• elvira78

För mkt fostervatten. Nu jätteorolig för utvecklingsstörning

Var på TUL idag, v 33+1. Det konstaterades att jag har alldeles för mycket fostervatten, polyhydramnios, vilket kan tyda på att ngt är fel på bebben! Fick inte mkt info, bara att man ska kollad upp av läkare om ngt vätskemått är över 24 - mitt var 29!!! De hoppades att jag skulle få läkarundersökning m ul nästa vecka. Började googla så fort jag kom ut och hittar bara massa info om att det tyder på utvecklingsstörning eller kromosomfel hos bebisen. Hade jättebra värde på glukosbelastningen så det är inte diabetes. Bebisen är inte heller ovanligt stor, beräknas väga 3500 på bm. Vilket förvånar eftersom storasyster vägde 4600. Ngn som vet mer om polyhydramnios? *livrädd*

• Svar på tråden För mkt fostervatten. Nu jätteorolig för utvecklingsstörning
  • Kampan

Hej. Jag hade polyhydroamnis med sonen. Hade 4 liter fostervatten till slut. Detta berodde på kongenitalt diafragmabråck men jag tror inte det behöver betyda att det är någon missbildning på ditt barn, man kan ha det ändå. Sonen hade tarmar och halva levern i bröstkorgen. Han kunde inte svälja fv som han skulle. Man tappade ut vatten vid 1 tillfälle på mig 1.7 liter. Har man mycket fostervatten kan det hända att man föder prematurt. Sonen kom i v.34+1. Håller tummarna att det inte är någon särskild anlening till att du har mycket fostervatten och att det håller sig på en ok nivå. Vill tillägga att min son klarade sig och blev helt frisk =) Lycka till!

• Ellie

Du har rätt i att det kan betyda att någonting är fel. Polyhydramnios kan komma av exempelvis sjukdomar (tex diabetes), missbildningar (tex esofagusatresi - avbruten matstrupe) och kromosomfel (tex down).

Däremot är det så att de allra flesta med polyhydramnios föder fullt friska barn!

Du får tyvärr stå ut med att inte veta än om något är fel eller inte. Oddsen är ändå på din sida!

• elvira78

Var och lämnade blodprover idag och väntar nu på remiss till extra ul. Jätteorolig så klart...:/

• Jossehaugen

Min mamma hade 7 LITER när hon väntade mig.
    Jag skulle ju egentligen vara en tvilling, men mamma fick missfall i v. 7
    Men jag höll mig kvar, och badade kan man säga!

men det är inga fel på mig, bara att jag kom en månad för tidigt :) 

• Trixxy

När jag väntade vår änglason hade jag 7 liter fostervatten, var så stor att mitt sf-mått inte fick plats på grafen. fick tömmas i omgångar.

han hade en lungmissbildning som heter ccam (massa cystor i ena lungan plus outvecklad vänsterlunga, snedställt hjärta pga detta).

• Trixxy
    Trixxy skrev 2013-05-14 15:27:13 följande:
    När jag väntade vår änglason hade jag 7 liter fostervatten, var så stor att mitt sf-mått inte fick plats på grafen. fick tömmas i omgångar.

han hade en lungmissbildning som heter ccam (massa cystor i ena lungan plus outvecklad vänsterlunga, snedställt hjärta pga detta).

så pga hans missbildning och att han samlade vätska under sin hud och buk så gjorde även jag det
  • Gudinnan
    Överdriven massa forster vatten med 2:an och 3:an och överdriven stort SF mått och legad på översta tvllingkurvan och 5 cm ovanpå den .
    Och mina barn har mått toppen . 
    Barnen har varit 4140g och 52cm 5810g och 62cm 4150g och 51cm 
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • elvira78

Trixxy - när/hur upptäcktes hans lungproblem? Såg de det på ul eller framkom det efter födseln. Beklagar att du råkat ut för detta :(

• Trixxy
    elvira78 skrev 2013-05-14 22:16:23 följande:
    Trixxy - när/hur upptäcktes hans lungproblem? Såg de det på ul eller framkom det efter födseln. Beklagar att du råkat ut för detta :(
    det utäcktes på en rutinkontroll hos bm. jag mätte för stort sf-mått för tiden, så jag blev skickad på tillväxt-ul där de upptäckte cystorna.
    jag var i 26 eller 27 fulla veckor då.
    efter det följdes mycket undersökningar, ul varje vecka etc fram till hans födelse i v.34+6.
    han dog vid operation, 9 timmar gammal.....de skulle ta bort den sjuka lungan, när de gjorde det så utvecklades inte den vänstra, som de hade trott...så....ja  
Svar på tråden För mkt fostervatten. Nu jätteorolig för utvecklingsstörning