• Ellih73

Äggallergi vid 3 års ålder?

Hej hej!
    Har en son på tre år. Han började förra helgen att få utslag, vilket resulterade till ett besök på barnakuten. Fick allergimedicin som han nu ska ta varje dag. Vi ska få komma till barnmottagningen med. Han har kvar utslagen sen förra helgen men de har bleknat, han har fått nya under veckans gång så nu skriver jag upp vad han får att äta. Han fick plättar igår och idag har han nya stora utslag på rygg, hals nacke å arm. Han är testad mot komjölk, gluten, men de var neg. Han tål dock inte laktos. Så nu är ju min undran kan det vara ägg som han inte tål?? Han älskar kokta ägg och har ju fått det sen han var runt året tror jag. Kan man utveckla äggallergi nu vid 3 års ålder?
    Hälsningar Ellih

• Svar på tråden Äggallergi vid 3 års ålder?
  • SockerStinn

Man kan utveckla allergi när som helst i livet.

När och hur är komjölksallergi utredd? Laktos? Gluten? 

• Ellih73

Hej, okej tack! Det är tagit blodprov på komjölk å gluten. Laktosintolleransen även där blodprov, men visade sig att det var vanligare att få det i tonåren. Men han blev bättre efter helt mjölkfri kost, sen testade vi laktosfri och även det går bra, dock dålig i magen ibland. Men mjölk å gluten togs för snart ett år sen, så kanske ska testa igen ..?
    Han har även atopiskt eksem.

• SockerStinn

Mjölkproteinallergi visar oftast inte med blodprov eller andra tester. enda säkra sättet att sätta diagnos är genom uteslutning och provocering. Du säger att hon ibland blir dålig på laktosfritt, så låter det ju som att det är mjölkallergi? Utesluter man laktos helt så minskar man automatiskt ner på mängden mjölk. 

Jag kan ta mig själv som exempel. När jag var yngre fick min mamma för sig att jag inte tålde fettet i mjölken. Så när vi gick bort fick jag ingen tårta pga grädden. I skolan byttes mjölken mot lätt-mjölk, och den var ju inget god alls så ist för att dricka 3 glas till maten drack jag ett halvt. Hemma drack jag vatten ist eftersom jag fick. Oboyen bytte jag till nektar. Denna kosten med att bara "byta" de feta mjölkprodukterna fick mig alltså att dra ner på mjölken med ca 5 glas om dagen. Och jag blev mycket bättre, inte helt bra dock så mamma fick kvitto på att jag inte tålde mjölkfett. Nu vet jag att det är mjölkprotein jag inte tål.

Med laktosen finns det så mycket att byta ut den mot, men jag gissar att ni ändå dragit ner på mjölkprodukter totalt? Helfabrikat med mjölk går bort, i skola byts mjölken i maten mot vatten eftersom det är billigare och äter man hos andra kanske de bjuder mjölkfritt?

Laktosintollerans vid den åldern är ju ändå mycket ovanligt, och testet man tar visar ju bara att någon gång under livet kommer hon att få det. Det säger inget om hon har det nu eller inte.Och man kan ha båda samtidigt.

Å andra sidan kan man ju vara allergisk mot mjölk och ägg samtidigt, det är faktisk väldigt vanligt (båda är ju vanliga allergier). 

• SockerStinn

Gluten visar ibland fel. Vi tog två negativa glutenprov på vår son men eftersom symtomen stämde bätre på gluten än på något annat tog de sen biopsi också. Den var dock negativ, men det visar ändå att ibland nöjer sig inte läkarna med negativt blodprov så helt säkert kn det inte vara. 

• Ellih73

Hej igen!
    Jag har varit komjölksaleriker själv så jag vet ;) Har dock blivit bättre vid vuxen ålder, dricker dock inte vanlig mjölk längre. Men är glad att tåla ost, vilket jag inte gjorde innan. Jag har själv mkt andra allergier, några har blivit bättre. Men innan var det, fisk kyckling, citrus, morot tomat, kiwi melon pollen. Så sonen har ju att brås på. Det jag tycker är konstigt är att han blivit så dålig fort. Förra helgen åt han ägg, kyckling, clementin och på måndag morgon var han full av utslag :/ Så jag tänker inte ge han ägg iaf å se om han blir bättre, svårt det här.
    Ja vissa tester är ju inte tillförlitliga. Jag hade bara liten reaktion på fisk, men när jag åt det så fick jag stickingar å svullen i halsen :/

Mvh Ellih

Svar på tråden Äggallergi vid 3 års ålder?