• Natali84

ni som fått assistans

Jag har lite frågor. Fk ringde och gav mig info om hur många timmar hon räknat fram. Det ska imorgon till beslutsfattaren . Så de kan ändra än. Hon sa iallafall 110/vec. Det innebär att N ska ha ass på skoltid. Nu har hon resurs med kontrakt året ut genom komunen. Så jag vet att resursen ej är int av arbete utanför komunen som ass blir. Så nu ska jag ha en ny. Vad händer då hon har kontrakt?? Någon som haft resurs innan de fick ass o vet? Hur stor är risken att beslutsfattaren tycker något annat o vi får mindre timmar?, riskan finns att timmarna för skolan går bort . Då har vi ju resursen men ändå hon är ju inte n s personliga. O N har stora behov och behöver någon med ingående kunskap. Pga sjukdomar hon har missad tal syn hörsel. Plus läkemedel sond , blöja mm

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Svar på tråden ni som fått assistans
  • ragatan

EN skolresurs är anställd av skolan, även om hon/´han inte får fortsätta jobba med N så kan skolan inte säga upp hon/han om det inte står "tills uppdraget slutar" på anställningen.

Om ditt barn fått pers.ass innebär det att du har rätt att välja vem ni vill som ska jobba med ert barn. även någon som inte redan är anställd av kommunen. Eftersom ass inte bara ska vara med ditt barn på skolan, utan även hemma, är det viktigt att det är någon som både ditt barn och du/ni har förtroende för. Att ha en ass i hemmet dubbelt. Dels är det skönt att få avlastning och hjälp med många saker, men det är också en påfrestning eftersom det innebär att man har en utomstående i hemmet. 

Vill du/ni behålla resursen så kommer han hans/hennes anställning att ändras från skolan till ass. Har ni valt anordnare eller ska ni låta kommunen sköta det? 

• Natali84

Tack :) vi har humana sedan vi sökte om ass då jag ville ha hjälp med ansökan. Så de är skönt de blir fort då till bet kommer igång. Men jag viste inte det skulle bli så många timmar även om vi sökte det . så nu är det 2 1/2 tjänst ca . Har redan folk för 1 1/2 och ingen till skolan då resursen vill stanna i komunen.

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • PFmammaGBG

Hej
    Jag behöver hjälp för att hitta ett assistansbolag som betalar höga lön till sina personliga assistenter. Ni som har barn med funktionshinder vilket bolag använder ni?

Jag har just nu ett privat assistansbolag som arbetsgivare för mig som jobbar som PA för min dotter + 1 assistans till.
    De bolag som jag är anställd hos är ganska stora och har inte huvudkontoret i Göteborg. Jag har hört också att det finns mindre bolag i Göteborgstrakten som ger bättre förmåner till sina Brukare och assistenter och deras löner är +160 sek/timmen. 

Själv får jag en timlön som är mycket lägre och skulle vilja veta om ni har några tips om vad betalar andra bolag för löner och ser deras organisation ut? DVS har de kundansvarig i Göteborg också?

Tacksam för alla tips!

• assistent 13

Hej vi har kronans assistans de ger 145kr/timme +sem +ob. Hade humana fick då 120/timme+sem+ob lönen ökade med ca 5000/månad nu med kronan

Svar på tråden ni som fått assistans