• SockerStinn

    Kvalstersanering - vilka råd har ni fått?

    Har fått råd att kvalstersanera för min son, men inga instruktioner om hur man gör det? Ni som fått råd av allergisks eller dyl. Vad har de sagt man ska göra? Är det nått särskilt märke på kvalsterskydd ni skulle rekommendera?

  • Svar på tråden Kvalstersanering - vilka råd har ni fått?
  • Färgen

    Ehh kvalstersanera? ;) Jaja här är råden vi fått för vår dotter som har kraftig kvalsterallergi. Dock går det inte att kvalstersanera 100% så står mig lite frågande till att någon har kallat det att sanera för er. Det är framförallt sängen som är den stora boven vid kvalster så det är där man får göra jobbet.

    Tvätta ALLT som ligger isängen (gosedjur täcken laka etc), i minst 60grader och gärna med extra sköljning, gärna en gång i veckan. Kvalsterna kommer dock finnas kvar i madrassen därför går det inte att få bort dem utan bara att lindra.

    Se till att hadet svalt och ljust i sovrummet, kvalster gillar värme, fukt och mörker. Bädda inte sängen!

    Sen tycker jag att om ni har fått kvalsterallergi bekräftad att ni ska köpa kvalsterskydd från Medeca, det har hjälpt vår dotter OTROLIGT mycket och hennes besvär är nästan borta sen vi fick skydden. De är docksvindyra men de flestabarnförsäkringarnatäcker kostnaden om ni har ett läkarintyg på allergi.

    Man kan även beställa en gratis bokfrån deras sida om kvalsterallergi om ni vill läsa mer.       

  • SockerStinn

    Vi har ingen kvalsterallergi (konstaterad iaf, negativt på pricktest) men fick rådet att kavstersanera för då får an ner den allmänna nivån av dam och andra retande änen. Sonen har astma och är konstant täppt i näsan. 

    Jag har läst att ventilationen är viktig för att motvera kvalstertillväxt, och tyvärr har vi dålig ventilation (ventilerna går inte igenom ytterväggen utan bara ut till luftspalten. Därför har vi fönstrena öppna, men så här års får man ju in massa pollen på så vis. Vi borde verkligen göra nått åt ventileringen.

    Att vi bor i södra Sverige med hög luftfuktighet kan vi ju inte göra något åt.

    Vad jag kunnat lsa mig till så är råden att tvätta var 4e till 8e vecka, men det beror säkert på grad av allergi. Ni har vi bara lakan, och utan täcka ska kvalstren inte trivas. Inte för att det går så längt mellan lakanstvätt ändå, men skönt att slippa tvätta täcka nu. Men gosedjuret är äntligen rent och fint, nu när man MÅSTE

    Har skaffat skydd till madrass och kudde, dock bara till sonens egna säng. Som tur är kommer han inte över till vår så ofta. Dyrt!

    Luftrenare har vi igång för att minska på pollen och damm i rummet, och försöker damma någon gång extra där och har flyttat ut alla gosedjur från sovrummet. Den sista punkten här mot damm, inte kvalster. 

  • Mor till Ella

    Har ni vårdbidrag? Jag har vårdbidrag för mina 3 barn de har astma,matallergier,eksem och kvalsterallergi. Vi har med i merkostnader för ett extra kvalsterskydd om året. Jag våttorkar golvet varje kväll innan dottern ska sova samt bäddar aldrig hennes säng. 1-2 gånger i veckan våttorkar jag hela hennes rum. Alla lister,uttag, bokhylla, skrivbord, tvättar gardiner och sängkläder i gång i veckan och när de blivit blodiga om hon kliat på sitt eksem.

  • Färgen

    Tror det är svårt med vårdbidrag för vår del, dottern får " bara" eksem av sina allergier och märkt att det oftast krävs även andningsbesvär för att få igenom något.

    Köper ni ett kvalsterskydd per år? De ska väl hålla 10 år? Vore trevligt med nått extra, vi har fått säga att dotterns säng är magisk för att få henne att hellre sova där än i vår säng som inte har skydd.

  • SockerStinn

    Vi har inget vb. Sonen har bara astma, förstoppning och ofa sjuk. Inga allergier och ingen eksem. 

    Hade vb för båda barnen när storasyster var multiallergisk (och astma o lätt eksem) Då behövde vi torka golv, duscha dottern och byta lakan varje kväll under maj-sept, vilket slit! Jag älskar hennes allergivaccination! Matallergin har också försvunnit, innan fick jag lägga tid på att hitta recept som funkade, leta varor, läsa på allt, baka bröd, ta med fika (baka eget) överallt.... Matallergin var ändå värst. Astman gav alls inte lika mycket merjobb, så den vägde inte tungt i ansökan. Det gjorde dock lillemans astma då.

    Det går inte att säga vilken diagnos som ger VB, beror helt på besvären och vad man kan göra för att lindre dem. Och inte minst på vilken handläggare man har. Lägger man mycket tid (minst 10 timar i veckan) så ansök! Man kan inte få mer än ett nej, och det går inte att ansöka i efterskott.

    Dock ska man veta att det tar energi. Det är tungt att sitta och räkna ut vad allergier/astma/eksem tar av ens tid och man fattar varför man inte hinner med och förundras över vad "alla andra" gör. Jag tyckte det var tungt. Men av pengarna vi fick in köpte vi städhjälp så vi fick igen ett par timmar av alla förlorade.

     

  • Maurits

    Hej,

    Även att din inlägg är från 2013 vill jag ändå berätta hur man kan effektivt tar bort kvalster, gamla hudflagor, mögel och andra mikroorganismer som bor djupt inne i din madrass.

    Besök: www.ehgsweden.se



Svar på tråden Kvalstersanering - vilka råd har ni fått?