• Lizette80

Zlatan o mjukis !!

Har två tamråttor som heter zlatan och Mjukis, namnen passar dem perfekt..
    Dem är ca 1 år och 3 månader gamla.
    Mjukis är som namnet säger, en mjukis, är gärna uppe hos en o gossar, kommer när man ropar, gör inte en fluga förnär..
    Zlatan..ja han är som zlatan, näsan upp i vädret o lite divaaktig, en liten dramagueen..
    Vill inte vara uppe o gosa om det inte är på hans villkor, vilket inte sker så ofta, kan vara lite grinig mot nya människor, har nafsat på min son vid ngt tillfälle, tog dock tag i han o fyade..
    Vilket resulterade i att han smörade en hel del efteråt!!

Nu till "problemet"

Om man nu ser det som ett problem, Mjukis biter bort eller gnager bort päls på vissa ställen på Zlatan, vilket jag har kunnat läsa mig till på internet är till att jämföras med att vi biter på naglarna....dvs dålig ovana o svårt att lära bort..
    Dem kissar o bajsar oftast i pottan, men kissar ofta på hyllplanen eller i hörn..

Ett tag fick jag för mig att zlatan var den som bestämde iom att jag såg han hoppa på eller hamna i bråk med mjukis när jag tog in mat till dem..
    Men sen igår så var det andra bullar, då var mjukis den som jagade o hoppade på zlatan..
    Zlatan blev så pass rädd o sur av detta, han tog verkligen illa upp (om ni förstår vad jag menar)
    Förmodligen ska man inte göra så men jag tröstade zlatan, han blev helt förstörd..
    Är det normalt att dem fortsätter bråka såhär, borde dem inte veta vem bossen är vid det här laget??

Kan tillägga att det alltid finns torrfoder inne hos dem iform av hundmat (vilket dem inf inte vill äta, väldigt kräsna råttor) samt havre, o tillbehör..
    En annan sak dem alltid gör när dem får in vanlig mat är att ta så mkt dem kan i munnen o lägger maten i sina gömmor, zlatan väljer alltid pottan att gömma mat i..
    Har aldrig läst att råttor gör så normalt vis, dem får vanlig mat varje dag!!

säkert inget allvarligt och så, men bara undrar om det är ngn som tycker det??
    Läser man på internet så läser man typ 20 olika saker om hur man ska göra eller vad som är normalt o inte osv..

NGN med erfarenhet av tamråttor??

TACKSAM för svar =) 

Svar på tråden Zlatan o mjukis !!