• hhönan

Gravid v36. Åt rosa fläskkött. Listeria?

Grillade fläskkött för några dagar sen. När vi åt det såg vi att det var rosa på vissa ställen, inte blodigt men väldigt  rosa. Jag försökte äta det som var genomstek men fick säkert i mig lite rosa kött med.
    Idag mår jag illa, spyr, har ont i kroppen. Är livrädd att jag fått listeria!
    Finns det i fläskkött?
    Bör jag ringa sjukvården eller kan det va maginfluensa?
    (Vet att ni inte är läkare, vill bara ha lite råd

Är gravid i v 36

• Svar på tråden Gravid v36. Åt rosa fläskkött. Listeria?
  • Uffesson

Ring dit! Men, jag tror inte att detta beror på listeria. Listeria och toxoplasmos visar sig först efter c:a 2 veckor tror jag. Det är inte heller alla som får symptom.

• Tjejen9001

Hej. Är det inte pga listeria risken man ej ska äta kött under graviditeten som ej blivit helt genomlagat? Jag tycker att du borde ringa din bm och höra, för man kan ju testa om man fått listeria. Hoppas det löser sig och bara är vanlig magsjuka.

• hhönan

Har ringt vårdcentralen nu som skulle ringa upp om 30 min. Bm får jag inte tag på

• hhönan

Jaha vårdcentralen var ju helt bakom flötet. Visste inte ens vad listeria var!
    Avvakta tyckte hon iaf, ta alvedon och sen om det blir värre ringa till sjukhuset.

• carro93
    hhönan skrev 2013-05-06 16:39:53 följande:
    Jaha vårdcentralen var ju helt bakom flötet. Visste inte ens vad listeria var!
    Avvakta tyckte hon iaf, ta alvedon och sen om det blir värre ringa till sjukhuset.
    Du kan inte ringa sjukvårdsupplysningen då? 
  • hhönan
    carro93 skrev 2013-05-06 17:25:51 följande:
    Du kan inte ringa sjukvårdsupplysningen då? 
    1177 menar du? Vi har inte fått det i mitt län än.
    Vet inta vart jag ska ringa, akuten eller förlossningen kanske
  • carro93
    hhönan skrev 2013-05-06 18:08:31 följande:
    1177 menar du? Vi har inte fått det i mitt län än.
    Vet inta vart jag ska ringa, akuten eller förlossningen kanske

Jo jag menade det. Jaha, men kan man inte ringa ändå? Vet inte hur det funkar.. 

Mår du bara sämre och sämre? :( 

Ja testa ring dit, tycker det är bäst att vara på den säkra sidan när det gäller graviditet. Hellre kolla upp saker en gång för mycket än för lite.

• hhönan

Testade 1177 men det funkade inte.
    Jag har högre feber nu, får se om jag ringer in senare eller avvaktar tills imorn.
    Har tid hos bm imorn ändå men det får jag väl avboka. Ska höra vad hon säger om listeria iaf.

• carro93
    hhönan skrev 2013-05-06 19:56:48 följande:
    Testade 1177 men det funkade inte.
    Jag har högre feber nu, får se om jag ringer in senare eller avvaktar tills imorn.
    Har tid hos bm imorn ändå men det får jag väl avboka. Ska höra vad hon säger om listeria iaf.

Jag skulle nog ändå ta det säkra före det osäkra och åkt in till akuten (iaf ringa dit), du vet ju med dig att du ätit ogenomstekt kött och symtomer har du så skäl att vara orolig tycker jag du har så läkarna borde göra en undersökning.

Hoppas det blir bättre snart och att det bara är en vanlig maginfluensa trots allt!

• Zchimla

Det går en ny omgång av vinterkräksjukan med, så vi hoppas att det är den du fått besök av istället. 

• hhönan

Köttet hade inte varit fryst innan tyvärr. Men det är nog inte toxoplasma heller, inkubationstiden är 2-3 veckor och köttet åt jag i fredags.
    Pratade med bm idag som trodde det var kräksjukan så det får vi hoppas. Dessutom så känner jag mig lite bättre idag.

Svar på tråden Gravid v36. Åt rosa fläskkött. Listeria?