• SockerStinn

    Kvalstersanering

    Hej allergiexperten! Min son har astma och får ofta besvär en stund efter att han lagt sig. Vi har tagit pricktest mot kvalster och det var negativt. Läkaren tycker ändå att vi ska kvalstersanera för att få ner mängden partiklar i luften. Han är ständigt täppt i näsan och andas väl genom munnen och därför skulle det vara extra bra att göra. Men HUR kvalstrsanerar man? Vi har en luftrenare som vi ska fixa filtren till, den är rekommenderad av astma-och allergiförbundet. Kvalstrskydd, vilka sådana är bra? Är det viktigaste till kudde, madrass eller täcke? Ska man vädra täcken? Är det nått mer/annat man bör göra? Tack på förhand.

  • Svar på tråden Kvalstersanering
  • Allergiexperten

    Hej! Det finns speciella kvalsterskydd att köpa, sök på internet.
    Men: Många barn som har nästäppa har en förstorad körtel där vilket kan göra att de näsandas och även gör astman förvärrad. Hör efter med läkaren om sonen ser normal ut i näsan eftersom en förstorad körtel kan skrapas bort och besvären med nästäppa försvinner och även astmabesvär kan minska. Det är en viktig undersökning man bör göra med barn som har nästäppa.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • SockerStinn

    Tack!
    Han har varit till ÖNH, men tyvärr kollades aldrig polyperna. Vi ska behandla med kvalstersanering och nässpray och om det inte blir bättre få remiss till ÖNH igen. Men du tycker jag ska stå på mig om koll av polyperna?  

Svar på tråden Kvalstersanering