• yftte

asperger

hej jag behöver lite hjälp... har träffat en kille sedan 4 månader men han har ett väldigt avvikande beteende... vilket är okej men i början då vi träffades var han skitkul dom 2 första månaderna hängde med ut hängde med på allt... men kom aldrig med egna initiativ inser jag nu, jag är endast barnledig 1 helg i månaden och den helgen är jätteviktig förmig, han blir mer och mer inbunden pratar inte frågar aldrig hur jag mår ringer aldrig ja det är mer... jag är utbildad undersköterska med inriktning på psykiatri och har en son med adhd... i början tnkte jag att min killes avvikande beteende var add men efter att ha läst om aspergers och kollat upp mer så har jag fått en aha upplevelse allt stämmer han har inga vänner går konstigt allt tar hubdra år inhen empati osv osv och nu ska killen öppna ett eget företag och kommentaren om det inte kommer fungera är ja det är ju bra att hyran ä låg daaaaaaaahhhhhhh... inga kunder inga pengar kan ej betala hyra... jag sliter mitt hår och har pratat med honom men han blir bara förbannad... hur gör jag? jag gillar honom men blir mer oh mer förbannad och får ångest hemma hos honom och vill han ska söka hjälp... men han tycker bara jag är elak som prtar om asbergs... kan jag kontka han familj?

• Svar på tråden asperger
  • Lilia

De med asperger saknar inte empati, de har samma empati som de flesta andra. Jag känner många med asperger, men ingen stämmer in på hans symtom.

• yftte

jag har ju inte skrivit allt men hans profil stämmer in

• pluvdo

Om han nu ogillar när du pratar om aspergers med honom, så varför inte prata om de problem du anser att han har och så utan att sätta någon stämpel på honom? Att du är undersköterska med psykiatriinriktning innebär dessutom inte att du är kvalificerad till att diagnostisera någon.

• yftte

självklart är jag inte det...men... man kan veta ändå

• Thessiss

Jag själv har aspergers och det lilla du skriver stämmer inte in på mig iaf...

Empati har jag gott om, vänner har jag flera st.. både supertajta och några som jag umgås med mer sällan...
    Och vad menar du med att han går konstigt??

Jag går inte annorlunda bara för att jag har aspergers?? 

• Dotse

Jag tänker såhär att oavsett om hans personlighet har med aspergers att göra eller inte, så är det sådan han är. Aspergers och andra npf-diagnoser är inget man kan "bota" och bli av med även om man söker hjälp. Du har med andra ord dejtat en kille som är udda och kommer att förbli udda. Och i mina ögon har du två val, 1) acceptera honom som han är, med alla egenheter, eller 2) dumpa honom och hitta någon som är som du vill att han ska vara. Att inleda en relation med att försöka förändra personen är liksom inte hållbart, hitta någon du trivs med från början i stället. 

• yftte
    Dotse skrev 2013-05-06 01:27:28 följande:
    Jag tänker såhär att oavsett om hans personlighet har med aspergers att göra eller inte, så är det sådan han är. Aspergers och andra npf-diagnoser är inget man kan "bota" och bli av med även om man söker hjälp. Du har med andra ord dejtat en kille som är udda och kommer att förbli udda. Och i mina ögon har du två val, 1) acceptera honom som han är, med alla egenheter, eller 2) dumpa honom och hitta någon som är som du vill att han ska vara. Att inleda en relation med att försöka förändra personen är liksom inte hållbart, hitta någon du trivs med från början i stället. 
    ja du har helt rätt men äe inte ute efter tt förändra endast förstå
  • yftte
    Thessiss skrev 2013-05-06 00:41:44 följande:
    Jag själv har aspergers och det lilla du skriver stämmer inte in på mig iaf...

Empati har jag gott om, vänner har jag flera st.. både supertajta och några som jag umgås med mer sällan...
    Och vad menar du med att han går konstigt??

Jag går inte annorlunda bara för att jag har aspergers?? 
    en del aspisar går konstigt... har talat med sonens psykolog... 
Svar på tråden asperger