• En struts

Hur ofta gör ni rent grillen, och med vad?

Ja, det är min fråga.

• Svar på tråden Hur ofta gör ni rent grillen, och med vad?
  • linjes

Gör inte rent hela grillen men gallret vid varje grillning med vatten och diskmedel

• En struts
    linjes skrev 2013-05-06 15:34:24 följande:
    Gör inte rent hela grillen men gallret vid varje grillning med vatten och diskmedel
    Aha. Måste få in den vanan. Nu är det extremt mycket fett och sot, och då har jag tänkt att det nästan är rost.
    Fast det verkar det inte vara när man skrapar. När jag väntat så här länge, så tänkte jag att det kanske fanns något effektivare?
    Jag såg något om grillborste på nätet, en sån kanske man ska köpa?
  • Rani

Gör rent gallret mellan varje grillning med svinto.

• En struts

Hur göra rent en extremt infettad, och sotigt grillgaller kanske jag ska fråga?

• En struts
    Rani skrev 2013-05-06 15:36:31 följande:
    Gör rent gallret mellan varje grillning med svinto.
    Jo, jag kämpar med svinto just nu.
  • Rani

Ett tips om det bränt fast rejält är att lägga gallret över natten i vatten och rejält med tvättmedel (pulver). Det löser jättebra. Sedan diskar du med svinto och sist sköljer rejält för att få bort medlet.

• sextiotalist

Diskar av det med hett vatten och en borste efter varje grillning, tömmer grillen på aska.

• En struts
    Rani skrev 2013-05-06 15:39:15 följande:
    Ett tips om det bränt fast rejält är att lägga gallret över natten i vatten och rejält med tvättmedel (pulver). Det löser jättebra. Sedan diskar du med svinto och sist sköljer rejält för att få bort medlet.
    Okej. Maskindiskmedel då?
    Tänkte också att den kanske kunde få ligga i Yes.
    Jag undrar om loppet är kört för vårt galler? Det ser ju nästan ut som rost. Det får man ju/väl inte bort?

Är era grillar sådär glansiga och fina, så man ser stålet? I så fall blir jag avundsjuk.
  • mucklas

Får gallret plats så funkar det att köra det i diskmaskinen. Det tar sällan bort allt fastbränt, men efter det blir kampen med svinto mycket lättare :) Har iofs bara testat på ett galler som blev rejält misshandlat vid en enda grillning, inte upprepade grillningar.

If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • En struts
    mucklas skrev 2013-05-06 16:02:16 följande:
    Får gallret plats så funkar det att köra det i diskmaskinen. Det tar sällan bort allt fastbränt, men efter det blir kampen med svinto mycket lättare :) Har iofs bara testat på ett galler som blev rejält misshandlat vid en enda grillning, inte upprepade grillningar.
    Ja, suck, vis av erfarenheten så ska jag "ta mig i kragen" om jag blir tvungen att köpa ny grill.
    Blåst jag är som inte fattat att folk gör rent sina galler efter varje grillning.
Svar på tråden Hur ofta gör ni rent grillen, och med vad?