• Anonym (Förvirrad)

Bankomaten gav mig 1500 kr!!!

Jag tänkte ta ut pengar idag, men bankomaten ville bara ge ut 500lappar så jag tröck på avbryt.. Den hade slut på papper så man fick inget kvitto heller. Precis när jag ska gå spottar den ut tre femhundralappar, så jag tar dom såklart, men nu till min fråga: tog den från mitt konto? Har inte sett nån skillnad på snabbsaldot i min swedbank-app, hur lång tid kan det dröja innan det syns? (ingen swedbank automat utan vanlig "bankomat") eller kan den ha spottat ut 500ingar som inte var mina?

Ca 30 minuter sedan nu. Och vart ska jag vända mig om det inte är mina pengar för att lämna tillbaka dom? Eller blir jag kontaktad om det skett ett fel?

• Svar på tråden Bankomaten gav mig 1500 kr!!!
  • MrsÄpple

Ring din bank och kolla dom kan hjälpa dig.
    Lite läskigt när något sånt händer för det verkar ju inte vara dina pengar och man vill ju inte göra sig skyldig till något  

• Anonym (Bank)
    MrsÄpple skrev 2013-05-06 10:18:14 följande:
    Ring din bank och kolla dom kan hjälpa dig.
    Lite läskigt när något sånt händer för det verkar ju inte vara dina pengar och man vill ju inte göra sig skyldig till något  
    Helt riktigt! Ring din bank och kolla med dem.
  • shakennotstörd

Och berätta gärna om resultatet sedan - jag blir nyfiken. Man har alltid fått höra att det är helt omöjligt att det blir fel vid bankomatuttag nämligen.

• Anonym (Milla)

Ring banken och berätta. Är det någon annans pengar lär ju denne reagera och då kollar de uttag och kameran vid uttagsautomaten. Bättre att själv kontakta dem, annars kanske de tror att du medvetet gått hem och hoppats på att få behålla pengarna....

• Anonym (jag också)

Jag har också fått ut pengar som inte var mina, tror det var 800 kr om jag inte minns fel. Bankomaten krånglade för kvinnan framför mig och efter många försök gav hon upp och gick. När jag kommer fram och börjar gräva i väskan efter plånboken kommer hennes pengar ut. Men då hade hon redan försvunnit trots att jag sprang efter och kollade, tror hon gick ner i tunnelbanan. Men jag gick in till banken och lämnade in pengarna, vet dock inte om hon fick dem eller inte. Men jag fick lätta mitt samvete och göra det jag kunde.

• Jasmin Karlsson

Du tryckte kanske fel på knapparna när det stod att det bara fanns 500-lappar. Lätt hänt att man inte läser ordentligt. Så jag gissar att den tagit från ditt konto.

• Anonym (Förvirrad)

Ringde banken och Det var draget från mitt konto, som tur var så jag behövde inte göra nåt mer! Lite konstigt för jag tröck "avbryt" och så stod det inget kontoutdrag ges, fortsätt eller avbryt då tryckte jag på fortsätt (som i fortsätta avbryta) och då ploppade pengarna ut

• MrsÄpple
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-05-06 13:46:53 följande:
    Ringde banken och Det var draget från mitt konto, som tur var så jag behövde inte göra nåt mer! Lite konstigt för jag tröck "avbryt" och så stod det inget kontoutdrag ges, fortsätt eller avbryt då tryckte jag på fortsätt (som i fortsätta avbryta) och då ploppade pengarna ut

Ok där ser man. Tekniken är bra när den funkar Guld i mun
  • Anonym (a)

jag känner en tekniker som jobbar med bankomater. Enlig honom så var det möjligt förr i tiden att bankomater spottade ut för mycket pengar. Men nu har de fixat till så att att det är inte möjligt längre. Däremot är det fortfarande möjligt att bankomaten drar pengar från dig men du inte få pengarna.. bra va :)

• Smurfan89

Men om du tryckte "fortsätt" istället för "avbryt" så är det väl inte konstigt att pengarna kom ut? Fortsätt var ju inte "fortsätt som i fortsätta avbryt" om andra alternativet var att avbryta?:/ eller?

• Fampettersson
    Smurfan89 skrev 2013-05-07 00:50:37 följande:
    Men om du tryckte "fortsätt" istället för "avbryt" så är det väl inte konstigt att pengarna kom ut? Fortsätt var ju inte "fortsätt som i fortsätta avbryt" om andra alternativet var att avbryta?:/ eller?
    Jag tror som dig.
  • Anonym (Förvirrad)
    Smurfan89 skrev 2013-05-07 00:50:37 följande:

Fast jag hade ju aldrig öht valt någon summa. Ok om jag först hade tryckt på 1500 och sen hade detta hänt. Men jag tryckte koden, såg att det stod "endast 500" och tröck avbryt.
  • LillGris
    Anonym (a) skrev 2013-05-06 14:52:45 följande:
    jag känner en tekniker som jobbar med bankomater. Enlig honom så var det möjligt förr i tiden att bankomater spottade ut för mycket pengar. Men nu har de fixat till så att att det är inte möjligt längre. Däremot är det fortfarande möjligt att bankomaten drar pengar från dig men du inte få pengarna.. bra va :)

Jo tack, jag skulle ta ut 800, fick en 500ing och inget mer, men det drogs 800 från kontot.

Måttligt störigt men det fixade banken i alla fall.
  • Anonym (Bank)
    LillGris skrev 2013-05-07 07:43:57 följande:

Jo tack, jag skulle ta ut 800, fick en 500ing och inget mer, men det drogs 800 från kontot.
    Måttligt störigt men det fixade banken i alla fall.
    Men hur kunde de se att du fått bara 500 om kontot visar att du fått 800? 
  • Anonym (atm)
    Anonym (Bank) skrev 2013-05-07 09:12:33 följande:
    Men hur kunde de se att du fått bara 500 om kontot visar att du fått 800? 
    Uttaget i automaten bör ha hamnat på en fellista och visat att kunden bara fått ut 500 av de 800 kr denne skulle ta ut. 
Svar på tråden Bankomaten gav mig 1500 kr!!!