag frågar "hur mycket kontrollerar soc innan de börjar betala" var just för att om de gör utredningar i flera månader innan de börjar betala måste vi ju ändå lösa dessa månader på annat vis.

Men tack för ditt svar, då vet jag
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Sara) skrev 2013-05-05 22:57:21 följande:
    Min förhoppning är givetvis inte att få socialbidrag över huvud taget men om det fanns möjlighet att få täckta våra kostnader de månader in imellan att vi kan försörja oss själva hade det givetvis varit en enorm lättnad.
    Det var därför jag frågade om de gör hembesök till exempel, eftersom vi kommer gå runt om någon månad igen vill jag givetvis inte sälja allt jag äger och har bara för att få hjälp.

Anledningen till att jag frågar "hur mycket kontrollerar soc innan de börjar betala" var just för att om de gör utredningar i flera månader innan de börjar betala måste vi ju ändå lösa dessa månader på annat vis.

Men tack för ditt svar, då vet jag
    Nej, utredningen tar inte flera månader men kan ta EN månad ca beroende på hur belastat er kontor är. Vad jag glömde skriva var att det troliga är om ni beviljas är att det blir mot återkrav eftersom din sambo väntar på A-kassa för samma period som ni ansöker om ifall jag förstod dig rätt? Sen är det ju det också att du studerar. Många kommuner beviljar inte alls ifall en i hushållet studerar.
  • Petrol

Hembesök har jag svårt att se att de skulle  göra annat än om det finns mer speciella omständigheter.

Era lån ska inte vara något problem, ni kommer dock inte få några pengar för att betala av dem, men det antar jag att du räknat ut:)

Det är inte så vansinnigt mkt grejer ni behöver lämna in egentligen, vill minnas att det inte tog mig mer än en timme eller så att rejsa runt på bank skatteverk och allt vad det nu var och samla ihop aktuella papper som skulle in, så det är ju inget jätteprojekt, svar brukar sedan dyka upp efter någonstans mellan 2-4 veckor enligt min erfarenhet.

• Waldo
    Anonym (soc sekr) skrev 2013-05-05 22:40:32 följande:

Vem godkänner ni som auktoriserad värderingsman på bilar?

Märkesverkstad, Motormännen?
    Ganska intressant att man från soc sida kräver intyg som kostar pengar och tid att få fram.
    Detta från hushåll som redan inte har några marginaler att röra sig med
    Alla andra utdrag kan man få gratis
  • Anonym (soc sekr)
    Waldo skrev 2013-05-06 08:42:25 följande:
    Vem godkänner ni som auktoriserad värderingsman på bilar?

Märkesverkstad, Motormännen?
    Ganska intressant att man från soc sida kräver intyg som kostar pengar och tid att få fram.
    Detta från hushåll som redan inte har några marginaler att röra sig med
    Alla andra utdrag kan man få gratis
    Nu kan jag bara tala för mitt kontor men vi godkänner de flesta verkstäder. Sen verkar du förutsätta att vi kräver saker som kostar pengar från personer som inga har. Vi beviljar såklart kostnaden för intyget precis som vi beviljar kostnader för annat som vi kräver in om det inte går att få kostnadsfritt t ex kontoutdrag mm.
Svar på tråden Hur mycket kollar och kräver soc?