• Sandra 793

Allergisk mot mjölkprotein?

Min lilla kille är 10 månader nu och hans besvär har varit i ca 3månader. Det började med en kraftig förkylning som gav en jobbig hosta. Förkylningen försvann men inte hostan. Han har hostat och sovit orolig på nätterna, på dagarna fick han hosta så fort han ansträngde sig tex. vid lek. Fick även pipljud vid ansträngning. Fick träffa läkare som gav oss astmamedicin att prova i 2månader. Efter en vecka med medicin, ingen förbättring så nu provar vi mjölkfri kost. Tyvärr drog han på sig en jobbig förkylning precis när vi skulle börja med mjölkfria kosten så nu hostar han och är slemmig pga det.
    Men symtomen han har haft är hosta, slem, hudutslag på kroppen och torr hud, orolig sömn. Men han har varken haft diarre eller ont i magen men därimot så bajsar han 5-6 gånger om dagen vilket är mycket kanske?

Hur lång tid ska det ta om han är allergisk mot mjölkprotein för besvären att försvinna när man börjat med mjölkfri kost? Vilka symtom hade era barn?  

• Svar på tråden Allergisk mot mjölkprotein?
  • Elmyra

För min dotter tog det ungefär 2-3 veckor med mjölkfritt innan besvären förbättrades, och ca 1 månad innan det var stor förbättring. Torr hud har hon fortfarande vid 1 års ålder. 

Vi upptäckte allergin vid 6 mnd ålder då hon började äta smakportioner av gröt, symptomen då var blod och slem i bajset. Innan det hade hon massa diffusa symptom. Utslag och torr hud, pipig andning och ofta snuva med täppt näsa, kräktes efter varje måltid, löst bajs många gånger per dag och så sov hon typ aldrig... Påpekade allt detta för BVC men fick inget gensvar i början, sköterskan där hade alla möjliga förklaringar och nämnde aldrig ens att det kunde vara mjölkallergi.. 

Mina råd till er är att testa utan mjölk en period, det är värt det ifall det funkar.  Och att lita på magkänslan Hoppas det löser sig för Er! 

• Sandra 793

Okej tack för svaret Ja jag får prova mig fram, har gått en vecka nu med mjölkfritt och ännu ingen synbar förbättring men har som sagt inte gått så lång tid än.

• Hajis

Jag har barn som har reagerat på både rapsolja och D droppar... Lätt att utesluta, svårare att komma och tänka på...

Svar på tråden Allergisk mot mjölkprotein?